Hoofdmenu

welke plant is dit?

Gestart door RWijen, september 09, 2018, 09:56:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

RWijen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162291257
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-09-02 Utrecht - Oostbroek
Foto's:




Toelichting:
op een composthoop
bij voorbaat dank Reiny Wijenberg

Rien Ondersteijn

Chenopodium Giganteum óf C.Probstii. Lijken vegetatief erg op elkaar in t begin.
De ene wordt vegetatief vrij snel goedgekeurd valt me op-de ander nauwelijks.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

De huidige opvatting is dat Chenopodium giganteum in Nederland en België nauwelijks tot niet voorkomt. Ook wordt aangenomen dat Chenopodium probstii met Chenopodium album kan kruisen. Het is erg lastig, omdat de soorten qua bladvorm en bladkleur sterk op elkaar lijken en in jong stadium nóg sterker op elkaar lijken.

RutgerB

Voortschrijdend inzicht in België : Dit zou de kruising zijn tussen album en giganteum. Probstii heeft rode onderdelen, giganteum heeft ander blad. Album is nooit zo roze.

Rob Koelman

#4
Onlangs kwam iets dergelijks ook al voorbij: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=436777.0

Is er iets over de plant op de foto's te zeggen? Van de planten op deze locatie zijn meer waarnemingen ingevoerd (als giganteum).

Wat is nodig voor een juiste determinatie? Moet binnenkort daar nog een keer zijn en kan dan eventueel materiaal verzamelen.
Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

Ik ben daar toevallig vandaag langs gelopen Rob, ik heb ze allemaal Chenopodium probstii genoemd.

nielseimers

Volgens mij is het nog niet helemaal duidelijk. Als ik kijk naar de waarnemingen van België, dan heeft Chenopodium probstii helemaal geen roze/paars.

waarnemingen.be: Chenopodium probstii
waarnemingen.be: Chenopodium giganteum

pierrevanvooren

eens die plant (giganteum x album) in bloei staat (na 2 meter gegroeid te hebben), schiet er van die rode topscheuten niets meer over; dat is dan een volledig groene plant, te vergelijken met een reuze-Melganzenvoet.
grtjs Pierre

WimV

Ik noemde dit vroeger inderdaad allemaal C. giganteum, maar ik ben duidelijk om. Dat voortschrijdend inzicht heeft duidelijk mijn ogen geopend. Die Belgen (wist ik al) zijn zo gek nog niet (ik wel). En het item van Pierre kan ik inmiddels volledig onderschrijven.

Groetjes,
Wim

RWijen

Is het nu dan definitief de Chenopodium probstii ? :rolleye:

vriendelijke groeten
Reiny Wijenberg

WimV

Nee C. giganteum x album

Groetjes,
Wim

nielseimers

Ik ben de kluts kwijt. Kan iemand een beschrijving geven hoe Chenopodium album, C. probstii, C. giganteum en C. album x giganteum te onderscheiden zijn? Dan kan dit gecorrigeerd worden, want het is momenteel een puinhoop begrijp ik.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: nielseimers op september 12, 2018, 21:24:47 PMIk ben de kluts kwijt. Kan iemand een beschrijving geven hoe Chenopodium album, C. probstii, C. giganteum en C. album x giganteum te onderscheiden zijn? Dan kan dit gecorrigeerd worden, want het is momenteel een puinhoop begrijp ik.

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob

pierrevanvooren

Niels, de gemakkelijkste weg om aan informatie te geraken, is eens de commentaren lezen op waarnemingen.be bij probstii, giganteum en album x giganteum. Dat zijn er heus niet zo veel. Je zal ook mooi de evolutie bemerken die die taxa qua naamgeving bij ons ondergingen in functie van de tijd; tot wat nu bij ons de opvatting daarover is. Zou in de toekomst uiteraard nog wel eens kunnen veranderen, dat komt nog wel eens voor...
grtjs Pierre

nielseimers

#15
Chenopodium probstii:
Sterk gelijkend op Chenopodium album, maar vaak met roze bladrand (niet altijd) en iets dikker blad. Later kan het blad geheel oranje tot roze verkleuren. Verkleuring treedt op vanaf de bladrand naar binnen toe. Bloeiwijze altijd wit, nooit roze.

Chenopodium giganteum:
Zeer forse planten tot twee meter hoog met groot en breed blad (nauwelijks langer dan breed). Verkleuring op het blad alleen bij jonge exemplaren en bovenin de plant, oudere bladeren volledig groen. Verkleuring vanaf het midden van het blad optredend. Bloeiwijze roze.

Chenopodium album x giganteum:
Als Chenopodium giganteum, maar aanzienlijk kleiner. Bladvorm meer zoals bij Melganzenvoet (duidelijk langer dan breed).






In het topic Lastige soortgroepen & veelgemaakte fouten heb ik de drie taxa nader toegelicht:

Citaat van: nielseimers op september 14, 2018, 17:12:32 PM
Chenopodium probstii, C. giganteum & C. album x giganteum:
Er is grote onduidelijkheid over het onderscheid tussen deze drie taxa. De beperkte literatuur die iets over de soorten te vermelden heeft, is vaak incompleet en harde kenmerken ontbreken. Vooralsnog gebruiken we de kenmerken uit onderstaande tabel om de taxa te onderscheiden. Het kan zijn dat later nieuwe inzichten verschijnen en dat de diagnostische kenmerken anders blijken.













Chenopodium probstiiChenopodium giganteumChenopodium giganteum x album
GrootteKleinblijvendZéér fors, tot twee meterKleinblijvend
BladvormDuidelijk langer dan breed, als Chenopodium albumErg fors en breed (nauwelijks langer dan breed)Duidelijk langer dan breed, als Chenopodium album
Jong bladAlleen bladrand roze, onderzijde witgroenMidden van blad roze, onderzijde ook rozeMidden van blad roze, onderzijde ook roze
Oud bladGeheel oranje tot roze verkleurend (vanaf bladrand)Volledig witgroenVolledig witgroen
BloeiwijzeWitgroenRozeRoze

Opmerkingen:

  • Chenopodium probstii heeft ook iets vettiger blad dan Chenopodium album.
  • Chenopodium probstii kan zo sterk op Chenopodium album lijken, dat dit taxon tot nog toe niet als aparte soort opgenomen is in de Nederlandse flora's en dat gaat in de 24e editie van Heukels' Flora ook niet gebeuren.
  • Vooral jonge exemplaren van Chenopodium giganteum zijn lastig te onderscheiden van Chenopodium giganteum x album, maar zo lang de bladvorm niet opvallend breed is, is de kruising waarschijnlijker.
  • Chenopodium giganteum is bij verre de zeldzaamste van de drie taxa. Chenopodium giganteum x album en Chenopodium probstii zijn een stuk algemener, maar nog steeds vrij zeldzaam.

Referenties:

  • New Flora of the British Isles (Stace)
  • Gefäßpflanzen Grundband (Rothmaler)
  • The Vegetative Key to the British Flora
Tekst: Niels Eimers (2018).

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob