Mysterybird_Lauwersmeer

Gestart door dirk1966, september 16, 2018, 18:07:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirk1966

Hallo,

Vandaag in de bosjes langs de Kustweg in het Lauwersmeer deze vogel gezien. Beter dan de foto's heeft de vogel zich niet laten zien en hij heeft zich ook niet laten horen.

Mijn vraag is op basis van deze plaatjes een onderscheidt te maken tussen Tuinfluiter en Sperwergrasmus? Ik kan het niet (en misschien is het nog wel wat anders :angel:)...

En als iemand zijn vingers er aan durft te branden, waarom is het dan de ene of een andere?

Alvast bedankt voor de moeite,

Vriendelijk groetend,

Dirk Vogt

Mark B.

Ik ga voor Braamsluiper, gezien de oogkleur en de grijze kopkleur (tenminste die denk ik te zien).
Mark Beekhof

frankneijts

#2
Nou Dirk, ik heb me wel eens gewaagd aan nog wel wat (aanvankelijk slechter lijkende) foto's om er een Sperwergrasmus van te maken: https://waarneming.nl/waarneming/view/123877876 al gebiedt de eerlijkheid dat daar juist weer wat andere en wellicht betere kenmerkjes te zien waren .. B) Dus deze durf ik ook wel aan maar ik weet niet of iedereen het met me eens zal zijn:

+ SGM: Vogel heeft slechts een vage, grijsachtige oogring; TF (ook onv) heeft opvallend witte of witachtige oogring, vooral bovenste deel dat sterk contrastreert met grijsbuine kruin
+ SGM: De iris is duidelijk lichter (grijsachtiger) dan de pupil: bij 1e winter TF is iris ca. even donker en bij ad TF meer donker roodbruin..
+/- SGM: De ondersnavel met min of meer vleeskleurige basis en tamelijk scherp afgesneden donkere tip past m.i. minder goed op TF maar is bij TF nogal variabel.
+ TF: vogel lijkt niet zo groot met een misschien voor SGM te korte staart

Al met al pleit ik hier voor Sperwergrasmus ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Nog even voor de zekerheid Dirk: heb je echt niet nog wat foto's waarop delen van onderzijde/flank/vleugel zichtbaar zijn? Ook al zijn het maar stukjes, fragmenten? Bij het geval in de Kempen dat ik hierboven aanhaal hadden we in eerste instantie het eigenlijk al opgegeven om er wat van te kunnen maken totdat Diederik Kok zich nog eens boog over alle beschikbare fotofragmenten en langzaam maar zeker konden we toch een heuse SGM in elkaar flansen .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

dirk1966

Frank,

Bedankt, vooral ook vanwege de uitleg. Ik heb helaas niet meer foto's. De vogel werd verjaagd door een juv. grauwe klauwier en heeft zich niet meer laten zien. Ik ga nog eens de boeken in'niet eens zo zeer om de vogel 'af te maken', maar om te zien in hoeverre ik die kenmerken die jij benoemd ook zelf goed kan interpreteren.

Dirk

OlivierO

#5
Dag Dirk,

Zou je in de toekomst de waarneming eerst willen ingeven in waarneming.nl of waarnemingen.be? Of als het in het buitenland is dan eventueel in observation.org. Eens je dat gedaan hebt kan je in het scherm van de waarneming zelf rechts kiezen voor "determineren via het forum". Op die manier komt het mee in de database en hebben we er ook iets aan.

Dank je wel!


Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.



frankneijts

Dirk, ik zag https://waarneming.nl/waarneming/view/162718665 niet alleen dat de waarneming door een andere admin is goedgekeurd als Sperwergrasmus (mee eens natuurlijk maar fijn dat ook een andere admin er positief tegenaan kijkt) maar ook dat je er zelf nog een kenmerkje aan hebt toegevoegd, nl. de bij SGM wat spitsere vs. stompere snavel van TF. Ik moet dat nog eens bij méér vogels gaan checken maarbij 'jouw' vogel lijkt dat inderdaad het geval. Proficiat met deze leuke vondst!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'