Hoofdmenu

Weekendje Ameland

Gestart door lexie, maart 11, 2008, 10:15:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

lexie

Een weekendje Ameland leverde zoals te verwachten viel een hoop vragen op.
Vooral de strandlopers zijn nogal verwarrend. Ik zal niet alles vragen hier anders zijn we nog een jaar bezig, hier de meest prangende.

Ik dacht dat ik de Blauwe Kiekendief pas op het laatste moment gezien had, maar na het doorspitten van ( vage ) foto's zag ik een roofvogel met een duidelijk witte band bovenaan de staart.
Komt dat alleen bij de vrouwtjes Blauwe Kiekendief voor?



Lex Vermeend

lexie

Goudplevier?

Deze vogels zaten met Kievieten in de wei en waren zeer onrustig en vlogen weg toen ik stopte om een foto te maken.
Om niet meer terug te keren.
Ik las in de ANWB gids dat Goudplevieren  vaak met Kievieten fourageren alleen vind ik dat de tekening niet echt overeen komt wat ik op de foto zie.
Of zijn ze in de overgang naar een nieuw verenpak?

Lex Vermeend

Guus Peterse

CiteerIk dacht dat ik de Blauwe Kiekendief pas op het laatste moment gezien had, maar na het doorspitten van ( vage ) foto's zag ik een roofvogel met een duidelijk witte band bovenaan de staart.
Komt dat alleen bij de vrouwtjes Blauwe Kiekendief voor?
Nee, maar dit is er wel een.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

CiteerGoudplevier?
Ja. Winterkleed.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lexie

Strandlopers.

Die kleine beestjes lijken wel erg op elkaar, zeker op een grote afstand. Overigens wel een gezellig gezicht, die pluizenbolletjes die aan het fourageren zijn.
Op foto 1 denk ik door de vorm van de snavel en de grote met een Kanoet te maken te hebben, klopt dat? Of zit er helemaal naast?
Lex Vermeend

Guus Peterse

CiteerOp foto 1 denk ik door de vorm van de snavel en de grote met een Kanoet te maken te hebben, klopt dat? Of zit er helemaal naast?
Je zit er een beetje naast, niet zo heel ver maar het zijn geen kanoeten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lexie

foto 2.  
Lex Vermeend

Rinie van Reenen

#7
Let bij foto 1 vooral op de lengte van de snavel! Die past niet op Kanoet, maar wel op...

Heb je idee voor foto 2? Tip: let vooral op twee dingen:
- Ze lopen vaak langs de golflijn op het strand.
- De meest witte van de strandlopers.
Groet, Rinie van Reenen

lexie

Dan moet het de bonte strandloper zijn, die komt ook aardig in de buurt.
Lex Vermeend

Guus Peterse

CiteerDan moet het de bonte strandloper zijn, die komt ook aardig in de buurt.
Als je foto 1 bedoelt: klopt. Voor alle duidelijkheid: foto 2 is weer een andere, maar dat had je al begrepen neem ik aan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lexie

foto 2 zou ik dan de drieteenstrandloper zeggen, daar liepen ze ook bij in de buurt.
Alleen vielen ze op omdat ze er qua kleur wat anders uitzagen.
Lex Vermeend

Guus Peterse

Citeerfoto 2 zou ik dan de drieteenstrandloper zeggen, daar liepen ze ook bij in de buurt.
Alleen vielen ze op omdat ze er qua kleur wat anders uitzagen.
Drieteenstrandlopers is goed. In oktober zou ik zeggen: verschil tussen juvenielen en adulten winterkleed, in september misschien ook nog wat adulten zomerkleed. Ik heb eigenlijk niet het idee dat die verschillen er in maart ook nog zijn, maar misschien zit ik daar fout?
Deze zijn in elk geval adult winter.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lexie

Bedankt, dit helpt me weer een stuk verder op weg.  
Lex Vermeend