plant oostenrijk

Gestart door cora, september 17, 2018, 21:40:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/162623508
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-07-02 Austria - Hohe Tauern NP
Foto's:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Rien Ondersteijn

#1
Kim heeft als commentaar bij de waarneming de voorzet gegeven van Centaurea Uniflora.
Komt die daar wel voor?
En zoniet : is C. Phrygria[ subsp.Stenolepis] anders een optie ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

cora

Ja tja.. twijfel  Ik dacht eerst niet in Oostenrijk maar lees nu weer wel... Ik ga het nog eens goed bekijken.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

e.kneepkens

#3
Het is een gedoe met de naamgeving. (het lijkt een beetje op het gedoe in Nederland o.a. wat beteft Centaurea jacea)  Er staat in de Flora Alpina een C.uniflora (zonder auteursnaam)(WEL met auteursnaam nl.Turra toegevoegd 22.09.2018 E.Kn) die zeker NIET in het betreffende gebied voorkomt. Maar er bestaat ook een C.uniflora-aggregaat met als belangrijkste vertegenwoordiger voor dat gebied C.nervosa ssp.nervosa  ( Heette ook wel C.uniflora ssp.nervosa)
Nu C.phrygia. Voor zover ik nu kan nagaan beschouwd men dat nu ook als een aggregaat met 2 vertegenwoordigers:C.stenolepis en C.pseudophrygia
De 1e SOORT/ C.sten.komt in het gebied niet voor, de 2e wel.
Maar welke soort is nu afgebeeld. Helaas heeft de plant maar één bloem, die op het punt van uitkomen staat. Het is niet uitgesloten dat er nog meer bloemen in knop aan dezelfde plant zitten. Als dat zo is dan is het C.pseud.ph. , anders C.nervosa.
Andere kenmerken: 1. kleur van het aanhangsel van de omwindselbladeren lichtbruin ( C.nerv.), donkerbruin ( C.pseud.phryg), maar NB ! de foto in de FLORA ALPINA geeft niet erg donkerbruine aanhangsels te zien.
                             2. bovenste stengelblad 4-8x zo lang als breed (C.nerv.), 2-4X zo lang als breed ( C.pseud.ph.)
Er zijn nog wel meer verschillen maar die zijn niet op de foto te zien.
Ik hoop dat Cora nog een foto heeft, zodat er mogelijk een beslissing kan vallen. Nu is het, wat mij betreft, nog onzeker. Neig naar C.pseud.ph.
met vriendelijke groet, Emanuel

cora

Ik had het idee dat de plant uitgebloeid was bijna... Er stonden geen bloeiende planten alleen deze of zoals op de foto maar dan zonder paars. Dus alleen bruine bolletjes.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

e.kneepkens

Heb je toevallig nog enig idee hoe hoog de planten waren, zowel de plant die je gefotografeerd hebt als de andere planten ??
met vriendelijke groet, Emanuel

cora

Jammer me te weinig in verdiept. Er was zoveel te zien daar dat ik er te weinig aandacht aan geschonken heb. Ik heb er maar een C. spec. van gemaakt.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Datura

Hallo allen,

Mijn commentaar had ik even gegeven zonder in de literatuur te duiken (of arealen te checken). Zoals Emanuel al aangeeft: naamgeving bij deze 'Centaurea aggregaten' is een kleine ramp. Mijn eerste gedachte bij deze plant was C. nervosa subsp. uniflora (maar aangezien die niet in de database stond heb ik C. uniflora als optie gegeven). Hierbij ben ik inderdaad uitgegaan van 1 bloemhoofdje per plant (de unifloras die ik gezien heb, komen ook in habitus overeen met deze plant). Het beeld wat ik van C. pseudophrygia heb is dat deze toch vaak meerdere bloeiwijzen op dezelfde hoogte en vrij dicht bij elkaar (maar wel op verschillende stelen) heeft. Dat is idd van 1 foto helaas slecht te beoordelen.... Al met al neig ik (in tegenstelling tot Emanuel) nog steeds naar 'iets C. nervosa-achtigs' maar C. spec. is altijd goed :).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Erik Simons

voor wat het waard is, ik vond in NW Oostenrijk (Vorarlberg) planten die ik in het veld ook pseudphrygia heb genoemd

https://observation.org/waarneming/view/158829892

die uniflora-nervosadingen (nerveuze eenbloemigen) meen ik volgens mij wel in Wallis (Zwuitserland) gezien te hebben, die kwamen mij als geheel ook veel kleiner over, maar het kan natuurlijk ook met hoogte of maaien etc te maken hebben gehad
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

e.kneepkens

Citaat van: Erik Simons op september 19, 2018, 13:32:15 PM
voor wat het waard is, ik vond in NW Oostenrijk (Vorarlberg) planten die ik in het veld ook pseudphrygia heb genoemd
https://observation.org/waarneming/view/158829892
die uniflora-nervosadingen (nerveuze eenbloemigen) meen ik volgens mij wel in Wallis (Zwuitserland) gezien te hebben, die kwamen mij als geheel ook veel kleiner over, maar het kan natuurlijk ook met hoogte of maaien etc te maken hebben gehad
Alle info is waardevol. Boeken/Flora's zijn statisch maar veldwaarnemingen dynamisch. In de VORARLBERG zal jij in juni C.pseudophrygia in knop. Ik zag 10 dagen later dezelfde soort massaal in bloei. Hoogte 45-50 cm. In WALLIS moet je C.nervosa ssp.nervosa gezien hebben en je zegt erbij dat je de planten als klein van formaat herinnert. In mijn 1e reactie heb ik het niet over het mogelijk grootteverschil gehad tussen C.ps.phr. en C.nerv.nerv. maar ik heb dezelfde ervaring. C.nerv.nerv. 15-20 cm hoog/bloeiend in WALLIS en GRAUBUNDEN. Op de foto van Cora is niet te zien hoe groot de plant exact is maar hij lijkt tamelijk hoog.....
met vriendelijke groet, Emanuel

cora

De plant was niet klein. Maar ja wat is klein :rolleye:  Dit was de enige met een paars plukje boven op de rest waren allemaal een bruine pluizenbol zonder paars. Gingen ze nu nog bloeien of waren ze uitgebloeid? Iemand een idee, niet dat dit wat toevoegt maar meer uit nieuwsgierigheid. Jammer dat ik er niet meer foto`s van heb genomen. Ik werd teveel afleid door zoveel mooie planten.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

e.kneepkens

In KNOP waren jouw planten. Zie ook de foto's van Eric op 22.06.2018 ook in KNOP, 10 dagen later zie ik min of meer op dezelfde plek/in ieder geval in hetzelfde KLEINWALSERTAL die planten in bloei.
met vriendelijke groet, Emanuel

Datura

Inderdaad in knop (in de vruchttijd staan de hoofdjes meer open en kijk je vaak tegen de binnenkant van de omwindselbladen aan).
Ik heb nog even gekeken wat ik van die groep ooit gezien heb en voor de volledigheid zet ik een paar plaatjes hier neer:

eerst C. uniflora ssp. nervosa uit Wallis met mooie lichtbruine aanhangsels (zoals Emanuel al beschreef)


hieronder 2x C. pseudophrygia uit Unterengadinn & Val Mustair met donkerdere aanhangsels, ik herinner me deze als grote planten (maar heb geen herinnering aan de grootte van de C. unifloras die ik gezien heb).








Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

e.kneepkens

met vriendelijke groet, Emanuel

Datura

En ik denk een bevestiging dat Cora's plant zeer waarschijnlijk C. pseudophrygia is (wat mij betreft zeker genoeg voor een blauwe vink).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

e.kneepkens

met vriendelijke groet, Emanuel

cora

Dank jullie voor het knappe puzzelwerk  :duim:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot