Hoofdmenu

Boom

Gestart door Robert, maart 04, 2008, 19:00:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert

welk dier heeft dit gedaan.
boom stond vlak bij een ven.

Gr Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Geert-Jan Kroon

De Groene specht is dol op houtstobbes en dode stammen. Vaak vind je dan ook kenmerkende poepjes. Verder zullen er wel meer dieren zijn die interesse hebben in alle beestjes die zo'n rotte stam bezoeken. ^_^  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Jeroen Nagtegaal

Ik neem aan dat je dacht aan bever?
Bekijk voor wat knaagsporen anders eens het foto overzicht.

Verder zal het een combinatie zijn van dieren.
Er zitten vaak kleinere insecten in waar vogels zoals spechten op af komen, vaak zijn de onderste stukken erg nat en vallen die gemakkelijk uit een, het binnenste van de boom is vaak een stuk harder. Vandaar dat ie zo komt te staan. Verder kan het ook een kind zijn dat zich verveelde en de boom omwilde hebben oid.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

logico

Het is typisch dat de boom op die ene plek zo verrot is.

Veel land/bos eigenaren zoals Staatsbosbeheer willen dood hout in het bos bevorderen. Over het algemeen willen ze 10% dood hout in het bos hebben.

Om dit te bevorderen worden er bomen geringt. Dat betekent dat ze met een motorzaag twee ringen boven elkaar oppervlakkig in de boom zagen om de sapstroom te stoppen. Dus rond de boom. Zo sterft de boom langzaam af maar blijft hij wel staan.

Dit doen ze om dood hout te bevorderen en dus ook gelegenheden te scheppen voor insecten-spechten en andere soorten.

Het kan zijn dat dit ook bij deze boom gebeurd is. Zo ziet het er wel uit. Die plek verrot dan veel sneller dan de rest en wordt dan verder uitgepikt door spechten en vogels op zoek naar voedsel in het hout en natuurlijk doen ook insecten hun werk in het rottende hout.
Met vriendelijke groet,
Patrick

meike

Het ringen gebeurt zodanig, dat je het eig. altijd blijft zien, ook al is de boom verrot. Het duurt nl. heel lang voordat de boom daadwerkelijk sterft, dus heeft ie al heel wat tegenmaatregelen genomen (bv littekenweefsel). Ik zie op de foto allerlei gaatjes, dus er is een pikkertje volop bezig geweest. Ik denk dat een willekeurig dier ( mijn hondjes willen ook nog wel eens een boompje helpen..) zijn tanden heeft gezet in het zachte deel. De kern zou nog wel eens hard genoeg kunnen zijn om  nog wat jaren weerstand te bieden aan het einde...


Overigens, europese bevers maken toch geen dammen, maar knagen die wel aan verrot hout??

logico

#5
Dat klopt niet meike..

Ik heb zelf bij Staatsbosbeheer gewerkt en diverse bomen geringd. Het ringen gebeurd oppervlakkig. En zoals je bij deze boom ziet is deze al dieper verrot. Dan hoef je dergelijke ringen niet meer te zien. En zover komen de ringen ook niet uit elkaar te staan.

Bij deze boom zie je duidelijk dat het binnenste gedeelte van de boom bij niet aangetast is. Dat is dan het gedeelte wat niet gerint is en dat is ook de reden dat de boom nog staan. Ringen gebeurd alleen oppervlakkig om de sapstroom te stoppen. Het binnenste, oftewel het hart van de boom wordt niet aangetast door het ringen. Wat je hier eigenlijk heel duidelijk ziet.

Het ligt helemaal aan de omstandigheid ter plaatse. Bij de ene boom zie je de ringen langer omdat de plek minder snel verrot en bij de ander blijf je de ringen lang zien omdat de boom ontzettend langzaam verrot. Als de pel heel erg vochtig is dan zal die plek veel sneller verrotten. Zo'n plek wordt dan ook veel sneller aangetast door vogels, onsecten of andere dieren juist omdat het hout daar veel zachter is dan op de andere plekken.

Het zou wel degelijk een mogelijk kunnen zijn wat deze boom betreft.
Met vriendelijke groet,
Patrick

Jeroen Nagtegaal

CiteerOverigens, europese bevers maken toch geen dammen, maar knagen die wel aan verrot hout??
Europese bevers bouwen wel dammen, maar omdta de waterstand in de meeste nederlandse watergebieden vrij stabiel is gebeurt het bijna niet. verder zullen ze af en toe aan dood hout knagen, maar niet aan rottend hout.

Ik heb verschillende fase's gezien van geringde bomen. Het is vaker zo dat een boom oomwaaid of omvald en dan zijn de sporen nog steeds te zien. Het lijkt me hier dus gewoon een natuurlijk gebeuren te zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

logico

Laten we het er op houden dat er meerdere mogelijkheden zijn.
Met vriendelijke groet,
Patrick

g.j. keizer

Robert,
De boom is gestorven, omdat het cambium in de wortelaanzetten, de stamvoet en de onderstam door een parasitaire zwam was aangetast. Het mycelium van de zwam is van buiten naar binnen via het spinthout in de buitenste jaarringen van het kernhout uitgegroeid, waar het een simultane lentevezelige witrot heeft veroorzaakt. Insecten en hun larven hebben het aangetaste hout als voedselbron en kraamkamer gebruikt. Voedselzoekende kleine zoogdieren en vogels "pellen" vervolgens de onderstam "af", waardoor het op de foto getoonde beeld ontstaat.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen