Hoofdmenu

vossenjacht

Gestart door Windekind, januari 06, 2006, 15:40:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Vind nog steeds plaats en steeds worden er weer  "redenen"  bedacht om vossen te schieten, en 't moet nu maar eens echt afgelopen zijn met de jacht op onze grootste predator.


Schiet maar !


Elmar


..dat is het enige dat ik kwijt wil m.b.t. dit onderwerp.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Freek Verkerk

Ik vind het altijd prachtige beelden als ik een Engelse vossenjacht zie. Paarden, honden, een jachthoorn, dampende paarden, een gezelschap dat speciaal voor die gelegenheid ouderwetse kleding heeft aangetrokken. Het lijkt een openlucht toneelstuk. Eigenlijk moeten ze dat soort zaken stimuleren; dat is pas cultuur! En traditie!

Ik zou er graag nog eens aan meedoen. Alleen al meerijden lijkt me heel leuk.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

CiteerEn nu serieus ?
Ik heb geen last van vossen. Ik zie ze nooit. Ik ben voor zo weinig mogelijk ingrijpen in de natuur dus liever niet afschieten. Ik heb nog geen redenen gehoord of gelezen die mij overtuigen van het tegendeel.

Er zal hier en daar wel eens een vuilniszak worden opengebroken of een huiskonijn of kip worden gepakt, maar dan moeten de mensen maar beter opletten. Eigen schuld dikke bult.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Els

CiteerEr zal hier en daar wel eens een vuilniszak worden opengebroken of een huiskonijn of kip worden gepakt, maar dan moeten de mensen maar beter opletten. Eigen schuld dikke bult.
Ik ben niet voor het afschieten van beesten, maar hier in de buurt verdwijnen er redelijk wat konijnen (wij hebben containers, dus van opengebroken vuilniszakken hebben we geen last ;) ). Ook zijn uit de duinen bijna de fazanten verdwenen, samen met de kolonie meeuwen die hier broedde.
De vossen lopen hier regelmatig over straat. Of dat zo'n goede ontwikkeling is vraag ik me toch af.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Floppy

#4
Citeeren steeds worden er weer  "redenen"  bedacht om vossen te schieten.
Tja, ik sta ook vaak versteld als ik weer hoor dat uit oogpunt van "wildbeheer" er een lollig jachtpartijtje wordt georganiseerd. Hier op Walcheren is een vos een enorme zeldzaamheid. Je ziet er nooit een. Ooit werd er hier een waargenomen en die werd door zo'n enthousiaste "wildbeheerder" even neergelegd. Dat leidde weliswaar tot een storm van protest, maar dood was het beest toch wel.
Ik moet altijd een beetje grimlachen als ik hoor dat de mens de natuur weer even gaat "beheren" (en vooral als dat beheer leuk samenvalt met hobby). De al dan niet reële overlast is meestal een gevolg van eerdere menselijke missers in het natuurbeheer. <_<  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

kroonp

In weidevogelgebieden zien ook de natuurbeheerders de vossen liever gaan dan komen. Ze worden dus ook in natuurterreinen, in opdracht van natuurbeheerders afgeschoten. Een veel gebruikt argument daarvoor is dat vossen van nature niet in zulke natte gebieden thuis hoort, maar op de drogere delen van het land.
Dat vindt ik pas onzin.
Waarom is die vos daar gekomen?
Omdat die gebieden door de mens steeds droger zijn gemaakt en een rasopportunist als de vos neemt dergelijke gebieden maar al te graag in gebruik, vooral als er voldoende te eten is.
Waarom is die weidevogel daar gekomen?
Omdat de mens die gebieden ontgonnen heeft en er van die voedselrijke graslanden heeft aangelegd.
Dus die weidevogels komen daar zo massaal voor, door invloed van de mens en als dan de ontwikkelingen verder gaan en het gebied word ook geschikt voor de vos dan mag dat opeens weer niet.

Nederland is gewoon één grote dierentuin.

Het is wel makkelijk om de vos overal de schuld van te geven. Maar vaak ligt de grootste schuld bij de mensen. Afschieten dus die mensen. :gun:  :D

Peter

Groet

Peter Kroon

Pim

CiteerOok zijn uit de duinen bijna de fazanten verdwenen

In de Amsterdamse Waterleidingduinen kom ik op een zomeravond soms 5-6 vossen tegen en >100 konijnen. Ook de fazant (door wijlen Prins Bernard veelvuldig neergeknald in dit gebied) hoor ik nog wel eens roepen.

Lijkt me een prima balans tussen vos en konijn.

Weidevogels en de vos is ook zo'n sprookje, de vos is maar een zeer kleine factor in de achteruitgang van bepaalde weidevogels (Sovon heeft hier onlangs onderzoek naar gedaan). Boeren en hun moderne "terreinbeheer" zijn hoofdschuldige. Hoeveel jonge grutto's komen niet in de maaimachine, als ze uberhaupt al tot broeden komen.

LANG LEVE REINTJE.

Minister Veerman is een sukkel die alleen de hele natuur vanuit een boerenvisie bekijkt, dus knallen maar.

groet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Ik ben het er wel mee eens dat vossen helemaal niet afgeschoten hoeven te worden, maar voor de pro-afschieters val soms ook wat te zeggen (weinig, maar iets).

In een duinvallei hier in de Schoorlse Duinen, broedde ooit een kolonie Stormmeeuwen, met zelfs enkele Zwartkopmeeuwen.
Toen kwam de vos langs, en drie jaar later was er niks meer over van de kolonie.
Geen Zwartkopmeeuwen, geen Stormmeeuwen.
Een aantal slimmeriken probeerden het nog eens in de bomen, maar de nesten vielen eruit, werden leeggeroofd en einde verhaal.

Ander verhaal: de Lepelaars van het Naardermeer, ja die zaten daar een beetje te broeden, werden ze opgegeten door de vos (een deel dan), de vossen zijn afgeschoten, maar de Lepelaars wilden niet terugkomen.

Dit zijn wel sneue verhalen, maar ik denk dat we ons erbij neer moeten leggen: vossen moeten ook eten
Soms eet de vos iets waar mensen van houden, maar de mens verkloot z'n omgeving ook dusdanig, dat de invloed van de mens nog x keer zo groot is.

Weidevogels en vos is natuurlijk stierenpoep zoals Pim al aangeeft.
Mensen die zeuren dat de weidevogels verdwijnen, en dan vossen de schuld geven, zijn niet echt doordacht bezig.

Is er op deze site eigenlijk iemand uitgesproken voor de vossenjacht?
Lijkt me wel interessant waarom.

Els: woon je ook ergens rondom Alkmaar?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Els

CiteerEls: woon je ook ergens rondom Alkmaar?
Nee, ik woon in Katwijk aan Zee. En de meeuwencolonie zat in de Zuidduinen hier (tussen Katwijk en Wassenaar).

Els
Els Ouwehand, Katwijk

Peter Lubbers

#9
Beste Elmar,

Wat betreft deze topic heb ik een tip¨voor je in de laatste uitgave van Zoogdier stond vermeldt dat er recent een verslag Naar een breed geaccepteerd vosenbeheer is verschenen. Het verslag is een samenvatting van en uitslagen van het in mei 2004 gehouden vossensymposium.. gaat helemaal over deze topic en een interessante link voor je..URL=http://http://members.home.nl/alberthidding/pg/predatie.htm]vossensite[/URL]*

En natuurlijk voor alle anderen die hierover mee willen discussieren.

Oh en ik ben het overigens vanuit ecologisch oogpunt volkomen met je eens!! Maar het is vaak ook meer een maatschappelijke kwestie, die vanuit economisch perspectief wordt bekeken. Met alle vaak onnodige gevolgen vandien!

Groet Peter,


Peter Lubbers


grunsven

Het rarte in de vossendiscussie vind ik het verdraaien van argumenten. ik geloof niet dat het beheer van vossen voor schadebeperking vaak geld. Toch wordt dit veel gebruikt.
Aan de andere kant vinden veel mensen hier dat je geen vossen uit een terein mag halen omdat het natuurlijk zou moeten zijn. Maar we maaien wel en halen berken en wilgen weg uit heide- en veengebieden.

Als mensen gewoon toegeven dat vossen in je woonwijk vervelend zijn en dat vossen in je jachtgebied konijnen eten die je zelf wil schieten OK dat snap ik.
Maar dan moeten mensen die tegen vossenjacht zijn ook echte argumenten gebruiken. Dat het afschieten van een vos in een agrarisch landschap de natuurlijkheid van het landschap aan zou tasten is natuurlijk bespottelijk.

Roy  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

laatvlieger

Vossen in weidegebied zitten daar omdat die weidegebieden steeds voller raken met tuintjes, bosjes, bomenlanen e.d.

Dat vossen nauwelijks kwaad doen, kun je niet blijven volhouden. daar waar een vos verschijnt veranderen er zaken. (Net als daar waar haviken verschijnen, ook zo´n toppredator). Dit kunnen heftige zaken zijn, zoals de eerdere aangehaalde gevallen van verdwenen meeuwenkolonies en lepelaars. (De zilvermeeuwen, kleine mantelmeeuwen en visdieven zitten overigens tegenwoordig op de daken, waar mensen steen en been klagen over de herrie)

Maar of jagen de oplossing is tegen de vos? Ik weet dat in de Verenigde staten de coyotes hun jongenproductie gewoon enorm opschroeven als de bejaging sterker wordt. Zij konden daarom ook niet worden uitgeroeid. Het zou mij niks verbazen als dat ook met de vos zo zou zijn. Jagen leidt in dat geval alleen maar tot meer vossen. Anders zouden er nog territoriale beesten zijn die andere vossen weghouden, waardoor de aantallen niet zo hoog kunnen worden.    
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Peter Lubbers

Beste Laatvlieger,

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de reproductie van de vos dichtheidafhankelijk is. Dus inderdaad schiet vossen af en de reproductie gaat omhoog!!

Afschieten is dus niet echt slim meer symptoombestrijding.

Groet Peter.

grunsven

Dus jagers hebben geen effect op het aantal vossen. maar vossen wel op de zich razendsnal voortplantende muizen. Dat lijkt me moeilijk te geloven.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

CiteerAnder verhaal: de Lepelaars van het Naardermeer, ja die zaten daar een beetje te broeden, werden ze opgegeten door de vos (een deel dan), de vossen zijn afgeschoten, maar de Lepelaars wilden niet terugkomen.
Die lepelaars zijn vervolgens verhuisd naar o.a de waddeneilanden (en een paar zijn tot in Denemarken terechtgekomen) waar ze voldoende bestaansmogelijkheden vonden. Landelijk neemt het aantal lepelaars sindsdien sneller toe.

Wat ik hiermee wil zeggen: natuurlijk verdwijnen 'witte grondbroeders' op plekken waar vossen gemakkelijk kunnen komen. Maar om te bepalen in hoeverre dat ingrijpen rechtvaardigd moet wel de stand van de hele (witte) vogelsoort in kwestie worden bekeken. Als er een meeuwenkolonie verdwijnt (waar vroeger veelvuldig eieren geschud werden om uitbreiding te in te dammen) dan betekend dat nog niet dat de meeuwesoorten in kwestie een probleem hebben. Meeuwen gaan overigens wel achteruit, maar dat heeft meer te maken met afdekken van huisvuil op stortplaatsen.        

Veel heeft te maken met nostalgische gevoelens en niet zozeer met natuurbeheer. 'Vroeger toen ik klein was waren hier prachtige meeuwenkolonies. Toen kwam die vos en waren de meeuwen weg. Nu moet de vos dus maar weg want die zat hier vroeger niet...'      

Vossen in de duinen zijn overigens het gevolg van een illegale introductie. In feite zijn het daar dus exoten (die overigens de duinen inmiddels ook wel zelfstandig zouden hebben bereikt en dus ook de status van 'ter plaatse inheems' kunnen krijgen).    
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Uiteraard kan lokaal de stand van prooidieren beinvloed worden door predatoren maar zo makkelijk als mensen zeggen dat dit niet geld voor jagen op vossen wordt direct aangenomen dat vossen dit effect wel hebben op muizen. Beide gevallen zijn volledig afhankelijk van habitat, voedselsituatie, en predatie/jachtdruk. Dit kun je niet generaliseren.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

thijs

CiteerDie lepelaars zijn vervolgens verhuisd naar o.a de waddeneilanden (en een paar zijn tot in Denemarken terechtgekomen) waar ze voldoende bestaansmogelijkheden vonden. Landelijk neemt het aantal lepelaars sindsdien sneller toe.
Is het dan te danken aan het feit dat ze verjaagd werden dat ze het nu zo goed doen op de Waddeneilanden?
Geluk bij een ongeluk :rolleyes:

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

De mens is ook een (top) predator en door de mens zijn heel wat soorten uitgestorven. Ik denk dat predatoren in het algemeen en dus ook de vos best wel invloed hebben op de omvang van prooipopulaties. Of het hen lukt om bepaalde prooidieren helemaal uit te roeien denk ik niet omdat die prooidieren vaak wel plekjes weten te vinden waar ze onbereikbaar zijn voor de predatoren; zoals ook het voorbeeld van de vos en de lepelaar laat zien.

Iets anders is dat als ik kijk naar de kaart van de verspreiding van de vos op deze site. Dat ik zie dat de vos vrijwel overal zit. Op enkele uitzonderingen na. Ik vraag mij af hoe dat komt. Redenen die ik kan bedenken zijn:
- Ze zijn er afgeschoten (onwaarschijnlijk) omdat ze steeds weer zullen terugkomen
- Ze hebben er nooit gezeten en kunnen het niet bereiken. Waddeneilanden.
- We hebben er geen waarnemers; delen van Zeeland, groningen, Friesland, achterhoek, oost brabant.
- Volgens mij is heel nederland geschikt terrein voor de vos(misschien met uitzondering van de binnensteden); dus waarom is de kaart niet helemaal bedekt met waarnemingen? B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

Citeer- We hebben er geen waarnemers; delen van Zeeland, groningen, Friesland, achterhoek, oost brabant.
- Volgens mij is heel nederland geschikt terrein voor de vos(misschien met uitzondering van de binnensteden); dus waarom is de kaart niet helemaal bedekt met waarnemingen? B)
mmm, ik heb een tijd in Noordwest Friesland gewoont en zelfs daar zie je soms nog vossesporen (langs de waddenzee). Maar over het geheel genomen denk ik dat die natte zeeklei, open landschap en hoge grondwaterstand geen aangenaam leefgebied vormen voor vossen. Sommige witte plekken zijn m.i. een teken dat daar echt weinig vossen zitten. Zoals eerder geschreven: vossen hebben de duinen niet op eigen kracht bereikt.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Els

Op het Zuid-Hollandse eiland Goeree Overflakke komen op het kaartje ook nog geen vossen voor. Voor de vos is het ook bijna niet te doen om hier te komen, denk maar aan o.a. de Brouwersdam en de Haringvlietdam. Bijna onneembaar voor de vos en de enige weg. Op het eiland zie je dan ook nog genoeg fazanten lopen in de duinen maar ook op de weilanden en teellanden.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

grunsven

Er zijn voorbeelden waarin dit wordt aangetoond maar het is verre van algemeen. Er zijn zeker even veel voorbeelden waarin voedselaanbod reguleerd en predatoren aantallen dit volgen in plaats van leiden.
voorbeelden: Lemmingen en sneeuwhazen, treksprinkhanen in de Sahel.

Wat betreft vossen, argumenten wat er verkeerd aan is heb ik ook niet gehoord (preken voor eigen parochie is natuurlijk wel erg makkelijk)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

laatvlieger

#22
Laat ik voorop stellen dat ik in een aantal situaties niet tegen vossenjacht zou zijn als ik zeker zou zijn dat het wat uithaalde.

Maar zoals ik al eerder aangaf, vermoed ik dat jacht de vossen alleen maar aanzet tot een hogere jongenproductie en dat daardoor het aantal vossen gelijk zal blijven of misschien zelfs toe zal nemen in een gebied waar gejaagd wordt (tenzij de jachtdruk enorm zou zijn, tot elk uiterste).

Dan heeft het niet zoveel zin om vossen te jagen, immers de aantallen nemen niet af, er is onnodig dierenleed, er is veel verstoring binnen de vossengemeenschap maar ook   in het gebied voor de andere dieren door al dat geknal.

Dan zou ik dus tegen zijn.

Maar als je kunt aantonen dat predatie en overlast afnemen door jacht, dan vind ik dat er in een aantal overwogen gevallen best tijdelijk gejaagd kan worden.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freek Verkerk

#23
Ik ben ook niet principeel tegen de jacht. Maar liever niet.

Wat me een beetje verbaasd is dat we hier bij waarneming.nl voornamelijk met vogelliefhebbers zitten en dat er van hen nog weinig mensen zich voor de jacht hebben uitgesproken. Ik heb bijvoorbeeld wel dingen gelezen over het wegschieten van vossen om bedreigde korhoenders te beschermen. Ik heb ook begrepen dat er in Friesland ter bescherming van de weidevogels op vossen gejaagd mag worden.

