Kokerjuffer

Gestart door Silvia Waajen, april 06, 2008, 23:51:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Silvia Waajen

Onderstaande foto van een kokerjuffer is eind maart in de Bosmolenplas gemaakt. Naar mijn idee hoort hij thuis bij Limnephilidae ,  verder dan dat kom ik niet. Het blijkt lastig te zijn om de meeste larven van kokerjuffers tot op soort te determineren maar als iemand iets meer weet te vertellen, hoor ik het erg graag.

Duikgroeten,
Silvia

David Tempelman

dag Silvia, prachtige foto van een Limnephilus. maar ja welke soort. er zijn 8 soorten Limnephilus die een zwart voorste een-derde deel van het halsschild hebben, zoals duidelijk op de foto is te zien. dat zijn politus, nigriceps, stigma, marmoratus, flavicornis, rhombicus, lunatus en decipiens. voor mij onmogelijk te zeggen tot welke van de 8 soorten de larve behoort  :mellow: maar misschien kom je er achter als je later in het jaar volwassen schietmotten fotografeert langs de oever, met vriendelijke groet David
met vriendelijke groet,
David

Silvia Waajen

Hallo David,

Met 8 soorten zijn  voor mij de mogelijkheden  een stukje overzichtelijker. We komen deze Limnephilus sp niet zo vaak tegen en er leven veel meer soorten in de plas. Ik zal t.z.t. eens een poging wagen om de volwassen dieren op de foto te krijgen,  ben in ieder geval erg blij met deze info en zal nog eens  "De Nederlandse kokerjufferlarven" erop naslaan.

Silvia