Bijzonder fraai, spierwit, maar welke soort is het nou? Krijtwitte plooiparasol?

Gestart door Hannie Luijten, september 09, 2018, 21:00:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik zou heel erg graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162323089
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2018-09-09 Harfsen
Foto's:














Toelichting:
Groeit op een berg tuinafval (geen takken en geen naalden - m.u.v. wat ingewaaide naalden). Hij is gemengd met kalk.
bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

Hannie Luijten

Twee nieuwe foto's van vandaag. De diameter van de grootste hoed bedraagt zo'n 5,5 cm.
Via de mail werd mij de Franjeamaniet geopperd. De foto's op waarneming vind ik niet echt gelijken maar als ik op deze pagina kijk kom ik inderdaad soortgelijke afbeeldingen tegen:

http://mycoportal.org/portal/taxa/index.php?taxon=95301

Groet, Hannie


Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Hannie Luijten

 ;D ;D ;D  Gelukkig toch nog een reactie! Dank je wel  :duim:
De bosparasolzwam is bij mij ook al de revue gepasseerd. Maar ik geloof niet dat dat hem is. En ik kan het niet uitstaan dat niemand weet welke fraaie paddenstoelen dit zijn  :angry: ;D
Groet, Hannie

Gert Kremer

hij lijkt er wel veel op is mijn idee. tis een mooie hoor.  :duim:  misschien xenion ff oproepen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

tstrik

 Is de Schubsteelamaniet - Amanita vittadinii misschien een mogelijkheid?
Mvgr.,
Theo Strik

ridderzwam

ik heb ook over de Schubsteelamaniet zitten dubben n.a.v. deze inderdaad bijzonder fraaie paddenstoelen.
Intrigeert me, als Delftse, al sedert 1995 Atlas Ned.Paddestoelen Nauta/Vellinga (zie Verspreidingsatlas). In die "oude tijden "', maakte ik hier in Delft foto's van een witschubbige amaniet. Helaas onder zeer zeer zeer slechte omstandigheden, een eenzaam zeer bemodderd half omgetrapt nat exemplaar. Ik zette 'm wat overeind voor de foto die analoog is : een fotograaf moest het rolletje ontwikkelen, de foto's afdrukken....hij heeft denk ik nog willen redden wat hij kon redden....Jammer, nooit vergeten zo'm paddestoel.  nooit meer gezien. Heb 'm in mijn aantekeningen geboekt als "Schubsteelamaniet".
Maar als ik nu kijk naar dit topic ....

Groet,
Ria.

Hannie Luijten

Citaat van: Gert Kremer op september 10, 2018, 19:37:57 PM
hij lijkt er wel veel op is mijn idee. tis een mooie hoor.  :duim:  misschien xenion ff oproepen.

En wie is xenion??

Wat de Schubsteelamaniet betreft: Als ik daar op google zie ik wel heel veel plaatjes die er heel erg veel op lijken  B)  Maar: de mijne zijn kleiner in diameter. Maar wat denk ik  zwaarwegender is: Het substraat - humusarme klei - dat komt niet in de buurt. En dan zo'n zeldzaam geval op mijn "composthoop"? Maar dat geldt ook een beetje voor de Franjeamaniet.
Zoals gezegd: De ondergrond bestaat uit arm zand. Daarop ligt een meer dan een meter dikke laag tuinafval die in twee jaar tijd is opgeworpen: Bloemstelen/bloemen, gras, mos, blad, bladstelen. Alleen takken zitter er niet in omdat die in een takkenwal gaan, en dennennaalden gooi ik er ook nooit op. Er waaien er wel wat in. Er is wel kalk op gestrooid. En ze groeien bovenop die berg.
Groet, Hannie

e.moors

Groeit deze wel uit een beurs? Dan sluit je in ieder geval parasolzwammen uit.
mvg. Eric

Hannie Luijten

Groet, Hannie

tstrik

de witte champignonparasol Leucoagaricus serenus is ook een mogelijkheid.
Mvgr.,
Theo Strik

Hannie Luijten

Groet, Hannie

ridderzwam

naar mijn waarnemingen heeft Leucocoprinus cretaceus geen geschubde steel, zie foto's.

Groet,
Ria

Gert Kremer

Citaat van: Hannie Luijten op september 10, 2018, 21:30:32 PM
Citaat van: Gert Kremer op september 10, 2018, 19:37:57 PM
hij lijkt er wel veel op is mijn idee. tis een mooie hoor.  :duim:  misschien xenion ff oproepen.

En wie is xenion??

Wat de Schubsteelamaniet betreft: Als ik daar op google zie ik wel heel veel plaatjes die er heel erg veel op lijken  B)  Maar: de mijne zijn kleiner in diameter. Maar wat denk ik  zwaarwegender is: Het substraat - humusarme klei - dat komt niet in de buurt. En dan zo'n zeldzaam geval op mijn "composthoop"? Maar dat geldt ook een beetje voor de Franjeamaniet.
Zoals gezegd: De ondergrond bestaat uit arm zand. Daarop ligt een meer dan een meter dikke laag tuinafval die in twee jaar tijd is opgeworpen: Bloemstelen/bloemen, gras, mos, blad, bladstelen. Alleen takken zitter er niet in omdat die in een takkenwal gaan, en dennennaalden gooi ik er ook nooit op. Er waaien er wel wat in. Er is wel kalk op gestrooid. En ze groeien bovenop die berg.


is  Martin Gotink 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

e.moors

Citaat van: Hannie Luijten op september 10, 2018, 22:23:46 PM
Ik geloof dat ik hem gevonden heb! Wat te denken van Leucocoprinus cretaceus?

https://www.verspreidingsatlas.nl/0077060

Ik denk dat je goed zit, maar even wachten op bevestiging van de experts.
mvg. Eric

wimperzwam

Voor mij ook L. cretaceus (Krijtwitte plooiparasol), juist vanwege de vlokkige steelbekleding. Ria vergelijk jouw foto eens met L. cepaestipes (Dikvoetplooiparasol).

Mvgr.,
Henk Huijser.

ridderzwam

Dank je wel, Henk, ik zal de naam wijzigen. Zoek nog wel uit hoe dat moet in Waarnemingen. Ze staan nu nog(terecht onafgevinkt) bij de Cretaceus. Heb er bij de vondst veel over gepiekerd, maar nergens bij die massaal opgekomen paddenstoeltjes vond ik een gezwollen voet. Zie foto. Er is vorige week (11/09) een vondst gemeld van Cepistipes in Paleispark Het Loo. Wilde graag vergelijken, maar 13/09 kon ik  ter plekke niets vinden helaas.

Dankende groet,
Ria.




Hannie Luijten

#18
Deze paddenstoelen waren kortlevend. 11 september nog een paar foto's gemaakt. De 12e zagen ze er niet zo best uit en heb ik eentje geplukt, in de hoop wat sporen te verzamelen. De dag erna was er geen paddenstoel meer te zien, nog een paar witte frutsels was alles wat restte. Maar ik heb (nog?) geen sporen. Mocht iemand belangstelling hebben voor het materiaal dan wil ik het graag toesturen. Zelf kan ik er niets mee.
Foto is van 11 september
Groet, Hannie

rietvanoosten

Citaat van: wimperzwam op september 20, 2018, 09:31:57 AM
Voor mij ook L. cretaceus (Krijtwitte plooiparasol), juist vanwege de vlokkige steelbekleding. ........

Mvgr.,
Henk Huijser.

Een soortnaam heb je nu al, Henk is de expert!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

Hannie Luijten

Citaat van: rietvanoosten op september 21, 2018, 20:46:18 PM
Citaat van: wimperzwam op september 20, 2018, 09:31:57 AM
Voor mij ook L. cretaceus (Krijtwitte plooiparasol), juist vanwege de vlokkige steelbekleding. ........

Mvgr.,
Henk Huijser.

Een soortnaam heb je nu al, Henk is de expert!  :blink:

Dat is zo, ik heb hem nu dan ook op zeker gezet. Ik vind het nog steeds heel bijzonder dat deze zeldzame soort zomaar op mijn berg plantaardig afval groeit. Maar ik dacht dat misschien iemand in het materiaal geinteresseerd was. Zo ja dan ligt het hier en wil ik het wel opsturen, zo nee dan ligt het hier niet lang meer  :blink:
Groet, Hannie