Ik ben het er wel mee eens dat vossen helemaal niet afgeschoten hoeven te worden, maar voor de pro-afschieters val soms ook wat te zeggen (weinig, maar iets).
In een duinvallei hier in de Schoorlse Duinen, broedde ooit een kolonie Stormmeeuwen, met zelfs enkele Zwartkopmeeuwen.
Toen kwam de vos langs, en drie jaar later was er niks meer over van de kolonie.
Geen Zwartkopmeeuwen, geen Stormmeeuwen.
Een aantal slimmeriken probeerden het nog eens in de bomen, maar de nesten vielen eruit, werden leeggeroofd en einde verhaal.
Ander verhaal: de Lepelaars van het Naardermeer, ja die zaten daar een beetje te broeden, werden ze opgegeten door de vos (een deel dan), de vossen zijn afgeschoten, maar de Lepelaars wilden niet terugkomen.
Dit zijn wel sneue verhalen, maar ik denk dat we ons erbij neer moeten leggen: vossen moeten ook eten
Soms eet de vos iets waar mensen van houden, maar de mens verkloot z'n omgeving ook dusdanig, dat de invloed van de mens nog x keer zo groot is.
Weidevogels en vos is natuurlijk stierenpoep zoals Pim al aangeeft.
Mensen die zeuren dat de weidevogels verdwijnen, en dan vossen de schuld geven, zijn niet echt doordacht bezig.
Is er op deze site eigenlijk iemand uitgesproken voor de vossenjacht?
Lijkt me wel interessant waarom.
Els: woon je ook ergens rondom Alkmaar?
Thijs