Hoofdmenu

zeg het maar

Gestart door lo.troisfontaine, maart 13, 2008, 20:27:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

hoi,

hoe langer je wacht, hoe meer je kijkt; des te groter de twijfel lijkt het wel.
Deze in juni gefotografeerde micro denk ik te herkennen als een mogelijke Phiaris micana (Olethreutes palustrana), maar het kan ook wel weer een heel andere zijn.

Wie weet het beter of zeker?

b.v.d. en groeten,

Lo

Kees v.d.Berg

Hallo Lo,

Sinds  jl zaterdag ben ik in het bezit van Tortricidae of Europe van Razowski deel 1 & 2, en realiseer me nu hoe moeilijk determinatie is.
De door jou aangegeven O palustrana Is wel erg donker met name aan de vleugelpunten.
Al zoekend kom ik uit op Phiaris heinrichana, je zou daar ook eens naar moeten kijken.
Voor zekere determinatie kan ik niet instaan. Daar zijn gelukkig deskundigen voor :)  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

thijsdegraaf

#2
Hoe groot is hij? Hij lijkt erg op een brandnetelbladroller (Celypha lacunana).

Groet,  Thijs

Elachista

Hallo Thijs, Lo en Kees,

Het is inderdaad C. lacunana hoor!
Bij sommige soorten is het vooral de kunst om niet moeilijk te denken, iets wat ook bij
mij nogal een kwaaltje is. Ik verwisselde deze toch met regelmaat met Orthotaenia undulana
maar als je ze vaker ziet dan gaat het herkennen al beter.

Beide boeken van Razowski zijn érg mooi. Ik heb ze zelf al een tijd in huis en ik kan er
absoluut niet zonder. De teksten zijn ook erg goed, compact maar precies wat je nodig
hebt. 't Nadeel is dat ze zo duur zijn. Wat ik ook wel eens doe is even met een streepje
aangeven welke soorten wel of niet in Nederland voorkomen. In deel 2 meende ik heb
ik achterin de Nederlandse plantennamen erbij geschreven, soms wel handig.

Gr
T
Groet,
Tymo

lo.troisfontaine

#4
Hoi,

bedankt Thijs, nu zie ik dat ik me weer eens heb laten misleiden. Sommige waarnemingen moet je echt niet te lang laten liggen. Want je herinnert je dan niet alle dingen en gaat te ver zoeken. De afmeting zal inderdaad wel in orde zijn.

Kees bedankt voor het meedenken, ik zie trouwens dat de Ph. heinrichana niet op de lijst van het Nederlands Soortenregister voorkomt, dus die kans is dan ook iets minder groot.

Goed dat er nog een forum is.

groeten,

Lo

PS en Avondrood inmiddels ook weer bedankt !

han.endt

#5
CiteerIk verwisselde deze toch met regelmaat met Orthotaenia undulana
Wat over deze? Is deze goed gedetermineerd. Ik voel me nog steeds niet helemaal zeker over deze exemplaren:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=307641