fluweelelfenbankje?

Gestart door ac.billekens, maart 04, 2008, 22:56:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Deze groeide op stronk van een berg. Hoed ca 8 tot 9 groter dan gewone. In een brugbos.

ac.billekens

foto 2

ac.billekens

foto 3

ac.billekens

foto4

ac.billekens

foto 5

ac.billekens

foto 6

ac.billekens

foto 7

xenion

Grote kans dat het toch een licht exemplaar van het Gewoon Elfenbankje is, deze kan ook best groot worden, en alleen de grootte is natuurlijk geen goed kenmerk.
Groeten,
Martin

xenion

#8
Dan voeg ik nog een 3e toe: Gezoneerd Elfenbankje (T. multicolor) :D  
Groeten,
Martin

bruggeman

#9
Gewoon elfenbankje lijkt ook mij het waarschijnlijkst, maar een doorsnede zou nuttig geweest zijn. Hierbij de verschillen volgens Breitenbach e.a.

Zonering grauw-wit, grauw-oker of oranje bruin, vruchtlichaam dik (meest 5-7 mm bij aanhechting), driehoekig in doorsnede:         Trametes multicolor (gezoneerd efenbankje)

Zonering zwart, bruin, geel en blauw vaak schijnend, vruchtlichaam dun, tot 0.5 mm, niet driehoekig in doorsnede:          Trametes versicolor (gewoon elfenbankje)

Hoed wit, dun, niet dikker dan 7 mm, niet tot onduidelijk gezoneerd, wordt snel door insecten aangevreten, in dakpangewijze groepen:    Trametes pubescens (fluweelefenbankje)

gr Ida

Ik vind het moeilijk de kleurverschillen op deze foto toe te passen!!
groet,
Ida

xenion

CiteerIk vind het moeilijk de kleurverschillen op deze foto toe te passen!!
En daarbij kunnen de kleuren ook nog wel eens afwijken. Ik durf hier in ieder geval niet meer van de maken dan Trametes spec...
Groeten,
Martin

ac.billekens

Citeer
CiteerIk vind het moeilijk de kleurverschillen op deze foto toe te passen!!
En daarbij kunnen de kleuren ook nog wel eens afwijken. Ik durf hier in ieder geval niet meer van de maken dan Trametes spec...
Bedankt Ida en Martin. Foto gemaakt half maand later. Veel lichter en meer fluwelig.

ac.billekens

foto 2

ac.billekens

foto 3