Wat voor plant is dit (Tsjechië)

Gestart door rogierschinkel, september 02, 2018, 15:17:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

rogierschinkel


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/162034435
Mannetjesereprijs - Veronica officinalis gezien op 2018-08-28 Czech Republic - Srní I
Foto's:






bij voorbaat dank Rogier Schinkel

Rien Ondersteijn

Ik denk aan Mannetjesereprijs.Alleen verwacht ik die minder in een bos [lijkt zo],maar op zonnige open plekken.
[Ofschoon hij door onze Oosterburen 'Wald-Ehrenpreis' wordt genoemd].
Groene groe[n]tjes.Rien.

belle

Ik dacht daar ook aan, grappig zo lastig die is als hij niet bloeit. Hier vond ik hem ook in een vochtig bosje.  :blink:

https://obsindre.fr/index.php?module=observation&action=detail&idobs=110414
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Rob Koelman

Maar kan die bijna bolvormige bloeiwijze (iets links van het midden) wel bij mannetjesereprijs?
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Maarrrrr...
Die laatste vondst van Tjitske met zijn gesteelde blaadjes lijkt me Bosereprijs.....

Terwijl Rogier's vondst ongesteelde heeft [althans daar lijkt t op]
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

Vind het maar een vreemde plant. Vraag aan Rogier: kan je de diameter van de blaadjes nog inschatten en weet/vermoed je misschien ook nog of de stengels niet houtig zijn ? Ik vind de 'bloeiwijze' ook vreemd, zoals Rob al opmerkte. Het zou nog wel eens een totaal andere plant kunnen zijn als een Veronica. Waar zijn de karakteristieke vruchten met hartvormige insnijding.....
met vriendelijke groet, Emanuel

rogierschinkel

ik weet het niet, ik heb de foto er nog 2x opgezet, de hele foto, en een detail. wellicht dat het helpt. Misschien dat er een idee is van de diameter als je nar de dennenaaldjes kijkt op de grond?

Rob Koelman

Ik heb het gevoel dat ik naar iets zit te kijken dat ik ken, maar het kwartje wil maar niet vallen...   :rolleyes:
Met vriendelijke groet, Rob

e.kneepkens

#8
In de bloeiwijze op de laatste detailfoto is redelijk goed te zien dat de middelste bloem, aan de bovenkant van de bloeiwijze een kelk heeft met 4 (of 5 ?) tanden. Veronica off. heeft normaliter 2 kelkblaadje aan beide zijden van een vrucht die tot bijna de basis ingesneden zijn. Geen Veronica dus ?, tenzij we te maken hebben met ongewone vruchtvorming/ galvorming zoals vaak bij Veronica chamaedrys voorkomt. Ik moet het ook nog even laten bezinken, wellicht komt er een ingeving...
De foto is genomen op 911 m hoogte, midden in een bos, zuiden van Tsjechië, iets ten noorden van het Beierse Woud, dit om het geheugen op het juiste spoor te zetten...
met vriendelijke groet, Emanuel

hansm

Bosereprijs heeft niet zulke leerachtige bladen en zeker geen bolvorming bloemhoofdje, maar losse bloempjes. Die lijkt me dus wel afvallen. Mannetjesereprijs heeft normaal gesproken langere bloeiwijzen, maar dit jaar zag ik door de droogte wel meer gedrongen bloeiwijzen van planten. Buiten Nederland ken ik mannetjesereprijs alleen als bosplant van zure naald- en loofbossen.

Datura

Ik zou dit ook Mannetjesereprijs met een vergalde/verdroogde/misvormde/ongelukkige bloeiwijze noemen.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides