Hoofdmenu

spits fonteinkruid

Gestart door whmvb, september 14, 2018, 15:34:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo mensen,

Ik zou graag willen weten of mijn determinatie klopt.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162443788
Spits fonteinkruid - Potamogeton acutifolius gezien op 2018-09-13 De Onlanden - Matslootpolder
Foto's:










bij voorbaat dank wim van boekel
Wim van Boekel

nielseimers

Ik ga voor Plat fonteinkruid (Potamogeton compressus). Vegetatief zijn ze uitzonderlijk lastig te onderscheiden, zowel de nervatuur als de lengte van het steunblad schijnen niet 100% betrouwbaar te zijn.

Overigens lijkt het hier alsof je slechts drie duidelijke nerven ziet (inclusief de middennerf), maar als je goed kijkt, zie je vlak langs de bladrand nog een duidelijke nerf lopen, wat in totaal op 5 duidelijke nerven neerkomt.

Je kan de lengte van het steunblad nog opmeten. Bij twijfel kan je kiezen voor de combinatiesoort: Plat + Spits fonteinkruid. De verzamelsoort is er voor een reden, de twee zijn niet gemakkelijk te onderscheiden.

Rien Ondersteijn

Ik hoef toch niet naar Hans Anders meen ik : ik zie hier wel 10 [!] nerven [flink dunner weliswaar]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Ton van Haaren

Citaat van: Rien Ondersteyn op september 14, 2018, 18:25:22 PM
Ik hoef toch niet naar Hans Anders meen ik : ik zie hier wel 10 [!] nerven [flink dunner weliswaar]
Ik zie hier ook veel nerven in... En een hele platte stengel
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

nielseimers

Ik heb het over duidelijke (dikkere) nerven. Zowel Spits als Plat fonteinkruid hebben naast enkele duidelijke nerven tevens veel onduidelijke nerven.

whmvb

Hoi Niels,

bedankt voor de reactie. Ik heb de steunblaadjes nog nagemeten. Die zijn duidelijk korter dan 2 cm (de langsten zo'n 1,5 cm). De nerven langs de rand, die jij meent te zien kan ik niet als nerf bestempelen eigenlijk. Plat Fonteinkruid komt in dit gebied ook veel voor en daar kun je die randnerven wel duidelijk zien (zie foto). Maar goed, het blijft een kwestie van interpretatie waarschijnlijk. Bloeiwijzen zijn een beter determinatiemiddel, heb ik inmiddels begrepen, maar die zullen nu niet meer te vinden zijn, denk ik.

Wim
Wim van Boekel

nielseimers

Vlak langs de bladrand (echt op 1 mm afstand) zie je nog een tweede duidelijke nerf lopen. Deze zie je aan de top van het blad naar de middennerf afbuigen.

Rien Ondersteijn

Citaat van: nielseimers op september 14, 2018, 18:58:04 PM
Ik heb het over duidelijke (dikkere) nerven. Zowel Spits als Plat fonteinkruid hebben naast enkele duidelijke nerven tevens veel onduidelijke nerven.
Snap ik Niels.Was meer als ludieke opmerking bedoeld.Overigens vind ik die laatste foto van Wim [wat dus 'Plat' is] érg veel lijken op die van de originele vraag.
Groene groe[n]tjes.Rien.

whmvb

Ik ben terug geweest op de plek waar ik deze soort gevonden had. Met veel geduld één bloeiwijze weten te vinden. Die duidt volgens 'de boekjes' op Spits Fonteinkruid, lijkt me.

Wim
Wim van Boekel

nielseimers

Ik heb recent ook een twijfelachtige vondst gedaan. De meeste kenmerken duiden op Stomp fonteinkruid (vijf duidelijke nerven, aarsteel lang, vruchtsnavel kort), maar enkele kenmerken duiden op Spits fonteinkruid (vruchten met knobbel op buik, tongetje tot 1.5 cm lang).

https://waarneming.nl/waarneming/view/162175845



Bij jouw waarneming zijn er kenmerken die voor Spits fonteinkruid pleiten (vruchten met knobbel op buik, aarsteel kort), maar ook kenmerken die op Stomp fonteinkruid duiden (vijf duidelijke nerven, vruchtsnavel kort).

Niet alle exemplaren zijn naar tevredenheid op naam te brengen. Daarom is er een verzamelsoort aangemaakt, voor de twijfelgevallen. Je kan overwegen om materiaal naar Naturalis (Leids Herbarium) op te sturen.

whmvb

Hoi Niels,

het zal wel een twijfelgeval blijven inderdaad. Ik zet hem weg onder de verzamelnaam. Het was in ieder geval weer zeer leerzaam.

Wim
Wim van Boekel

Erik Simons

hallo Wim en andere betrokkenen,

Ik heb het ingezonden herbariummateriaal bekeken en er ook buitenlandse literatuur op nageslagen, of nederlandse boeken anders dan de Heukels alleen.
Inderdaad moet het aantal nerven denk ik met een korreltje zout worden genomen. Vaak wordt voor beide soorten 3-5 duidelijke nerven genoemd. Kloos noemt in 'Het Geslacht Potamogeton L. in Nederland': 'bladeren met een groot aantal langsnerven' voor beide soorten in de sleutel, de soorten sleutelen tegen elkaar op grond van bloeiwijze.

De relatief bloemen/vruchtenarme bloeiwijze met korte steel, de vruchtjes met uitgesproken buik en de toch lichte kromming van het snaveltje, plus het mooi spitse blad en de korte steunblaadjes wijzen m.i. toch wel overtuigend richting P. acutifolius

groetjes
Erik
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

whmvb

Hoi Erik,

bedankt voor je determinatie en voor de geïnvesteerde moeite. Mooi om nu toch op Spits fonteinkruid uit te komen. Eerste waarneming van de soort in dit gebied.

Wim
Wim van Boekel