welke Arend?

Gestart door rupsje, september 11, 2018, 21:00:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

rupsje

Namibië, 23-7-2018,Etosha Park. Weet iemand de naam van deze Arend? Bij voorbaat dank,

Herman Damman

rupsje

frankneijts

Tawny Eagle (Aquila rapax) ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roy Schroor

Voer je de waarneming ook in op observation.org Herman?
Met vriendelijke groet,
Roy

rupsje

Bedankt voor de hulp (bevestigd mijn vermoeden). Prachtige vogel n.m.m..!
Groet,

Herman Damman

p.s.:  aangezien ik de coordinaten niet vastleg en het om principiële redenen niet eens ben met de doelstellingen van waarneming.nl,  om nog maar te zwijgen van observado (wel al meerdere malen mijn waardering uitgesproken voor de forum functie!), voer ik hem niet in.
Je kunt alle foto's terug zien en er van genieten op mijn web-site WeNature-hd.nl. Dus Roy ik verzoek je vriendelijk niet meer met dit soort standaard opmerkingen te komen.
rupsje

tekenaar

als je het zo oneens bent met observado, waarom stel je dan wel steeds vragen op dit aan observado en waarneming gerelateerde forum? Ik vindt dit principieel niet kunnen. Vooral niet omat je het blijft doen en we deze discussie dus blijven houden.

Deze standaard opmerking blijft komen, aangezien het een beleefdheidskwestie is naar iedereen die op het forum meewerkt (en naar de admins die hier veel tijd in steken) dat waarnemingen ook voor iedereen beschikbaar blijven. Geen coordinaten is geen excuus, want je weet vast nog wel waar je een waarneming als deze hebt gedaan en je kan de nauwkeurigheid van een waarneming instellen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

migratorius

Herman beantwoordt wél vragen over rupsen op dit forum (nomen est omen), dus het is niet allemaal eenrichtingsverkeer.

JanHein

Maico Weites

Citaat van: rupsje op september 12, 2018, 18:25:25 PM
Bedankt voor de hulp (bevestigd mijn vermoeden). Prachtige vogel n.m.m..!
Groet,

Herman Damman

p.s.:  aangezien ik de coordinaten niet vastleg en het om principiële redenen niet eens ben met de doelstellingen van waarneming.nl,  om nog maar te zwijgen van observado (wel al meerdere malen mijn waardering uitgesproken voor de forum functie!), voer ik hem niet in.
Je kunt alle foto's terug zien en er van genieten op mijn web-site WeNature-hd.nl. Dus Roy ik verzoek je vriendelijk niet meer met dit soort standaard opmerkingen te komen.

Wat voor principiële redenen als ik vragen mag?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jacob Molenaar

Citaat van: m.weites op september 13, 2018, 19:28:16 PM
Citaat van: rupsje op september 12, 2018, 18:25:25 PM
Bedankt voor de hulp (bevestigd mijn vermoeden). Prachtige vogel n.m.m..!
Groet,

Herman Damman

p.s.:  aangezien ik de coordinaten niet vastleg en het om principiële redenen niet eens ben met de doelstellingen van waarneming.nl,  om nog maar te zwijgen van observado (wel al meerdere malen mijn waardering uitgesproken voor de forum functie!), voer ik hem niet in.
Je kunt alle foto's terug zien en er van genieten op mijn web-site WeNature-hd.nl. Dus Roy ik verzoek je vriendelijk niet meer met dit soort standaard opmerkingen te komen.

Wat voor principiële redenen als ik vragen mag?
Zie hier.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Maico Weites

Citaat van: Jacob Molenaar op september 13, 2018, 22:12:31 PM
Citaat van: m.weites op september 13, 2018, 19:28:16 PM
Citaat van: rupsje op september 12, 2018, 18:25:25 PM
Bedankt voor de hulp (bevestigd mijn vermoeden). Prachtige vogel n.m.m..!
Groet,

Herman Damman

p.s.:  aangezien ik de coordinaten niet vastleg en het om principiële redenen niet eens ben met de doelstellingen van waarneming.nl,  om nog maar te zwijgen van observado (wel al meerdere malen mijn waardering uitgesproken voor de forum functie!), voer ik hem niet in.
Je kunt alle foto's terug zien en er van genieten op mijn web-site WeNature-hd.nl. Dus Roy ik verzoek je vriendelijk niet meer met dit soort standaard opmerkingen te komen.

Wat voor principiële redenen als ik vragen mag?
Zie hier.

Tja...

Herman, dan maakt je je toch gewoon níet druk om lijstjes?
Verspreidingskaarten, fenologie, populatietrends, de ecologie van een gebied beschrijven etc. Het verzamelen van waarnemingen is van belang voor zoveel meer dan slechts soortenlijstjes. De meeste waarnemingen die ik invoer zijn echt geen extra soort op m'n lijstje. Het is altijd leuk om iets nieuws te zien, maar lijstjes zijn niet mijn reden geweest om 3.355 waarnemingen van houtduiven en 1.223 fitisen in te voeren.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

arjan.kop

Citaat van: migratorius op september 13, 2018, 14:50:03 PM
Herman beantwoordt wél vragen over rupsen op dit forum (nomen est omen), dus het is niet allemaal eenrichtingsverkeer.

JanHein

Het aantal antwoorden op vragen van anderen is gering ten opzichte van het aantal eigen vragen. Herman is daarnaast nog zo aardig om niet even te zorgen dat zijn foto's zichtbaar blijven, zodat anderen meestal niets meer aan de determinaties van zijn beesten hebben.
Ik ben om principiële redenen van mening dat waarneming.nl niet gemaakt is voor het doen van andermans huiswerk, als zo iemand dan niet op zijn minst een bijdrage levert aan de doelstelling van de site, die toch echt is om gegevens vast te leggen, waardoor onze gezamenlijke kennis groeit.

Rob Koelman

Op het plantenforum is enige tijd geleden deze reactie van een van de admins verschenen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=429801

Hier niet anders dan bij de vogels: heel veel vragen, maar niks invoeren...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ik vraag niet zo gek vaak iets op het forum en voer regelmatig waarnemingen in. Maar een paar weken geleden heb ik al mijn waarnemingen (een stuk of 20 denk ik) van observado verwijderd. Weet je waarom? Omdat er, ook al waren ze van een foto voorzien en jaren geleden ingevoerd, nooit een admin een blik op heeft geworpen. Dan denk ik: krijg wat.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op september 14, 2018, 18:16:18 PMIk vraag niet zo gek vaak iets op het forum en voer regelmatig waarnemingen in. Maar een paar weken geleden heb ik al mijn waarnemingen (een stuk of 20 denk ik) van observado verwijderd. Weet je waarom? Omdat er, ook al waren ze van een foto voorzien en jaren geleden ingevoerd, nooit een admin een blik op heeft geworpen. Dan denk ik: krijg wat.

Daarmee gooi je ook jouw 'eigen notitieboekje' weg.

Is verder totaal andere reden dan waar dit topic over gaat...
Met vriendelijke groet, Rob

Roy Schroor

Citaat van: Oenanthe op september 14, 2018, 18:16:18 PM
Ik vraag niet zo gek vaak iets op het forum en voer regelmatig waarnemingen in. Maar een paar weken geleden heb ik al mijn waarnemingen (een stuk of 20 denk ik) van observado verwijderd. Weet je waarom? Omdat er, ook al waren ze van een foto voorzien en jaren geleden ingevoerd, nooit een admin een blik op heeft geworpen. Dan denk ik: krijg wat.

Dat ligt meer aan het chronische tekort (of bij sommige soortgroepen zelfs afwezigheid) van admins op observado dan aan iets anders. Met de crowd validatie wordt al veel goed werk verricht maar er ligt uiteraard nog een enorme stapel op de wachtlijst.
Wat die anekdote verder met dit topic te maken heeft ontgaat me.

Citaat van: Rob Koelman op september 14, 2018, 17:52:28 PM
Op het plantenforum is enige tijd geleden deze reactie van een van de admins verschenen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=429801

CiteerVreemd vind ik het dan ook dat hij in het woord van dank op zijn website het forum op waarneming.nl niet noemt, en daarmee de tijd en moeite die mensen aan zijn foto's besteden miskent.

Dat klopt niet helemaal...
Met vriendelijke groet,
Roy

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op september 14, 2018, 18:31:39 PM
Daarmee gooi je ook jouw 'eigen notitieboekje' weg.
Maak je daar maar geen zorgen over Rob. Ik ben niet van het slag dat alles alleen maar op internet doet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

AvanderHeijden

Citaat van: Oenanthe op september 14, 2018, 18:16:18 PM
Ik vraag niet zo gek vaak iets op het forum en voer regelmatig waarnemingen in. Maar een paar weken geleden heb ik al mijn waarnemingen (een stuk of 20 denk ik) van observado verwijderd. Weet je waarom? Omdat er, ook al waren ze van een foto voorzien en jaren geleden ingevoerd, nooit een admin een blik op heeft geworpen. Dan denk ik: krijg wat.

Zonde en voorbarig. Ik ben admin voor libellen dus ik neem deze soortgroep even als voorbeeld. Er zijn hele werelddelen waarvoor we niet alle kennis in huis hebben om waarnemingen te valideren. Mijn eigen waarnemingen uit Nepal worden grotendeels niet gevalideerd. Admins doen voor iedereen hun stinkende best te valideren wat wél kan en gaandeweg leert men. Nu ik in Nepal geweest ben kan ik een deel van de Aziatische libellen controleren waar ik eerder niet zo veel van wist. Vroeg of laat pakt men wellicht ook jouw waarnemingen op (lukt nu niet meer want ze zijn weggehaald!) maar er is werkelijk helemaal niks mis met waarnemingen verzamelen die nog niet bevestigd kunnen worden door een admin!
Voor veel mensen is waarneming/observado niks anders dan een excursieboekje maar zonder verspreidingsgegevens kan geen enkele soort beschermd worden en die waarde blijkt vaak pas later.

esangster

@Oenanthe, waarom moeten admins naar jouw waarnemingen kijken? En waarom ben je teleurgesteld als ze dat niet doen?

@Rupsje, soortenlijsten heeft niks te maken met de doelstelling van observado. Maar als je tegen de site bent, wees een man en stop met gebruik er van te maken.

tekenaar

#17
Een ongevalideerde waarneming is geen afgekeurde waarneming. En veel zal altijd ongevalideerd blijven. Is dat een probleem? Ik denk van niet. Soms is er in het kader van een (atlas) project ineens belangstelling voor oude waarnemingen en worden ze alsnog bekeken. Wanneer dat komt, is onvoorspelbaar.

er is ook een andere kant: als je dan eindelijk een oude waarneming van kommentaar voorziet, blijft heel vaak een reactie van de waarnemer uit. Dan vraag je je als admin ook wel eens af of het werk gewaardeerd wordt:

Pas kwam ik toevallig bij "vis onbekend" op observado een foto tegen van een mahseer. Dit zijn machtige karperachtigen, die horen bij de grootste zoetwatervissen. Ze zijn ook nog eens bedreigd. De foto stond er al een tijd. Onbeoordeeld, omdat geen van de admins deze soorten goed kent. Vervolgens heb ik uitgezocht welke soort daar voorkomt. Op internet staan geen referentiefoto's van deze soort, ik ben dus niet 100% zeker van de determinatie. De waarnemer reageerde niet op mijn eerste bericht. Ik heb toen als admin de soort maar aangepast en vervolgens de waarneming goedgekeurd. Het is redelijk toevalig dat ik naar deze waarneming keek en er ook nog eens mee aan de slag ben gegaan. Maar, het zou best wel eens een belangrijke waarneming kunnen zijn en ook de enige foto van de soort op internet. Ik hoop maar dat de waarnemer zich niet aan de site of admins ergert en dan zijn waarnemingen weghaalt ... Voor wie het interesseerd, die waarneming staat hier: https://observation.org/waarneming/view/133723149 en als je de vissoort op de foto herkent, en vindt dat ik het helemaal mis heb, is commentaar uiteraard welkom!

met buitenlandse waarnemingen zonder foto, kan je als admin in veel gevallen niets. Hooguit kan je waarnemingen eruit filteren van soorten buiten hun verspreidingsgebied. We hebben weinig admins "in de landen zelf" die ook nog eens van gebied tot gebied weten welke soorten er voorkomen.

20 waarnemingen op observado is niet zoveel. Mischien ben je wel in een uniek gebied geweest waar alleen jij ervaring hebt. Dan blijft een beoordeling door een admin uiteraard uit ...

Maar hier ging dit topic inderdaad niet over.

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jeroen vinke

Ik vind dat je een valide punt hebt. Of er nu wel of niet iemand naar kijkt, de informatie is er in elk geval.
Nog even hierover:
Citeer
er is ook een andere kant: als je dan eindelijk een oude waarneming van kommentaar voorziet, blijft heel vaak een reactie van de waarnemer uit. Dan vraag je je als admin ook wel eens af of het werk gewaardeerd wordt:
[\quote]
Aan de andere kant vroeg ik me altijd af of de admins de bedankjes of extra vragen wel zouden lezen of dat ik ze af en toe voor Jan met de korte achternaam aan het bedanken ben. Ik ging er op een gegeven moment maar van uit dat de Admins er zelf ook van uit gaan dat ik het waardeer dat ze mijn observaties van de juiste soortnaam en commentaar voorzien.
Geen prostest is toch goed nieuws?
Enfin, bij deze waardeer ik het werk van de admins en respecteer ik hun aanpassingen. Ik zal er vaker een bedankje uitgooien ;)hem

Met vriendelijke groet
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

tekenaar

#19
Als je als admin commentaar bij een waarneming zet, en de waarnemer reageert met een bedankje, dan krijgt de betreffende admin daarvan automatisch een bericht per e-mail. Een bedankje wordt dus altijd gezien!

wat je daarmee doet als admin is een tweede. Ikzelf open altijd de waarneming even, om te kijken of er nog een actie nodig is (goedlkeuren na een aanpassing bijvoorbeeld). Als het bericht "dank je" is, dan ben ik daar blij mee, maar ga ik niet weer een reactie geven. Anders blijf ik bezig :)

Overigens hebben we als admins ook een scherm van waarnemingen waar we commentaar op hebben gegeven, maar die nog niet zijn "afgerond". M.a.w. niet goed/afgekeurd zijn. Geeft een waarnemer geen reactie, dan veranderen de zwarte lettertjes in dat scherm/overzicht in rode en is dat voor ons het signaal dat we met een redelijk gerust hart een kleine aanpassing (soortnaam wijzigen en daarna goedkeuren, meestal) kunnen doen, waarvan dan de waarnemer weer een automatisch gegenereerd berichtje in het commentaaroverzicht terugziet.

Geen protest betekend overigens gewoon "niet gezien" of, in het geval van geen foto bij de waarneming "kan ik niet zoveel mee"  :rolleye:
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke