Ontsnapte volierevogel?

Gestart door SiggyMus, augustus 28, 2018, 10:56:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

SiggyMus

Hoi, ik zag vandaag in een stadstuin in Cronesteyn Leiden een vogel met een gele ring rondom het pootje. Ik heb er geen foto van kunnen nemen want batterij was op maar heb er een goede vijf minuten naar kunnen staren van twee meter afstand. Ik heb gegoogled en 1 foto gevonden die precies op het vogeltje lijkt maar staat alleen zwarte vink Florida op de foto. Kan iemand mij helpen identificeren?



Bij voorbaat dank!
Millie Todorovic

HPM

Zonder foto van de vogel die je hebt gezien is er niets zinnigs over te zeggen.
Herman van der Meer

SiggyMus

Citaat van: HPM op augustus 28, 2018, 11:01:22 AM
Zonder foto van de vogel die je hebt gezien is er niets zinnigs over te zeggen.

Ik ben niet van plan om het als waarneming toe te voegen. Wou alleen weten welke vogel op deze foto staat aangezien het precies op het vogeltje lijkt wat ik heb gezien. Ik ken geen andere Nederlandstalige fora voor vogel identificatie, dus dacht het hier te vragen. Maar duidelijk, ik zoek wel een andere fora voor zulke vragen.
Millie Todorovic

lukasverboom

Hallo Millie,

Laat je niet wegjagen door Herman! Wat hij bedoelt te zeggen is dat een beschrijving beter is dan een foto van een vogel die er wel op "lijkt". Met andere woorden: Waar heb je op gelet? Wat heb je gezien? Heb je de pootkleur, formaat, staartlengte, oogkleur, snavelvorm genoteerd? We kunnen de foto die je meeleverde wel determineren, maar daar heb je niets aan.

Het helpt altijd om dit soort gegevens op te schrijven voordat je andere beelden van vogels voor je netvlies krijgt. Voor je het weet ga je de kenmerken van de vogel die je hebt gezien verwisselen met die van de vogels die je na afloop bekeek.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Guus Peterse

Ik weet wel dat Herman langzamerhand de favoriete kop van jut is maar daar lijkt me hier geen reden toe.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

SiggyMus

Citaat van: lukasverboom op augustus 28, 2018, 12:15:06 PM
Hallo Millie,

Laat je niet wegjagen door Herman! Wat hij bedoelt te zeggen is dat een beschrijving beter is dan een foto van een vogel die er wel op "lijkt". Met andere woorden: Waar heb je op gelet? Wat heb je gezien? Heb je de pootkleur, formaat, staartlengte, oogkleur, snavelvorm genoteerd? We kunnen de foto die je meeleverde wel determineren, maar daar heb je niets aan.

Het helpt altijd om dit soort gegevens op te schrijven voordat je andere beelden van vogels voor je netvlies krijgt. Voor je het weet ga je de kenmerken van de vogel die je hebt gezien verwisselen met die van de vogels die je na afloop bekeek.

Dank je voor je antwoord Lucas,

In mijn boekje heb ik het vogeltje als volgt beschreven en zo lelijk getekend dat ik aan de tekening niks aan heb.

Kleine vogel formaat tussen mus en roodborst. Qua bouw lijkt meer op roodborst door ronde vorm, qua groote lijkt op een mus maar niet zo slank. Verenkleed is bruin met zwarte oneven vlekken over het lichaam heen, heeft zwarte vlek op zijn gezicht en onderlichaam lijkt zwarter en minder gevlekt dan de rest van het lichaam. Kleine zwarte ogen, kegelvormige grijs-zwarte snavel en grijs-zwarte poten. Snavel in proportie met het hoofd. Aan rechter poot een knalgele ring. Staart lijkt afgerond en word hoog gehouden zoals een winterkoning dat doet. Vinkensoort? Bengaalse?

Dit is wat ik in mijn boekje heb gescheven. De tekening is slecht en laat voornamelijk de vlekkenpatroon zien.

Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft. Ik ben pas 3 weken geleden begonnen met de hobby en vind het lastig om te onthouden waar ik allemaal op moet letten.

Bij voorbaat dank!
Millie Todorovic

OlivierO

Citaat van: SiggyMus op augustus 28, 2018, 10:56:40 AM
Kan iemand mij helpen identificeren?

Ik denk van niet.

Citaat van: Guus Peterse op augustus 28, 2018, 15:37:32 PM
Ik weet wel dat Herman langzamerhand de favoriete kop van jut is maar daar lijkt me hier geen reden toe.

Inderdaad.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rijswijk †

#7
Wel, ik lees blijkbaar dingen anders dan jullie......
Lukas reageert volgens mij niet primair op de opmerking van Herman, maar op de reactie van Millie. Hij begrijpt dat zij de reactie van Herman opvat als: zonder eigen foto geen determinatie mogelijk. En hij legt haar uit, instemmend, wat Herman wel bedoelt. Hij geeft haar een aanwijzing waarmee hij en Herman wel wat zouden kunnen.
Waarschijnlijk ook, heel attent, omdat hij ziet dat Millie nog maar heel recent op deze site actief is.
Om hem dan te beschuldigen om Herman als de kop van Jut .............. vind ik niet terecht.
Groet, Minke.

belle

Citaat van: SiggyMus op augustus 28, 2018, 16:32:59 PM
In mijn boekje heb ik het vogeltje als volgt beschreven en zo lelijk getekend dat ik aan de tekening niks aan heb.

Kleine vogel formaat tussen mus en roodborst. Qua bouw lijkt meer op roodborst door ronde vorm, qua groote lijkt op een mus maar niet zo slank. Verenkleed is bruin met zwarte oneven vlekken over het lichaam heen, heeft zwarte vlek op zijn gezicht en onderlichaam lijkt zwarter en minder gevlekt dan de rest van het lichaam. Kleine zwarte ogen, kegelvormige grijs-zwarte snavel en grijs-zwarte poten. Snavel in proportie met het hoofd. Aan rechter poot een knalgele ring. Staart lijkt afgerond en word hoog gehouden zoals een winterkoning dat doet. Vinkensoort? Bengaalse?

Dit is wat ik in mijn boekje heb gescheven. De tekening is slecht en laat voornamelijk de vlekkenpatroon zien.

Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft. Ik ben pas 3 weken geleden begonnen met de hobby en vind het lastig om te onthouden waar ik allemaal op moet letten.

Bij voorbaat dank!

Ik vind het in elk geval geweldig dat je zulke uitgebreide aantekeningen hebt gemaakt. Een ontsnapte kooivogel maakt het nog lastiger omdat de (meeste) mensen vooral de wilde vogels kennen. Maar ook al weet je nooit zeker welke soort het was, je leert hier in elk geval veel van. Veel succes met je nieuwe hobby !
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

frankneijts

Met die "zwarte vink uit Florida" zal wel de Black-faced Grassquit bedoeld zijn, een zeldzame gast in Florida uit het West-Indisch gebied. Maar het vogeltje op de foto lijkt me dat niet te zijn: BfGq heeft een groene ipv bruine rug en een anders gevormde snavel (dikker met een typische 'gorzen-knik' erin). Ik weet zo 1-2-3 niet wat er wèl op de foto staat overigens, daar moet ik nog even naar zoeken .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

SiggyMus

Citaat van: belle op augustus 28, 2018, 20:03:11 PM
Citaat van: SiggyMus op augustus 28, 2018, 16:32:59 PM


Ik vind het in elk geval geweldig dat je zulke uitgebreide aantekeningen hebt gemaakt. Een ontsnapte kooivogel maakt het nog lastiger omdat de (meeste) mensen vooral de wilde vogels kennen. Maar ook al weet je nooit zeker welke soort het was, je leert hier in elk geval veel van. Veel succes met je nieuwe hobby !

Heel erg bedankt voor je lieve bericht, begon al een beetje de moed te verliezen. Ik dacht in mijn naiviteit als ik een foto kan vinden van een vogel die erop lijkt dan heel misschien weet iemand wat ik heb gezien, maar dat is idd niet de beste aanpak. Zag overigens het vogeltje vandaag weer alleen dit keer zonder gele ring om de poot dus nu ben ik nog meer in de war dan ervoor. Ik heb er een slechte foto van kunnen maken die wel de snavelvorm en zwarte masker laat zien maar verder niet veel. Maar dat betekent ook dat het vogeltje er dus nu twee dagen achter elkaar rond dezelfde tijd is dus morgen misschien meer geluk.

