Iets anders is dat als ik kijk naar de kaart van de verspreiding van de vos op deze site. Dat ik zie dat de vos vrijwel overal zit. Op enkele uitzonderingen na. Ik vraag mij af hoe dat komt. Redenen die ik kan bedenken zijn:
- Ze zijn er afgeschoten (onwaarschijnlijk) omdat ze steeds weer zullen terugkomen
- Ze hebben er nooit gezeten en kunnen het niet bereiken. Waddeneilanden.
- We hebben er geen waarnemers; delen van Zeeland, groningen, Friesland, achterhoek, oost brabant.
- Volgens mij is heel nederland geschikt terrein voor de vos(misschien met uitzondering van de binnensteden); dus waarom is de kaart niet helemaal bedekt met waarnemingen?
De vos komt wel degelijk in grote delen van Fryslân voor. Kijk maar eens op
Digitale Natuur Atlas Fyslân onder 'verspreiding' --> zoogdieren --> vossen
Zelfs in het natte en lege Fryslân buitendijks scharrelen vossen rond. Van vogelaar Meinte Engelmoer hoorde ik eens een verhaal over een 'hol' met welpjes in een oude rioolbuis. Door de verrommeling van het landschap (bebouwing, infrastructuur, beplanting) krijgt de vos nu kansen in gebieden die eeuwenlang onbewoonbaar waren voor de soort.
Verhogen van de grondwaterstand en het tegengaan van verrommeling wordt dan ook in verschillende rapporten genoemd als effectieve maatregel om de weidevogel predatie tegen te gaan.
Een andere redenen voor toegenomen predatie druk is dat het de kuikens in onze raaigras monoculturen meer tijd en moeie kost om voldoende voedsel te vinden. Door verminderde fitheid en langere fourageer tijd zijn ze veel kwetsbaarder geworden voor predatie.
Ik ben niet echt een voorstander van welke jacht dan ook maar ik ben er wel voor om actief de vos z'n schuilplaatsen (zoals de rioolbuis) te ontnemen. Dit lijkt mij de enige zinvolle manier om vossen te bestrijden. Het is een poging om een evenwicht dat we zelf verstoord hebben weer enigzins te herstellen.
Volgens mij is heel nederland geschikt terrein voor de vos (misschien met uitzondering van de binnensteden)
Vossen komen overigens juist wel voor in binnensteden. In GB is zelfs het grootste gedeelte van de populatie 'Urbaan'.
Het verstrekken van jachtvergunningen is toch een provinciale zaak? Worden er in alle provincies vergunningen verstrekt?
Alleen in een aantal provincies met een sterke jacht/weidevogel lobby (zoals Fryslân) is de jacht weer heropend. De jacht heeft weinig met wetenschappelijke argumenten te maken maar des te meer met mondige burgers.
Hinko