Hoofdmenu

Rouwkwikstaart

Gestart door carel, maart 08, 2008, 14:26:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

#30
foto 2: Maar bij nog een keer goed kijken slaat de twijfel toe. Enkele gdkv lijken nog wel een beetje gesleten, missen in ieder geval de brede lichte zomen. Toch een 1e zomer? Handpennen zijn wel weer flink donker (vers), dus dat spreekt 1e zomer weer tegen.  
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

frankneijts

Bij adulten is het voorkomen van 2 generaties grote vleugeldekveren normaal Albert (alleen vogels met duidelijk 3 generaties zijn zeker jonge vogels maar dat is een minderheid). De rui (en de mate van slijtage!) van die veren is niet bij alle individuen gelijk, noch bij adulten noch bij jongere vogels en verschilt zelfs per populatie. Zelfs in de hand kan dit lastig te beoordelen zijn. De aanwezigheid van versere, zwarte handpennen zegt hier misschien meer. Ik zou dit toch een adult wijfje Rouwkwik durven noemen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HJDT

#32
CiteerBeste Carel, waren er andere 'witte kwikstaarten' in de buurt en zoja, had de betreffende vogel donkerder grijze bovendelen dan deze andere vogels?
Indien wél, dan is het redelijk safe te veronderstellen dat jouw vogel inderdaad een Rouwkwikstaart was (moeilijk in te schatten op deze foto, omdat de belichting een rol kan hebben gespeeld).
Beste spambird,

De reden dat ik een opmerking maakte over je vreemde manier van het op naam brengen van vogels kwam door bovenstaand citaat. Het is buitengewoon vreemd om een Rouwkwikstaart Rouwkwikstaart te noemen "omdat de vogels die erbij liepen duidelijk lichter waren". Verder heb ik niks over deze vogel in het bijzonder gezegd maar iets algemeens dat mij elk jaar rond deze tijd weer opvalt. De reden dat ik mijn tekst aangepast heb is omdat er een genant slechte zin in stond die nu wel duidelijk maakt wat ik bedoelde.

Wat betreft je opmerking van het determineren in vlucht kan ik je niet verder helpen. Ik weet ook niet waarom je dat bij mij neerlegt. . . . Het enige dat ik erover kan zeggen is dat ik me heel goed voor kan stellen (en uit eigen ervaring weet) dat het onder bepaalde omstandigheden zeer wel mogelijk is een Rouwkwikstaart in vlucht op naam te brengen maar dat is wellicht voer voor een andere discussie.

Overigens blijf je hardnekkig elk verzoek je eigen naam kenbaar te maken negeren. Beetje flauw wel.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Albert de Jong

CiteerBij adulten is het voorkomen van 2 generaties grote vleugeldekveren normaal Albert (alleen vogels met duidelijk 3 generaties zijn zeker jonge vogels maar dat is een minderheid). De rui (en de mate van slijtage!) van die veren is niet bij alle individuen gelijk, noch bij adulten noch bij jongere vogels en verschilt zelfs per populatie. Zelfs in de hand kan dit lastig te beoordelen zijn. De aanwezigheid van versere, zwarte handpennen zegt hier misschien meer. Ik zou dit toch een adult wijfje Rouwkwik durven noemen.
Dankjewel Frank, moet toch op een rustiger moment nog eens Pipits &Wagtails uit de kast pakken.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

carel

Ik heb deze topic nog eens aandachtig doorgelezen en tot de conclusie gekomen dat het allemaal niet zo makkelijk is als je denkt.
Wanneer je in het veld staat en een volwassen mannetje ziet is het niet zo moeilijk, deze valt wel op door zijn gitzwarte rugdek.
Maar ook zoals afgelopen zondag je over een omgeploegde akker kijkt en daar van die rare donkere kwikstaarten ziet lopen die steeds achter hoopjes zand verdwijnen en door de ploegvoor lopen en dan weer ergens opduiken waar je ze niet verwacht, is het toch allemaal niet zo makkelijk.

Ik was al voorzichtig met invoeren van deze soort (ik geloof 3 of 4 in totaal) zekere rouwkwikstaarten.
Gezien het feit dat ik ze hier op de schrale zandgrond van brabant zelden tegenkom speur ik toch iedere keer weer alle groepjes Witte kwikstaarten af in de hoop toch eens een mooi volledig op kleur mannetje tegen te komen.

Ik blijf proberen en zoeken

Frank en andere hartelijk dank voor jullie uitleg.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

martinharskamp

Leerzame discussie, ik zou eigenlijk wel meer willen lezen over ruipatronen en het op leeftijd brengen van vogels. Weet iemand een goed boek in het nederlands?

Martin Harskamp

frankneijts

#36
CiteerLeerzame discussie, ik zou eigenlijk wel meer willen lezen over ruipatronen en het op leeftijd brengen van vogels. Weet iemand een goed boek in het nederlands?

Martin Harskamp
Martin, kijk even in de literatuurlijst op deze pagina: http://www.vogeltrekstation.nl/literatuur.htm
Helaas is er maar 1 NL boek bij dat in de buurt komt van waar je naar zoekt: Handkenmerken voor het bepalen van soort, geslacht en leeftijd van in het wild levende vogels van B.J. Speek (1994). De rest is allemaal Engels. Wellicht is het fraaie boek van Jenni & Winkler (Moult & ageing of European Passerines) ook in het Duits (nog) verkrijgbaar, tenslotte zijn deze auteurs Zwitsers. De Engelse uitgave is in elk geval uitverkocht maar mischien via de 2e hands websites of boekhandels nog te verkrijgen. Of het werk van Speek nog te verkrijgen is (via het vogeltrekstation?) weet ik niet maar het loont de moeite te informeren.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Albert de Jong

CiteerLeerzame discussie, ik zou eigenlijk wel meer willen lezen over ruipatronen en het op leeftijd brengen van vogels. Weet iemand een goed boek in het nederlands?

Martin Harskamp
Hoi Martin,

Mits je een beetje Engels beheerst en wat jargon kent is het volgende drieluik ook wel interessant:

Rui en Leeftijd | 1 | algemeen

Rui en Leeftijd | 2 | overige families

Rui en Leeftijd | 3 | vinkachtigen
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

martinharskamp

Bedankt voor de tips! Ik heb dat boek van Speek zojuist besteld, ik ben benieuwd. Ook dat drieluik ga ik doorlezen, ik moet alleen nog een engels-nederlands woordenboek aanschaffen. Mijn MAVO-engels van 12 jaar geleden is een beetje verwaterd. De engelse artikelen in de Dutch Birding zijn ook redelijk pittig.

Martin Harskamp  

BWoets

#39
Hier een vogel die ik vandaag wist vast te leggen:
2kj man Rouwkwik of zou die nu al een stuk zwarter moeten zijn?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

martinharskamp

Ik heb het boekje net binnen dus ik help je wel effe! Heb je kunnen voelen of de schedel geheel of gedeeltelijk verbeent is?  ;) Geintje, boekje ziet er leuk maar beetje technisch uit, ik weet nog niet precies hoe ik het moet gebruiken.

Martin Harskamp

frankneijts

CiteerHier een vogel die ik vandaag wist vast te leggen:
2kj man Rouwkwik of zou die nu al een stuk zwarter moeten zijn?
In elk geval een Rouwkwik zou ik zeggen: de rug, stuit enz. zijn grotendeels zwart. De (donkere) flanken zijn vermoedelijk deels verborgen onder de vleugels, dat is vaak bij 'witte' kwikken. Wat zichtbaar is van de handpennen en handpendekveren (net onder de grote dekveren) ziet er dof uit en zouden oude veren kunnen zijn maar heel zeker ben ik daar niet van. Maar 2e kj man zou dus heel best kunnen (al sluit ik ad. vrouwtje niet uit).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

martinharskamp

Hoi Bob,

mag ik zo vrij zijn om jouw vraag te gebruiken om mij een beetje wegwijs te maken in mijn nieuwe boek, zoniet verwijder dit dan maar je bent admin tenslotte.
Ik zal even schrijven wat er bij Rouwkwikstaart staat, waarbij punt 5 uiteraard onbruikbaar is.

1a jun-dec.............................................................ga naar 2
1b jan-mei.............................................................ga naar 5

2a het voorhoofd is niet wit, jeugdkleed....................jun-okt: 1kj
2b het voorhoofd is wit............................................ga naar 3

3a er is contrast in de armpendekveren/
    elleboogpennen/handpendekveren.......................jun-dec: 1kj
3b er is geen contrast in die veergroepen..................jun-dec: na 1kj

4a de handpennen zijn sterk gesleten en bleekbruin;
    er is duidelijk contrast tussen oude en nieuwe
    vleugeldekveren................................................apr-jul: 2kj
4b de handpennen zijn niet sterk gesleten en niet
   sterk verbleekt; er is slechts weinig contrast
   tussen oude en nieuwe vleugeldekveren...............apr-jul: na 1 kj

5a de schedel is gedeeltelijk verbeend......................jun-okt: 1 kj
5b de schedel is geheel verbeend.............................jun-okt: volgroeid

Kan iemand via deze stappen Bobs vraag beantwoorden?

Martin Harskamp

BWoets

#43
Citeermag ik zo vrij zijn om jouw vraag te gebruiken om mij een beetje wegwijs te maken in mijn nieuwe boek, zoniet verwijder dit dan maar je bent admin tenslotte.
Natuurlijk mag dat!

1: jan-mei >> ga naar 5
5: jeetje.. morgen maar een schepnet mee..  :lol:  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jos Welbedacht

Hey, wat interessant van die schedels.
Is daardoor bepaald dat de vogels aparte soorten zijn i.p.v. ondersoorten? In Pipits and Wagtails moet je de yarelii nog altijd zoeken bij de Witte Kwikken.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

martinharskamp

#45
Citeer
Citeermag ik zo vrij zijn om jouw vraag te gebruiken om mij een beetje wegwijs te maken in mijn nieuwe boek, zoniet verwijder dit dan maar je bent admin tenslotte.
Natuurlijk mag dat!

1: jan-mei >> ga naar 5
5: jeetje.. morgen maar een schepnet mee..  :lol:
Ik snap het ook nog niet helemaal, dat je door de tijd van het jaar gelijk door moet gaan naar punt vijf. En JW90, dat van die schedel gaat volgens mij over de leeftijd en niet over het soort. Dit boek is overigens meer voor ringers bedoeld denk ik, maar wel leuk!

Martin Harskamp

Jos Welbedacht

Oke, ik volg het topic ook niet helemaal, beetje dom dus.  :whistle:  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

CiteerHoi Bob,

mag ik zo vrij zijn om jouw vraag te gebruiken om mij een beetje wegwijs te maken in mijn nieuwe boek, zoniet verwijder dit dan maar je bent admin tenslotte.
Ik zal even schrijven wat er bij Rouwkwikstaart staat, waarbij punt 5 uiteraard onbruikbaar is.

1a jun-dec.............................................................ga naar 2
1b jan-mei.............................................................ga naar 5

2a het voorhoofd is niet wit, jeugdkleed....................jun-okt: 1kj
2b het voorhoofd is wit............................................ga naar 3

3a er is contrast in de armpendekveren/
    elleboogpennen/handpendekveren.......................jun-dec: 1kj
3b er is geen contrast in die veergroepen..................jun-dec: na 1kj

4a de handpennen zijn sterk gesleten en bleekbruin;
    er is duidelijk contrast tussen oude en nieuwe
    vleugeldekveren................................................apr-jul: 2kj
4b de handpennen zijn niet sterk gesleten en niet
   sterk verbleekt; er is slechts weinig contrast
   tussen oude en nieuwe vleugeldekveren...............apr-jul: na 1 kj

5a de schedel is gedeeltelijk verbeend......................jun-okt: 1 kj
5b de schedel is geheel verbeend.............................jun-okt: volgroeid

Kan iemand via deze stappen Bobs vraag beantwoorden?

