Herkennings software gaf A. denticulata => maar het is ♀ M. centuncularis

Gestart door Josee, september 03, 2018, 14:29:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

gezien de buikschuier lijkt me dat niet echt aannemelijk. Bij invoeren van de 1ste foto kreeg ik Tronkenbij maar daar is deze bij van zeker 10 mm te groot voor. Naar mijn beste weten zie ik twee submarginale cellen van nagenoeg gelijke grootte en dus voerde ik in als Megachile spec. Té eigenwijs?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162095330
onzeker Behangersbij onbekend - Megachile spec. gezien op 2018-09-01 Hoek van Holland - Kapittelduinen
Foto's:








bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wilde

Op foto 3 zijn afstaande donkere haren te zien op tergiet 6.
Dan zal het een vrouw Megachile centuncularis zijn denk ik.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Josee

Hartelijk dank Albert! Lang naar M. centuncularis gekeken en vergeleken, maar ik durfde niet... kijken of deze als zodanig een  :right:-tje gaat verdienen  ;)

Fijne avond nog
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

JohanvantBosch

Ha Josée, ik ben heel blij dat je kritisch kijkt naar de uitkomsten van de software en je vragen hier stelt. In deze fase van de ontwikkeling is dat veel beter dan klakkeloos overnemen. Dat geldt bij bijen nog meer dan bij libellen (waar ik ook op een van je posts reageerde). Sowieso.... als er een zekerheid  van onder de 90% wordt gegeven, is het verstandig om het als niet meer dan een voorzichtige suggestie te beschouwen (bij de libellen, bij bijen is dat wellicht nog optimistisch?). Er zijn al snel veel voor de software storende details op de foto, de soorten zijn lastig en vaak heeft de software ook moeite met het interpreteren van licht en schaduw. Boven de 90% kan je er vaak al meer mee, maar het is belangrijk om - zoals jij doet - zelf te blijven checken.

Josee

Dank voor je leuke reactie Johan  :duim: Op zich kan ik me toch wel verwonderen dat het in vele gevallen wel klopt en uiteindelijk zijn we nog in de beginfase. Ik had zelfs een beetje afkeer omdat het me het leerzame puzzelen zou kunnen ontnemen, maar dat valt dus alles mee.

En Albert nogmaals dank voor de juiste determinatie! Het  :right:-tje van Menno is binnen. Geniet van de dag, mogelijk vanmiddag nog wat zon.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

halictus

Wat voor herkenningssoftware is dat dan, Josee?
Met vleugeladering kun je tegenwoordig wel wat, als je weet in welk genus het dier moet plaatsen.
Maar is er dan ook software voor het hele dier?

M.vr.gr.
Frank van der Meer

KoenVerhoogt

Citaat van: halictus op september 11, 2018, 00:10:23 AM
Wat voor herkenningssoftware is dat dan, Josee?
Met vleugeladering kun je tegenwoordig wel wat, als je weet in welk genus het dier moet plaatsen.
Maar is er dan ook software voor het hele dier?

M.vr.gr.
Frank van der Meer

Is een recente ontwikkeling vanuit Naturalis. Zie hier (https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=220.0) voor meer info
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Josee

Dank Koen  :duim: had het niet zo to-the-point kunnen beantwoorden als jij  ;D

Succes Frank!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

halictus


halictus

Verbazingwekkend. Het is een hele nieuwe wereld. Heb nooit iets met apps, whats- en gewone, gedaan. Geen tijd gehad, noch interesse.
Tot nu toe werk ik met een mobieltje van EUR 19,99 waarmee ik telefoneer en (zelden) SMS, kosten EUR 7,85 p mnd.
Binnen enkele weken schaf ik een smartphone aan, van geld wat collega's opgehaald hebben voor mijn afscheid en dan maar eens proberen.
Met mijn eigen, geprepareerde bijen en wespen.
Als je vaste opstellingen hebt kun je daar in ieder geval wel insectenhoeveelheden/massa mee meten, en ook taxa, soms tot op soortniveau. Dat is een geweldige ontwikkeling.

Eén ding vraag ik mij af. Als ik een franjegroefbij valideer, maak ik er vrijwel altijd franjegroefbij onbekend van. Twee soorten, die sterk op elkaar lijken. Maar een franjegroefbij in een tuintje in Den Haag, dat wordt toch echt de gewone franjegroefbij. Ook als ik geen enkele aanwijzing vanuit de foto heb dat het sexstrigatum is en niet monstrificum (vh sabulosum). Simpelweg vanwege habitat EN verspreiding. (Ter vergelijking: als iemand een vage foto van duidelijk een torenvalksoort op waarneming.nl zet, wordt hij ook goedgekeurd als torenvalk, en wordt er niet torenvalk/kleine torenvalk van gemaakt, omdat de laatste weleens in Nederland zou zijn gezien - toch?)
Het probleem is dan: de software werkt met goedgekeurde foto's, heb ik begrepen, uit waarneming.nl. Dan gebruikt de software dus mijn goedgekeurde foto's van sexstrigatum óók voor de beoordeling van een mogelijke monstrificum van de hogere zandgronden, ergens op een heideveld. Misschien moet deze reactie naar een ander forum.
Groet
Frank


KoenVerhoogt

Tja Frank, ik denk dat je gelijk hebt inderdaad, maar het lijkt mij inderdaad het beste dat voor te leggen aan Laurens (die de app ontwikkeld heeft). Hij kan er vast wat zinnigs over zeggen
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url