Vraag over Bij-/insectenhotels

Gestart door r.oors, augustus 26, 2018, 16:43:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

r.oors

Dag,

In bijen-/insectenhotels zijn delen ingeruimd met materiaal waar de bij in elk geval niks aan heeft. Denk aan een holle ruimte, houtjes (zonder gaatjes), dennenappels, houtsnippers. Zijn er mensen mee bekend of dit materiaal écht iets toevoegt voor een bepaalde insectensoort? Er zal bijv wel een spinnetje in komen, maar heeft die spin dat nodig?
Ik ben erg benieuwd.

thijsdegraaf

#1
Ik heb er ook eentje. De ruimte met een rechte sleuf als ingang kan gebruikt worden door motten, vlinders. Alleen kan ik er niet inkijken. Dat geldt eigenlijk ook voor het deel met de dennenappels. Kan geschikt zijn voor lieveheersbeestjes. Maar geen idee of het gebruikt wordt.
In het bijenhotel, dat ik zelf heb gemaakt met stammetjes van de appelboom en stukjes bamboe heb ik dat niet gedaan. Volgens mij is bijvoorbeeld de klimop tegen onze muur, stapeltje dakpannen en de taxusheg nuttiger als winterverblijfplaats/schuilplek. Laat ook dode planten staan tot na de winter.
Maar voor tuintjes, waar dit soort plekken ontbreken kan het misschien wel nuttig zijn.

KoenVerhoogt

Die sleuven met een holte erachter kunnen door overwinterende vlinders gebruikt worden. Bij mijn ouders vond ik er een keer een stuk of 5 dagpauwogen in i januari. Dennenappels e.d. heb ik nooit gebruikt zien worden
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

r.oors