Fraaie korstmossen op het Balloerveld

Gestart door Bob Hogeveen, januari 07, 2006, 21:10:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Op het Balloerveld (Dr.) kwam ik vandaag nogal wat fraaie mostafereeltjes tegen.
Het koude, gure, sombere weer en het feit dat ik met een groep bezig was met wintervogeltelling heeft me ervan weerhouden om serieuze foto's te maken.
Wel heb ik bijgaand even-snel-kiekje gemaakt vanwege het toch wel erg mooi toefje heidelucifer typetjes.
Zou dit Rode heidelucifer kunnen zijn en is er ook wat te zeggen van die bekertjes (zeeeer algemeen ter plaatse)?



Groeten,
Bob

Arno van Stipdonk

Hallo Bob,

Dit lijkt mij inderdaad Rode heidelucifer.
De soort met de bekertjes is volgens mij Kopjesbekermos.

Erg fotogenieke soorten. Net maanlandschappen.

Bob Hogeveen

Bedankt Arno,

Zeker fotogeniek spul dit. Ik ga er zeker eens wat tijd aan besteden om wat fraaie foto's hiervan te (proberen te) maken!

Bob  

Corryabbink

Hallo Arno en Bob,

Volgens mij zit er in het middendeel en naar achteren toe ook Bruin bekermos tussen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Denk dat je gelijk hebt Corry. Had ik nog niet goed op gelet.
Dank je.

Corryabbink

Met elkaar komen we steeds iets verder  :duim:
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Bob Hogeveen

Ik zie hier en daar wel wat bekertjes die "minder" groen zijn. O.a. twee kleintjes midden op de foto. Bedoelen jullie die (Bruin bekermos)?

Ik neem aan dat het allemaal heel gewone soorten zijn. Ik wil ze echter wel invoeren, voor mezelf om vast te leggen dat ik ze daar gezien heb en vooral natuurlijk voor het Balloerveld en de andere waarnemers en belangstellenden om te laten zien dat ze daar voorkomen. Is de determinatie voldoende zeker om ze in te voeren?

Bob

Arno van Stipdonk

Rode heidelucifer is zeker.Bruin bekermos volgens mij ook.
Kopjesbekermos twijfel ik nu aan. Ik vind het verschil altijd moelijk te zien.
Wat denk jij Corry? Is Kopjesbekermos zeker?


Corryabbink

Hallo Arno,

Kan ik niet bevestigen. Zie wel grondbladen die op Kopjesbekermos wijzen rechts in de hoek maar een foto is heel verraderlijk wat betreft sorediƫn enz. Bovendien zie ik een bovenaanzicht hetgeen toch iets een vertekening van bekers geeft.

In ieder geval staat er Bruin bekermos en Rode heidelucifer.

Voor Bob: Het is niet alleen de kleur die bepaalt of het Bruin bekermos of Kopjesbekermos is. Hoewel Bruin bekermos vooral als beide soorten nog jong zijn meestal grijzer is.
Bij Bruin bekermos zijn de sorediƫn niet melig maar korrelig. De vorm van de beker is breder dan de halve lengte en de grondbladen zijn ook anders dan die van Kopjesbekermos.

Het is trouwens een prachtige foto.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Bob Hogeveen

Hallo Corry,

Bedankt voor de info en voor het compliment. De foto stelt echter niet veel voor, het is de natuur die zo'n prachtige "compositie" maakt en ik maak er alleen maar een plaatje van. In dit geval nog met de nodige beperkingen ook, tgv het zeer sombere weer is de scherptediepte beperkt waardoor alle luciferkopjes helaas omscherp zijn...

Groeten,
Bob

Windekind

Linsboven staat m.i. ook nog Cladonia macilenta (Dove heidelucifer) op meerdere plakjes zelfs.

Ik twijfel nog wat aan die Cladonia grayi. Is het niet wat oude Cladonia fimbriata ?
ik vind ze nog niet zo heel soredieus, maar 't blijft lastig te zien op de foto.
De Cladonia fimbriata kan ook plaatselijk wel tot matig soredieus zijn volgens mij.





Elmar


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins