Kruiskruid determineerbaar ogv foto's aan zeedijk Oosterschelde?

Gestart door hans eckhardt, september 12, 2018, 15:36:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

hans eckhardt

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162414389
Kruiskruid spec. - Senecio spec. gezien op 2018-08-28 Wissenkerke - Zeedijk Vlietepolder
Foto's:

bij voorbaat dank Hans Eckhardt

e.kneepkens

de foto's vertonen een aantal kenmerken die niet duiden op Viltig kruiskruid. De omwindselbladeren hebben een zwarte top = kenmerk van Jakobskruiskruid. De bladeren lijken op foto 2 iets van oortjes te hebben = kenmerk van Jakobskr. De buitenste omwindselbladeren hebben ongeveer lengte van 1/4-1/3 tov.de binnenste omwindselbladeren. Viltig kr.kr. heeft buitenste omwindselbladeren die ongeveer half zo lang zijn dan de binnenste omwindselbladeren en die zijn afstaand. Ook dat zie ik niet in de foto's. Een aantal van deze kenmerken worden niet genoemd in Heukels. Maar met Heukels en   http://www.blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Korbbluetler/senecio_blattgruen.htm#9                             kom ik op Jacobea vulgaris = Senecio jacobea.   
met vriendelijke groet, Emanuel

dirder

Citaat van: e.kneepkens op september 12, 2018, 20:04:12 PM
de foto's vertonen een aantal kenmerken die niet duiden op Viltig kruiskruid. De omwindselbladeren hebben een zwarte top = kenmerk van Jakobskruiskruid. De bladeren lijken op foto 2 iets van oortjes te hebben = kenmerk van Jakobskr. De buitenste omwindselbladeren hebben ongeveer lengte van 1/4-1/3 tov.de binnenste omwindselbladeren. Viltig kr.kr. heeft buitenste omwindselbladeren die ongeveer half zo lang zijn dan de binnenste omwindselbladeren en die zijn afstaand. Ook dat zie ik niet in de foto's. Een aantal van deze kenmerken worden niet genoemd in Heukels. Maar met Heukels en   http://www.blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Korbbluetler/senecio_blattgruen.htm#9                             kom ik op Jacobea vulgaris = Senecio jacobea.

Misschien toch eens leren rekenen? Overigens zijn de toppen hier bruin omdat ze verweerd zijn, dat telt uiteraard niet mee.
Het is zonder enige vorm van twijfel Viltig kruiskruid.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Zonder me nu even te verdiepen in de verschillen vind ik wel dat de groepsvorm op deze foto behoorlijk pleit voor Viltig..
Deze heeft nl uitlopers en je ziet ze vaak in grotere 'verband' groepen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Ik wil altijd graag weten op grond van welke kenmerken waarnemers planten benoemen. De variatie binnen een soort is groot maar er moeten altijd een aantal 'harde' kenmerken zijn waarop men zich baseert. Soms mis ik die in de beantwoording van een vraag en dan ga ik zelf uit nieuwsgierigheid aan de slag en kom ik kenmerken tegen, die vragen oproepen. In ieder geval is Viltig kruiskruid nu benoemd. De opmerking van Rien: groeit in groepen vanwege de uitlopers is een goed voorbeeld van wat ik bedoel met de 1e regel van dit stukje. Anderen hebben hier ook steun aan als ze twijfelen in het veld.   

Rien Ondersteijn

Emanuel : de bladoortjes die jij noemde zijn ook 'geldig' voor Viltig ?![zowel als Jacobs]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Ik moet zeggen dat mijn eerste indruk ook jakobskruiskruid was. De bladeren zijn voor viltig kruiskruid weinig ingesneden. Ook mogen de bladeren van jakobskruiskruid aan de onderzijde behaard zijn: De bladen zijn van boven levendig groen, van onderen meest viltig behaard. (https://waarneming.nl/soort/info/7449).
Met vriendelijke groet, Rob

e.kneepkens

Rothmaler 3, p.509, 11 dr. geeft met een pijltje aan dat oortjes een kenmerk van Jakobkr.kr. zijn. Rien: je opmerking 'oortjes' ook geldig voor Viltig ?!; is dat een vraag of een constatering. Over de vorm van de bladeren wilde ik het in mijn 1e bijdrage nog niet hebben, maar dat heeft Rob nu gedaan.

Rien Ondersteijn

Oortjes geldt voor beide,dus dat is geen  kenmerk voor alleen Jacobs-
Groene groe[n]tjes.Rien.

hans eckhardt

Allen die gereageerd hebben.
Lastig dus, die kruiskruiden. Ik ben in elk geval veel wijzer geworden over de kenmerken waar ik op letten moet. Ik ga alles eens grondig bestuderen en daarna pas ik de waarneming aan. Natuurlijk zijn aanvullende gegevens meer dan welkom.

Met vriendelijke groet, Hans

wim van wijngaarden

veldkenmerk : JKK heeft penwortel, VKK een wortelstok
habitus: blad van JKK is in deze ontwikkelingsfase meer 3D ontwikkeld ("boerenkool"), VKK min of meer in 1 vlak

O.g.v. deze foto's maak ik hier direct S. erucifolius van.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

hans eckhardt

Wim,
Weer een paar handige kenmerken. Maakt kruiskruiden toch wat makkelijker te determineren.
Ik maak er euricifolia van.
Met vriendelijke groet, Hans