Martin Harskamp
Martin, dit zijn allemaal handkenmerken. Gelukkig zijn die tegenwoordig steeds vaker toepasbaar op veldsituaties mits er zeer goede foto's gemaakt zijn. In het gval van Bob's foto is dat niet helemaal het geval: bijv. de armpendekveren zijn niet goed zichtbaar omdat er 1 'dwars zit' en de rest (waar juist dat contrast zou kunnen zitten) verbergt. Ook de handpennen zijn niet goed in te schatten. Ze lijken zeker niet bruin maar ook niet glimmend zwart (evenals de handpendekveren, wel zichtbaar overigens). In dit soort gevallen is de leeftijd lastig vast te stellen. Maar deze vogel is zó zwart van boven dat de soortdeterminatie (Rouw vs. Wit) niet zo'n probleem is. Het gaat juist om die gevallen waarbij het dat wèl is: lichte Rouwkwik òf donkere Witte.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BWoets

Bedankt voor je reactie Frank. Dat het een Rouwkwik betrof was ik ook niet zo bang voor maar ik was wel benieuwd of iemand hem op leeftijd kon brengen. Maar wat jij zegt klopt allemaal... dus ik denk dat een 'het' wordt!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

carel

CiteerOver gave kwikstaarten gesproken:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3824231

Dat is echt een witte  :D  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

BWoets

Citeer
CiteerOver gave kwikstaarten gesproken:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3824231

Dat is echt een witte  :D
Het lijkt mij een Rouw....
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Thijs Fijen

Citeer
Citeer
CiteerOver gave kwikstaarten gesproken:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3824231

Dat is echt een witte  :D
Het lijkt mij een Rouw....
Waarom?
Thijs Fijen

BWoets

#53
Citeer
Citeer
Citeer
CiteerOver gave kwikstaarten gesproken:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3824231

Dat is echt een witte  :D
Het lijkt mij een Rouw....
Waarom?
Omdat de rug opvallend donker is en de witte banen over de vleugel heel erg opvallend zijn. Daarnaast heeft hij een grijze flank en als je deze foto bekijkt: http://waarneming.nl/foto_details.php?id=297283 lijkt de rug ook wel behoorlijk donker als je het vergelijkt met zijn zwarte veertjes op de kop!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

carel

Vind de rug niet opvallend donker
en het wit is heel moeilijk te zeggen bij dit soort vogels
Wie weet hoe veel veren wit zijn geworden ?

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

frankneijts

#55
Zoals al eerder in de discussies over Rouw/Witte naar voren kwam is het grijs van de rug dikwijls lastig in te schatten en vaak erg onderhevig aan lichtomstandigheden. Dat laatste is bij deze foto's zeker een groot nadeel.
De ene flank lijkt donker, de andere juist erg licht en hoewel dat ogenschijnlijk vaker voorkomt (flankveertjs gedeeltelijk onder de vleugel) kan het hier, zoals Carel zegt, te maken hebben met een gemis aan pigment. Vind de grote dekveren aan de zijranden juist wat weinig wit hebben voor een Rouwkwik overigens. Maar al met al zou ik op basis van deze foto's geen duidelijke uitspraak durven doen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lesley van loo

gewoon omdat ik er blij mee ben, hier een foto van een rouwkwik waar niet over gediscusieerd hoeft te worden.

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=297688
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

Jos Welbedacht

Da's een mooi beestje (en foto), Lesley!
Over het algemeen neem ik alleen dit soort exemplaren op in mijn lijst als Rouwkwikstaart. Je weet het anders bijna nooit zeker, kwikken zijn zo lastig te determineren soms.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Thijs Fijen

CiteerVind de grote dekveren aan de zijranden juist wat weinig wit hebben voor een Rouwkwik overigens. Maar al met al zou ik op basis van deze foto's geen duidelijke uitspraak durven doen.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens.  
Thijs Fijen

lesley van loo

iemand die iets met deze ringen kan, dit is de enige foto die ik er van heb, misschien dat Michel meer heeft.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/