Ook las ik dat de stichting Boom en Das die zich nu bezighoud met het fokken van hamsters, dat er door hen gezegd werd dat het fokken een beetje zinloos leek als de uitgezette hamsters vervolgens vlot door de aanwezige vossen verorberd worden.

En waren er geen burgers uit Almere en zandvoort die bang waren voor hun huiskonijnen en kippen.

Dus .... B)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

laatvlieger

#24
CiteerHet schieten heeft geen nut m.b.t. aantalsvermindering, een vos is niet geschikt voor consumptie, dus het is een zinloze activiteit

Beste elmar,
ik moet hier toch de boel een beetje nuanceren. Ik heb gezegd dat ik vermoed dat het geen nut heeft voor wat betreft aantalsvermindering, maar dat ik daar niet zeker van ben. Verder heb ik gezegd dat ik vermoed dat alleen bij zeer sterke jachtdruk het aantal wel verlaagd kan worden, maar dat dat allerlei andere nadelige gevolgen met zich meebrengt. Als beide waar zouden zijn, dan zou je gelijk hebben.

Ik denk dat het beste is om de gebieden die men vosvrij wil houden (bijvoorbeeld de polders) zo vos-onvriendelijk mogelijk in te richten. Dus eigenlijk zo kaal mogelijk. Dan ben je ook meteen van je broedende kraaien e.d. af die waarschijnlijk ook een groot deel van de predatie op hun geweten hebben. Maar op de een of andere manier houden Nederlanders opeens niet meer van het oerhollandse wijdse landschap en moeten er overal parkjes en bomen en lanen komen, ook op plekken waar die er al enkele honderden jaren niet meer staan.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freek Verkerk

Ik denk dat vermindering van aantallen weidevogels niet zo interessant is, zolang de soort maar niet in gevaar komt. Dus of er nu 100.000 of 200.000 grutto's zijn (in europa). Ik noem maar wat. Niet interessant.
Ik denk dat de vos misschien plaatselijk bepaalde vogels laat verdwijnen, maar dat dit nergens zo erg is dat hele soorten verdwijnen. Dus wat mij betreft acceptabel en geen reden om te gaan jagen op de vos.
Vaak is het namelijk ook zo dat als de ene soort verdwijnt dit weer gunstig is voor een andere soort. Ik kan geen concrete soorten noemen, maar ik denk dat de aanwezigheid van vossen ook positieve gevolgen heeft.
B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

laatvlieger

#26
CiteerVaak is het namelijk ook zo dat als de ene soort verdwijnt dit weer gunstig is voor een andere soort. Ik kan geen concrete soorten noemen, maar ik denk dat de aanwezigheid van vossen ook positieve gevolgen heeft.

bepaalde lintwormen schijnen het wel fijn te vinden dat er vossen zijn. ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

grunsven

Een aantal weidevogel soorten zijn wel degelijk bedreigd. De Grutto laat bijvoorbeeld een sterk negatieve trend zien in zijn hele verspreidingsgebied waarbij Nederland een van de plekken is waar hij het nog het beste doet c (We hebben ook 90% van de west-europeese Grutto's).

Dus dat deze geen bescherming behoeft is niet waar. Op het moment zijn er nog redelijke aantallen maar tussen 1990 en 2000 is het aantal ongeveer gehalveerd.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Piter Anjema

#28
Ah, weer een vossendiscussie.

Ik doe het nu eens simpeler.

Als ik een huisje op de prairie heb, met konijnen en kippen rondscharrelend etc.
en op een dag blijkt dat ik last van een vos heb.
Dan pak ik mijn geweer en schiet hem neer.
Probleem opgelost.

even in contrast:

Je wilt slapen en er zoemt een mug rond je hoofd, je doet het licht aan pakt een boekje en slaat hem naar het hiernamaals.

Zo zijn mensen nu eenmaal, wij staan bovenaan en ik vind dat wij dat recht hebben (evolutionair gezien).

Iets voor de lol doden is zinloos, maar ja, wat is voor de lol, wat is humaan en wat is noodzaak.
Daar zullen zo lang we leven de mensen het nooit over eens worden.
Ook daar zijn we mensen voor.

En dat is geen excuus maar een feit.

Groeten

han.endt

Citeeren op een dag blijkt dat ik last van een vos heb.
Dan pak ik mijn geweer en schiet hem neer.
Probleem opgelost.
Ik heb ook wel eens last van mensen. :wacko: