Hoofdmenu

Kleine Mantel ?

Gestart door edwin de weerd, maart 10, 2008, 21:56:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

edwin de weerd


Bram Rijksen

toch stiekem een Zilver denk ik, maar het ronde koppie en donkere bovendelen maken hem wel weer net even anders dan de anderen..

P1234

Domme vraag denk ik, maar gezien de vrij donkere bovendelen; waarom geen adulte Geelpoot?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Bram Rijksen

daarvoor mis ik toch wel een beetje de zwaardere snavel met duidelijke gonyshoek en forse rode gonysvlek (doorlopend op bovensnavel). Het koppie lijkt me erg rond en de vleugels niet echt lang. 't Is allemaal wat subjectief en zeker niet sluitend, maar het zou mij toch verbazen als deze gele poten bleek te hebben.  

Rikstar

Ik zou zelf adult geelpoot denken maar nu ik Bram zo hoor :)
zo leer ik toch iedere keer weer kleine details bij :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Bram Rijksen

CiteerIk zou zelf adult geelpoot denken maar nu ik Bram zo hoor :)
Nou..
Laat dat bij dit soort meeuwen vooral geen aanleiding zijn om te stoppen met denken...!

Guus Peterse

Jullie hebben het toch niet over die kleine mantelmeeuw op de voorgrond hoop ik? Of ben ik nu erg dom?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Helen Commandeur

Aan de staartvlekken te zien denk ik aan de zilver.
Maar als ik dan weer naar de ogen kijk, is de geelpoot de uitverkorene.
Tenslotte de rode vlek op de snavel: kwa grootte een zilver.
Samengevat: zilver
Ik ben een beginneling en begeef me hiermee op glad ijs  :wub:

Greetzzz, Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

Ies Meulmeester

#8
even advocaat van de d..... spelen :D
CiteerAan de staartvlekken te zien denk ik aan de zilver.
Wat zie je daar dan aan? waarom kan dat niet bij Kleine Mantel? (neem trouwens aan dat je de handpentoppen bedoeld?)

CiteerMaar als ik dan weer naar de ogen kijk, is de geelpoot de uitverkorene.
Waarom dan geen  Zilver of Kleine Mantel? volgens mij is de foto te matig om goed het oog te kunnen zien, ik kan de oogrand(kleur) niet eens fatsoenlijk zien op deze foto!

CiteerTenslotte de rode vlek op de snavel: kwa grootte een zilver.
Kan volgens mij bij Zilver of Geelpoot net zo groot zijn! Wat je alleen vaak bij Geelpoot ziet is dat het rood doorloopt op de bovensnavel.

Helen

Hallo Ies,

Helemaal leuk (als je tenminste geen advocatentarief hanteert B) ).

1. Handpentoppen:
- Kleine MM kleine witte vlekken
                           - Zilver heeft grote witte vlekken en
                           - Geelpoot zit er ongeveer tussenin.

2. Ogen:
- De Zilver heeft altijd een boosaardige blik.
                             Zoals je zegt zijn de ogen niet goed te zien en lijkt              ie "vriendelijker" te kijken (doordat je geen gele iris ziet?!?).

3. Rode snavelvlek: -
Pffff, ook moeilijk. De snavel zelf is kwa tint nagenoeg hetzelfde als de twee die erachter dobberen.
                             Snaveltint van Kleine MM is een fractie dieper oranje dan Zilver en Geelpoot.

Nog twee toevoegingen:
4. Mantelkleur (correcte benaming?) vind ik te licht voor een Kleine MM.
5. Zoals al door Bram gemeld is het koppie idd rond en daardoor worden mijn argumenten voor Zilver weer teniet gedaan (  :angry: , ha,ha)

Ik ben benieuwd.
Greetzzz, Helen

Ies Meulmeester

#10
Helen,
Citeer1. Handpentoppen:
- Kleine MM kleine witte vlekken
- Zilver heeft grote witte vlekken en
- Geelpoot zit er ongeveer tussenin.
1. Check de onderstaande foto, op volgorde van boven naar beneden: Zilvermeeuw, Geelpootmeeuw, Kleine Mantel(even erin geplakt). Volgens mij valt er dus wel wat af te dwingen op het verschil in grote van de witte handpentoppen!


Citeer2. Ogen:
- De Zilver heeft altijd een boosaardige blik.
Zoals je zegt zijn de ogen niet goed te zien en lijkt ie "vriendelijker" te kijken (doordat je geen gele iris ziet?!?).
2. Tsja dat is vind ik niet echt een hard kenmerk, ik vind Kleine Mantel of Geelpootmeeuw soms ook heel boosaardig kijken.

Citeer3. Rode snavelvlek: -
Pffff, ook moeilijk. De snavel zelf is kwa tint nagenoeg hetzelfde als de twee die erachter dobberen.
Snaveltint van Kleine MM is een fractie dieper oranje dan Zilver en Geelpoot.
3. Dat verschilt denk ik behoorlijk per individu. Je kan denk ik niet op basis van de intensiviteit van geel of orange zeggen of het nu een kenmerk is voor Zilver, Kleine Mantel of Geelpoot.

Onderstaande complilatie heb ik pas even in elkaar gedraaid(tijd over :D ahum..)
1. Geelpootmeeuw, 2. Kleine Mantelmeeuw, 3. Zilvermeeuw, 4. Pontische Meeuw, op de volgorde van onder naar boven: 1kj, 2kj, 3kj, (sub) adult.


4. Ik vind de mantelkleur ook niet echt donker maar in hoeverre wordt de donkerheid van de mantel niet beinvloed door het licht/weer.. graellsii kan ook behoorlijk licht zijn.
Deze vogel van onderstaande link komt mij bijvoorbeeld ook niet echt donker over:
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=218300

5. Zilver kan ook een vrij rond kopje hebben, zie bijv. onderstaande link: behoorlijk hoog, vrij steil voorhoofd en komt vrij rond over.
http://www.pbase.com/stephaubry/image/58855287

En hoe sluit je bijv. hybriden uit(in hoeverre je die natuurlijk kunt uitsluiten) met deze foto?
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=210258
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=43552

Maar Edwin, wat heb jij er dan in het veld van gemaakt? Jij hebt vast meer details kunnen zien dan dat wij alleen van deze 1e (sorry dat ik het zeg, maar toch wat matige) foto kunnen zien.

Helen

Hallo Ies,

Echt onwijs leuk om zoveel van je te leren :duim:

1. Heb de boeken, waaronder de "Photograpic guide to the birds of Britain and Europe" er nog een keer op nageslagen en zie overal kleine witte handpentoppen bij de kleine MM. Maar ik heb jouw info genoteerd in m'n bijbeltje.

2. Dan ken jij de Zaanse Zilvers nog niet, ha, ha. De grootste sjacherijnen van Nederland.

3. Prachtig overzicht - mooi gedaan. Die gaat natuurlijk in mijn grote plaatjesboek ennuh .... de snavel op de foto van Edwin, geen aanknopingspunt (voor mij).

4. Ja, idd. Ook genoteerd.
5. En de kopvorm ook.

6. Ik ga voor een hybride (lekker makkelijk). Moet me nog helemaal inlezen over hybride meeuwen dus dat gaat nog wel even duren.

Bedankt en groeten,
Helen


edwin de weerd

Vogel zat zondag(9-3) nabij hoogeveen. hier nog een plaatje.  

edwin de weerd

#13
Excuus voor de slechte plaatjes (met een 70mm door de telescoop met weinig licht)Bij het nakijken van de plaatjes vond ik ook deze vogel waarvan ik eerst dacht dat het dezelfde vogel was, toch beide geelpootmeeuw?
Pootkleur niet gezien.

Groet Edwin.

Ies Meulmeester

#14
CiteerBij het nakijken van de plaatjes vond ik ook deze vogel waarvan ik eerst dacht dat het dezelfde vogel was, toch beide geelpootmeeuw?
Ik vrees van niet Edwin, als je zo weinig zwart op je buitenste handpennen heb en zo'n klein/dun subterminal bandje op P5(zie jouw 3e foto).... snavel, kop en jizz(korte vleugel) vind ik nu ook eerlijk gezegd niet zo Geelpoot

Let overigens eens op de kopvorm hoe die verandert op de verschillende foto's!

edwin de weerd

Foto 1 en 2 dezelfde vogel, foto 3 andere vogel.

theomuusse

Edwin, de eerste vogel zou een kleine mantel kunnen zijn en de tweede een zilver.
Ik mis alleen wat details in de foto.
Het kunnen ook nog allebei zilvermeeuwen worden vanwege de al eerder genoemde kenmerken.
Geelpootmeeuw eraan hangen gaat lastig worden, zo zonder details van handpennen en pootkleur.
Misschien zie je ze nog terug..
Theo