Citaat van: frankneijts op augustus 28, 2018, 22:20:12 PM
Met die "zwarte vink uit Florida" zal wel de Black-faced Grassquit bedoeld zijn, een zeldzame gast in Florida uit het West-Indisch gebied. Maar het vogeltje op de foto lijkt me dat niet te zijn: BfGq heeft een groene ipv bruine rug en een anders gevormde snavel (dikker met een typische 'gorzen-knik' erin). Ik weet zo 1-2-3 niet wat er wèl op de foto staat overigens, daar moet ik nog even naar zoeken .. B)

Ik wil je heel erg bedanken voor de moeite om mijn vraag te beantwoorden. Ik heb naar die BfGg gekeken en wat een mooie vogel maar ik denk ook niet dat de vogel die op de foto staat is. Ik voeg nog even de zeer slechte foto van het vogeltje die ik vandaag met mijn mobiel heb genomen. De bruine kleur op de foto lijkt veel groener dan het in het echt is. Ben in de war of er twee vogels zijn van dezelfde soort, een met ring en een zonder, of dat dit de vogel van gisteren was die ondertussen de ring heeft kwijtgeraakt, maar lijkt me sterk.
Millie Todorovic

OlivierO

De foto is nu wel héél erg klein. Heb je hem niet in iets betere kwaliteit?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

SiggyMus

Citaat van: OlivierO op augustus 29, 2018, 14:15:30 PM
De foto is nu wel héél erg klein. Heb je hem niet in iets betere kwaliteit?

Sorry ik heb echt een super slechte mobiele camera. Hier is de volledige formaat foto maar denk niet dat je er wat wijzer van word. Morgen ga ik met de nikon op stap om te kijken of ik een betere foto kan maken.
Millie Todorovic

frankneijts

Begint al met al toch wat meer op zo'n Black-faced Grassquit te lijken (kleur bovenzijde, kleur/vorm snavel) .. B)
Maar voor een definitiever 'oordeel' zullen we betere foto's afwachten.
In het Nederlands heet dit vogeltje overigens Maskergrondvink en is een nauwe verwant van de vroeger als kooivogel populaire Kleine Cubavink. Ook de BfGq komt blijkbaar weleens in de handel: https://www.vogelmarkt.net/add_detail.asp?ber_id=925588&rub=5
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

SiggyMus

Citaat van: frankneijts op augustus 29, 2018, 16:12:22 PM
Begint al met al toch wat meer op zo'n Black-faced Grassquit te lijken (kleur bovenzijde, kleur/vorm snavel) .. B)
Maar voor een definitiever 'oordeel' zullen we betere foto's afwachten.
In het Nederlands heet dit vogeltje overigens Maskergrondvink en is een nauwe verwant van de vroeger als kooivogel populaire Kleine Cubavink. Ook de BfGq komt blijkbaar weleens in de handel: https://www.vogelmarkt.net/add_detail.asp?ber_id=925588&rub=5

Ik heb me net wat verder in de fotos verdiept van de maskergrondvink en ja deze lijkt er zeker op maar niet qua kleur. Op de foto lijkt het groen vanwegen de super slechte kwaliteit maar het is gewoon bruin. Ik ben bijna 99% zeker dat het geringde vogeltje die ik gisteren zag een juvenile blue-black grassquit is. Dit is niet mijn foto maar van internet, maar dit klopt qua snavel vorm, grootte en de zwart-bruine vlekken patroon. Aangezien de foto van de vogel van vandaag geen ring on zijn poot had zou het misschien om 2 verschillende exemplaren kunnen gaan? Ik heb wel vandaag rondgevraagd in de tuinen daar en er is me verteld dat er met regelmaat mensen hun huisvogeltjes/voliere vogels naar hun zomerhuisjes daar meenemen en dat er zeker een paar zijn ontsnapt bij het schoonmaken van de kooi. Om welke soort vogels het ging wist niemand mij te vertellen.



Ik ga morgen kosten wat het kost, al moet ik de hele dag daar zijn, een foto van het beestje maken.
Millie Todorovic

frankneijts

Jacarinagors of - vink, ook wel abusievelijk Jacarinivink wordt-ie in Nederland genoemd en komt ook wat vaker in de handel voor: https://www.vogelmarkt.net/add_detail.asp?ber_id=919899&rub=5. Daar klopt inderdaad het bruin van de bovenzijde veel beter voor..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'