Welke valk?

Gestart door jeroenverburg, september 11, 2018, 07:51:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenverburg

Weer even een check op de automatische determinatie: ik vond op basis van o.a. koptekening dat dit een juveniele slechtvalk is. De fotocheck is echter 100% zeker van smelleken.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162316869
Slechtvalk - Falco peregrinus gezien op 2018-09-09 Maasvlakte 2 - Zuidpunt
Foto's:


bij voorbaat dank Jeroen Verburg

Tukkerbird

Tussen Smelleken en en Slechtvalk zit een heel groot verschil qua grote. Hoe groot was die ;)

Oenanthe

We hebben er al vaak op gewezen dat inschatten van grootte in het veld zo onbetrouwbaar als wat is. De vraag is of op deze foto verenkleedkenmerken te zien zijn die bepalen of dit een slechtvalk of een smelleken is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rijswijk †

#3
Op deze foto staat een jonge Slechtvalk.

EDIT: de Naturalis fotoherkenner vindt dit een Smelleken........
Groet, Minke.

OJGoreng

Citaat van: Rijswijk op september 11, 2018, 10:27:56 AM
Op deze foto staat een jonge Slechtvalk.

EDIT: de Naturalis fotoherkenner vindt dit een Smelleken........

Welk zekerheidpercentage geeft het daarbij?

Jeroen, let op de tekening van de zijkant van de kop. Het lijkt alsof de vogel een baardstreep aan de snavelbasis heeft, dan een witte wang onder het oog, met daarachter weer een streep naar beneden. Dat is de zogenaamde "dubbele baardstreep" van een smelleken, echt anders dan de aaneengesloten kopkap van een slechtvalk, die het oog omsluit.

Wat minder betrouwbaar in te schatten op deze foto vanwege de houding van de vogel, maar verder toch een goed kenmerk is de staartprojectie: de staart steekt een stuk verder voorbij de vleugelpunten dan bij een slechtvalk.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rijswijk †

@Zainal: ik heb de fotoherkenner Naturalis gebruikt die als optie gegeven wordt onder "invoer" als je je waarneming wil opvoeren. Deze geeft een naam maar niet een zekerheidspercentage aan.
Groet, Minke.

OJGoreng

Ah, Oké, die kende ik nog niet. Je zou nog even met de mogelijkheid "controleer determinatie" bij de reeds ingevoerde waarneming kunnen kijken wat dat oplevert. Ik ben stiekem wel benieuwd!
Met vriendelijke groet, Zainal

Rijswijk †

@Zainal: de foto dateert uit 2014 (vanaf 2010 nestelt hier in Rijswijk (ZH) een Slechtvalkenpaar) en heb ik toen niet ingevoerd.
Ik heb hem nu net ingevoerd en als ik "controleer determinatie" aanklik geeft hij aan: Smelleken. "70% waarschijnlijk"
Groet, Minke.

OJGoreng

Dank je voor het checken. Grappig dat hij dat doet met een vogel die zo groot en duidelijk in beeld is, al kun je eigenlijk alles onder de 90% meteen negeren, geloof ik.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op september 11, 2018, 12:41:30 PM
Citaat van: Rijswijk op september 11, 2018, 10:27:56 AM
Op deze foto staat een jonge Slechtvalk.

EDIT: de Naturalis fotoherkenner vindt dit een Smelleken........

Welk zekerheidpercentage geeft het daarbij?

Jeroen, let op de tekening van de zijkant van de kop. Het lijkt alsof de vogel een baardstreep aan de snavelbasis heeft, dan een witte wang onder het oog, met daarachter weer een streep naar beneden. Dat is de zogenaamde "dubbele baardstreep" van een smelleken, echt anders dan de aaneengesloten kopkap van een slechtvalk, die het oog omsluit.

Wat minder betrouwbaar in te schatten op deze foto vanwege de houding van de vogel, maar verder toch een goed kenmerk is de staartprojectie: de staart steekt een stuk verder voorbij de vleugelpunten dan bij een slechtvalk.

De zeer grove flanktekening en de veel 'evenwichtiger' structuur van de vogel zijn ook goede kenmerken pro Smelleken ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op september 11, 2018, 17:54:29 PM
De veel 'evenwichtiger' structuur van de vogel zijn ook goede kenmerken pro Smelleken ..
Hemel Frank. Vogels determineren, met of zonder fotoherkenning, is al zo lastig. Moet ik nu ook de evenwichtigheid van de structuur gaan beoordelen? Ben je misschien ambtenaar geworden? ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroenverburg

Ik vond nu pas tijd om zelf te reageren. Conclusie is blijkbaar dat het een smelleken is, voor mij een verrassende uitkomst. Ter plaatse heb ik de Collins app gecheckt, ik voeg de plaatjes bij die mij op slechtvalk brachten. De kop van de juveniel in de eerste foto was voor mij sprekend wat ik in het veld zag. Ook de vorm van de streping zoals van het vrouwtje op de tweede foto komt overeen. Het derde plaatje is van smelleken, die streping is meer pijlvormig, dat zag ik niet terug. Daar zie je ook die dubbele baardstreep, die echter beide nogal vaag zijn. Die van slechtvalk is veel intenser, zoal ook bij 'mijn' vogel.
De algehele bruinige kleur vond ik eigenlijk niet op slechtvalk en niet op smelleken passen, maar de juveniel slechtvalk heeft dat toch wel een beetje. De app geeft geen plaatje van juveniel smelleken, dus dat kon ik niet beoordelen.
Al met al zie ik ook nu nog niet echt wat nu de doorslag geeft.

frankneijts

Citaat van: jeroenverburg op september 11, 2018, 19:38:56 PM
Ik vond nu pas tijd om zelf te reageren. Conclusie is blijkbaar dat het een smelleken is, voor mij een verrassende uitkomst. Ter plaatse heb ik de Collins app gecheckt, ik voeg de plaatjes bij die mij op slechtvalk brachten. De kop van de juveniel in de eerste foto was voor mij sprekend wat ik in het veld zag. Ook de vorm van de streping zoals van het vrouwtje op de tweede foto komt overeen. Het derde plaatje is van smelleken, die streping is meer pijlvormig, dat zag ik niet terug. Daar zie je ook die dubbele baardstreep, die echter beide nogal vaag zijn. Die van slechtvalk is veel intenser, zoal ook bij 'mijn' vogel.
De algehele bruinige kleur vond ik eigenlijk niet op slechtvalk en niet op smelleken passen, maar de juveniel slechtvalk heeft dat toch wel een beetje. De app geeft geen plaatje van juveniel smelleken, dus dat kon ik niet beoordelen.
Al met al zie ik ook nu nog niet echt wat nu de doorslag geeft.

Jeroen, lees reactie 4 (van Zainal) nog eens goed: hij noemt daar enkele heel goede kenmerken die wat mij betreft de doorslag geven. Ik voeg daar slechts enkele minder harde kenmerken aan toe maar met die combinatie moet je deze vogel toch echt prima kunnen determineren.
Veldgidsen, ook de hele goede zoals de Collins, dien je altijd met enig voorbehoud te gebruiken, in sommige gevallen zelfs met iets meer dan dat .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroenverburg

Ik ga daar zeker nog even goed op studeren. Die staartprojectie had ik bijvoorbeeld al overheen gelezen  :rolleye:

Kunnen jullie nog aangeven of dit een juveniel en/of vrouwtje is (mannetje lijkt me niet?)

Rijswijk †

Hier zie je wat Zainal bedoelt over de staart bij de Slechtvalk. De staart komt maar net onder de vleugelpunten uit.
Groet, Minke.

frankmeer

Ik denk dat jouw vogel inderdaad een juveniel is, Jeroen.
Als je de soortnaam even aanpast dan keur ik hem meteen goed voor je  :duim:
Frank van der Meer

jeroenverburg

Hij is intussen stiekem al goedgekeurd als slechtvalk. Ben ik toch in goed gezelschap m.b.t. deze vergissing  ;)
Ik ga hem wijzigen.

Guus Peterse

Oeps, sorry, dat was alleen omdat ik niet goed gelezen heb. Dacht dat je hem al gewijzigd had en dat ik 'm goedkeurde als smelleken, want dat is het natuurlijk ook voor mij. Gevalletje adminblindheid (niet voor het eerst vandaag).
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jeroenverburg

Ik heb toch nog even een paar foto's toegevoegd waar de koptekening beter te zien is. Met name op de 2e extra foto is de witte wang onder het oog waar Zainal over sprak beter zichtbaar.







OJGoreng

Op de nieuwe foto's kun je ook nog eens de staarttekening zien; dat is ook een goed onderscheidend kenmerk. Smelleken heeft minder banden dan slechtvalk, en die banden zijn veel breder.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

En tenslotte nog de 'hamvraag': welke prooi heeft ie te pakken?  B)
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenverburg

Inderdaad, en dat had ik - zie ik nu - ook kunnen zien op de screenshots de Collins. Het echte probleem is denk ik dat ik ter plaatse zowel foto's als plaatjes op een te klein scherm heb beoordeeld, en toen al tot de conclusie slechtvalk kwam. En krijg zo'n idee er achteraf maar weer eens uit...

Bedankt voor alle reacties overigens (en het opnieuw goedkeuren, sorry  :angel: )

jeroenverburg

Citaat van: Rob Koelman op september 12, 2018, 21:27:28 PM
En tenslotte nog de 'hamvraag': welke prooi heeft ie te pakken?  B)

Dat zal die morinelplevier wel zijn die daar had moeten zitten...  ;D

OJGoreng

Citaat van: jeroenverburg op september 12, 2018, 21:31:43 PMEn krijg zo'n idee er achteraf maar weer eens uit...

Leuk toch. Het is een prachtig voorbeeld van hoe het vaak gaat bij waarnemen, én een prachtig voorbeeld dat grootte vaak een volkomen onbeoordeelbaar kenmerk is in het veld. Ik zie niet vaak smellekens (maar ongeveer dagelijks slechtvalken), maar in zeker twee gevallen dacht ik in eerste instantie met een slechtvalk te maken te hebben toen ik zo'n beest zag vliegen.
Met vriendelijke groet, Zainal