Hoofdmenu

vossenjacht

Gestart door Windekind, januari 06, 2006, 15:40:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

erikvanderhorst

Als ex-jager en opgegroeid op het platte land kan ik het niet laten wat te zeggen ^_^

Ik ben opgegroeid in Driel vlak bij Arnhem. De eerste vossen zijn daar over de A50 gekomen rond 15 jaar geleden. Dat de vos zich uitbreidt is inmiddels wel een gegeven denk ik.

Persoonlijk denk ik dat de vraag of je ze dan moet bejagen niet de juiste vraag is. De echte vraag is, willen wij "de natuur" in Nederland controleren of niet? Cultuurvolgers als vossen, kraaien, ratten, etc hebben het makkelijker dan andere soorten (denk bijv aan de korhoen, lepelaar, maar ook verschillende weidevogels en zoogdieren). Willen wij de andere soorten beschermen, dan zit er niet veel anders op dan de soorten die zich makkelijker aanpassen in te perken.
Willen wij "de natuur" zijn gang laten gaan dan moeten we dat niet doen.

Eerlijk gezegd twijfel ik zelf een beetje aan het natuurlijk evenwicht binnen het dichtgebouwde Nederland. Wanneer naast een combinatie van moderne landbouw en dichte bebouwing ook nog vossen en kraaien een rol gaan spelen zullen vele soorten vroeg of laat t loodje leggen... Misschien gebeurt het niet, maar wil je het te risico nemen? Ik heb er geen antwoord op.

Het probleem met dergelijke discussies is dat veel mensen - begrijpelijk- emotioneel aankijken tegen het doodschieten van dieren. Hoewel dat ook relatief is. Uit mijn jagertijd ken ik legio voorbeelden van anti-jagers die ineens belden wanneer vossen hun kippen opvraten of konijnen hun moestuin leeg aten...

Inmiddels is het geweer aan de wilgen gehangen dus ik snap beide kanten erg goed denk ik, wat de beslissing nog moeilijker maakt...

Groet Erik