Is dit nu een buizerd?

Gestart door Mat Delarue, september 16, 2018, 17:34:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mat Delarue

https://waarneming.nl/fotonew/5/18203275.jpg
Beste, mijn vraag in deze aangezien er hier in de buurt zijn die menen dat dit geen buizerd is.
Er zijn er een paar die zeggen zelfs dat dit een tamme vogel is.
Nu wil ik wel graag weten of dit nu een buizerd is of niet, vind hem zelf ook wat te klein .
Bij voorbaat alvast bedankt.

Roy Schroor

Met vriendelijke groet,
Roy

OJGoreng

Het is er eentje van dit jaar. Jonge buizerds zijn vaak totaal niet bang voor mensen. Dat tamme gedrag zal misschien verklaren waarom mensen denken dat het geen wilde vogel is?
Met vriendelijke groet, Zainal

Mat Delarue

Bedankt voor het meedenken.
Zie juist dat deze veel lijkt op de Blauwe kiekendief.
Op waarnemingen staan gelijke in de foto"s
Heeft er iemand een uitsluitsel hierover.
Nogmaals bedankt.

OJGoreng

Citaat van: Mat Delarue op oktober 21, 2018, 12:55:37 PM
Heeft er iemand een uitsluitsel hierover.
Ja. Het is een buizerd. Ik weet niet welke overeenkomsten je met blauwe kiekendief ziet, maar iets zegt me dat je dan niet naar de goede kenmerken kijkt.
Met vriendelijke groet, Zainal

Mat Delarue

#5
Hier nog een foto in een andere houding.
Daarom twijfel ik
Bedankt voor je antwoord.
Ik ben pas 1 jaar deze sport aan het uitproberen, dus ken niet alle vogels gelijk.
Kleine verschillen maken het soms moeilijk.


Guus Peterse

Mat, als je nog maar één jaar bezig bent, kun je maar het beste mensen die er al jaren mee bezig zijn geloven. Dus ik zou maar niet meer twijfelen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ArjenDrost †

Hoeveel foto's je er nog bij zet, het blijft echt een buizerd. Een mooie witte, maar het wordt niks anders.

Groeten, Arjen

Roy Schroor

Citaat van: Guus Peterse op oktober 21, 2018, 17:28:29 PM
Mat, als je nog maar één jaar bezig bent, kun je maar het beste mensen die er al jaren mee bezig zijn geloven. Dus ik zou maar niet meer twijfelen.

Het zou stukken mooier zijn als Mat aangeeft wat hem doet twijfelen en we die kenmerken vervolgens kunnen toelichten dan het weg te wuiven met een autoriteitsargument (dat sowieso lang niet altijd opgaat...  B)).
Met vriendelijke groet,
Roy

frankneijts

Citaat van: Roy Schroor op oktober 21, 2018, 21:32:31 PM
Citaat van: Guus Peterse op oktober 21, 2018, 17:28:29 PM
Mat, als je nog maar één jaar bezig bent, kun je maar het beste mensen die er al jaren mee bezig zijn geloven. Dus ik zou maar niet meer twijfelen.

Het zou stukken mooier zijn als Mat aangeeft wat hem doet twijfelen en we die kenmerken vervolgens kunnen toelichten dan het weg te wuiven met een autoriteitsargument (dat sowieso lang niet altijd opgaat...  B)).

Wat Mat doet twijfelen is niet zo moeilijk: de roofvogel op zijn foto's is grotendeels wit (of lijkt dat te zijn) met donkere vleugelpunten en donkere vleugelachterrand. Pak willekeurig welke vogelgids, kijk naar de plaatjes van Buizerd en Blauwe Kiekendief (man) en je bent er uit! Mits je bedenkt dat Mat een 'absolute beginner' is..
Dat vogels kijken in veel gevallen een heel stuk lastiger is en dat je langer moet zoeken naar bepaalde details die het verschil maken, dringt blijkbaar nog niet echt tot hem door. Evenzo dat bij sommige beoordelaars het (nog) niet goed doordringt dat Mat (nog) heel anders naar vogels kijkt dan zijzelf en dat hij bepaalde elementaire beoordelingsnormen (tav de ID van vogels wel te verstaan) eenvoudigweg mist of dat die slechts in (nog) zeer beperkte mate ontwikkeld zijn. Dat geeft allemaal niks omdat we allemaal zó begonnen zijn .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Ach, ik voel gewoon een hele lichte irritatie opkomen als iemand twee keer dezelfde vraag stelt en twee keer hetzelfde antwoord krijgt en daarna, met blijkbaar 1 jaar ervaring, nog steeds twijfelt. Dan mag je ook gewoon de mensen geloven die wel meerdere jaren ervaring hebben. Als de vraag was geweest: waarom is dit een buizerd en geen blauwe kiekendief? dan was daar ongetwijfeld een ander antwoord op gegeven.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op oktober 21, 2018, 21:51:01 PM
Wat Mat doet twijfelen is niet zo moeilijk: de roofvogel op zijn foto's is grotendeels wit (of lijkt dat te zijn) met donkere vleugelpunten en donkere vleugelachterrand. Pak willekeurig welke vogelgids, kijk naar de plaatjes van Buizerd en Blauwe Kiekendief (man) en je bent er uit!
Met dat laatste ben ik het niet eens en ik kan me heel goed voorstellen dat het determineren van buizerds voor mensen zonder veel ervaring moeilijk is. Dat merk ik telkens weer als ik een vogel probeer te determineren buiten Europa die niet precies lijkt op de afbeelding in mijn vogelgids. Het probleem met buizerds is dat het verenkleed zo variabel is dat het kleed van de vogel op deze foto vrijwel zeker niet in enige vogelgids te vinden is. Logisch toch dat dan de twijfel toeslaat?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op oktober 22, 2018, 10:32:35 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 21, 2018, 21:51:01 PM
Wat Mat doet twijfelen is niet zo moeilijk: de roofvogel op zijn foto's is grotendeels wit (of lijkt dat te zijn) met donkere vleugelpunten en donkere vleugelachterrand. Pak willekeurig welke vogelgids, kijk naar de plaatjes van Buizerd en Blauwe Kiekendief (man) en je bent er uit!
Met dat laatste ben ik het niet eens en ik kan me heel goed voorstellen dat het determineren van buizerds voor mensen zonder veel ervaring moeilijk is. Dat merk ik telkens weer als ik een vogel probeer te determineren buiten Europa die niet precies lijkt op de afbeelding in mijn vogelgids. Het probleem met buizerds is dat het verenkleed zo variabel is dat het kleed van de vogel op deze foto vrijwel zeker niet in enige vogelgids te vinden is. Logisch toch dat dan de twijfel toeslaat?

"Niet mee eens" om vervolgens nagenoeg hetzelfde te zeggen als wat ik al zei ..? B)

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Ik ben het op 1 punt niet met je eens en licht ook toe waarom niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Mat Delarue

so, dat is een hele discussie geworden zie ik nu.
Sorry in ieder geval hiervoor.
Bedankt voor de reacties, ben er nu uit, maar dat was ik al  van begin dat dit een buizerd was, maar iemand uit het dorp, ook iemand met verstand van vogels had mij op het verkeerde been gezet.

groeten Mat

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.