Geotagging o.b.v. foto

Gestart door Koen MH, oktober 06, 2017, 14:40:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Koen MH

Hallo,

Mijn camera heeft GPS. Kan iObs deze locatie overnemen?
Zo ja, hoe doe ik dit?
Zo nee, komt deze functie nog?

Alvast bedankt!


AdeM

In iObs is na het verzenden van de waarneming de naam van het gebied te zien.
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

hiskodevries

Koen, ik snap je vraag niet helemaal. elke iphone heeft een ingebouwde gps waar Iobs de lokatie mee bepaald.
Ik vermoed dat je vraag niets met iobs te maken heeft maar met het toevoegen van foto`s met gps informatie via de site.
Daar heeft Marcel het antwoord al op gegeven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Koen MH

Ik heb een Sony HX400V, oftewel een digitale camera met ingebouwd GPS.
Ook zit er wifi op waardoor ik de foto's - eenmaal thuis aangekomen - snel kan overzetten naar mijn iPhone.
Vervolgens kan ik dan in iObs de waarnemingen met foto's versturen.
Het leek mij daarom handig dat iObs de locatie zou kunnen overnemen. Op dit moment moet ik de locatie handmatig opzoeken.

Maar ik begrijp nu dat dit wel via website werkt.

hiskodevries

Koen, lijkt mij een prima wens voor iObs.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frans Langelaan

Ik probeer met mijn iPhone via Safari een GPS tagged foto in te voeren op de website van waarneming.nl.

Als ik aldus ingelogd ben en de functie Invoeren -> Waarneming d.m.v. foto's met GPS-informatie selecteer dan krijg ik de melding "Sorry Apple does not allow this"

Ik heb een laptop die op Ubuntu draait en het blijkt uit Ubuntu fora dat file transfer tussen een Apple apparaat en een Ubuntu machine problematisch is. Oftewel dat werkt ook niet.

Voorzover ik kan nagaan is er geen manier om GPS tagged foto's zodanig aan iObs toe te voegen dat de GPS info uit de foto wordt overgenomen voor de waarneming.

Het lijkt erop dat mijn GPS-tagged foto's nu als het ware zijn gegijzeld op mijn iPhone.

Iemand hints of tips?
Groet,
Frans.

hiskodevries

Dat is des apple's Ter bescherming van haar gebruikers.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Koen MH

Ik zie dat deze functie is toegevoegd in versie 4.0.5.
Top! :duim:

Andre321

#9
Inderdaad is GeoTagging mbv fotos een GEWELDIGE verbetering. !!
Het lijkt alleen wat verder weggestopt in iObs dus ik vraag me af of iedereen dat meteen kan vinden.

Ik had zelf naast de "Voeg toe" ook een "Voeg Foto toe" optie wel willen hebben. Nu moet je aan het fototje onderin denken.

Vooral handig als je achteraf nog fotos toe wilt voegen. Je hoeft nu geen oude waarnemingen meer te kopieren en daar de foto aan toe te voegen en de naam te veranderen.

Karel Hoogteyling

Zodra je een foto met gps- en tijd-informatie toevoegd (op 'Voeg toe'-scherm: klik op Camera-icon onderaan) in iObs versie 4.0.5, worden automatisch eerst die gegevens gebruikt in de waarneming. De icons van 'Tijd' en 'Locatie' geven dit weer: er staat een klein foto-icon naast. Je kunt deze automatisch toegevoegde informatie dus direct gebruiken — òf er voor kiezen deze alsnog handmatig aan te passen.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

V S van Bergen

Citaat van: Karel Hoogteyling op september 05, 2018, 11:53:45 AM
Zodra je een foto met gps- en tijd-informatie toevoegd (op 'Voeg toe'-scherm: klik op Camera-icon onderaan) in iObs versie 4.0.5, worden automatisch eerst die gegevens gebruikt in de waarneming. De icons van 'Tijd' en 'Locatie' geven dit weer: er staat een klein foto-icon naast. Je kunt deze automatisch toegevoegde informatie dus direct gebruiken — òf er voor kiezen deze alsnog handmatig aan te passen.

Dat handmatig aanpassen is mijn inziens absoluut geen verbetering, Ik vang nachtvlinders en fotografeer deze de volgende ochtend, echter moet ik nu bij elke foto die ik toe voeg, tijd en datum aanpassen ipv de dag ervoor en 23:59 zoals dat hoort en al vele jaren gestandardiseerd ging op waarneming.nl en observado, nu wordt de nachtvlinderdata ingevoerd vio Iobs een rommeltje.

Alex Kwak

Citaat van: V S van Bergen op september 06, 2018, 10:01:05 AM
Dat handmatig aanpassen is mijn inziens absoluut geen verbetering, Ik vang nachtvlinders en fotografeer deze de volgende ochtend, echter moet ik nu bij elke foto die ik toe voeg, tijd en datum aanpassen ipv de dag ervoor en 23:59 zoals dat hoort en al vele jaren gestandardiseerd ging op waarneming.nl en observado, nu wordt de nachtvlinderdata ingevoerd vio Iobs een rommeltje.

Wat dat betreft is het handig als eerst iedereen het daarover eens is. Voor ObsMapp heb ik destijds ook de nodige aanpassingen gedaan die daarna met spoed weer teruggedraaid moesten worden, en daarna met spoed weer opnieuw geïmplementeerd. Geen goede herinneringen aan...
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=161847.msg2056778#msg2056778
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel234

Kun je de tijd van de telefoon dan niet terugzetten?