Hoofdmenu

onbekende mineermot

Gestart door Mario Renden, augustus 25, 2018, 17:47:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161748341
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec. gezien op 2018-07-09 Simpelveld - Bungalowpark
Foto's:


bij voorbaat dank Mario Renden

Marion5

Je zou misschien het onderstaande kunnen bestuderen, er zijn twee gelijkende soorten Phyllonorycter.
Ik vind het hier moeilijk te onderscheiden, maar ik ben geen kenner.
http://www.microvlinders.nl/soorten/species.php?speciescode=130330&p=1

Groetjes,
Marion


Mario Renden

Ok. Bedankt. :blink: Dit is inderdaad moeilijk. :huh:

boleto

CiteerDit is inderdaad moeilijk. :huh:
Helemaal niet; kijken en vergelijken!
Groet,
Leo Bot

Mario Renden

Dan denk ik dat die donkere lengtestreep onderaan dit een gestreepte eikenvouwmot maakt. Kun je vertellen of dat een juiste conclusie is?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

boleto

Heb je dan niet gezien dat de Gestreepte eikenvouwmot (Phyllonorycter heegeriella) een lengtestreep heeft vanuit de wortel naar de eerste streepjes vanuit de randen? Samen vormen ze een soort pijl naar achteren.
Bij microlepidoptera.nl is sprake van een witte lengtestreep:
CiteerTenslotte bezit P. harrisella geen witte lengte-streep, in tegenstelling tot P. heegeriella.
Dat maakt het misschien onnodig ingewikkeld, want de witte streep is op de witachtige ondergrond nauwelijks te zien, wel de donkere lijn aan de onderkant ervan.
Groet,
Leo Bot

Marion5

Inderdaad toch best heel duidelijk (na de uitleg van Leo)  :duim:
Ik heb het alvast genoteerd voor als ik deze soorten ook eens tegenkom.

Mario Renden

Beste Leo,

Ik denk op diverse foto's te zien wat jij bedoelt. Dat ontbreekt inderdaad op mijn foto alhoewel die helaas van niet al te beste kwaliteit is. Als jij zegt dat die zelfs op mijn matige foto te zien zou moeten zijn dan geloof ik je direct. Wel lijkt de mot op mijn foto een streepje minder te hebben dan eikenvouwmot, maar misschien komt dat door de matige kwaliteit want ik zie niets anders dat in aanmerking komt. Toch maar een witte eikenvouwmot dus?

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

boleto

Hij heeft een streepje minder dan de GESTREEPTE eikenvouwmot, wat, gelet op de naam ook logisch is.
Groet,
Leo Bot

Mario Renden


Marion5

Dus is het niet de Gestreepte eikenvouwmot, maar de Witte eikenvouwmot (want die heeft een streepje minder).
Zie ook mijn link aan het begin,  met Witte eikenvouwmot/Phyllonorycter harrisella.

Groetjes,
Marion


Mario Renden

Ik dacht dat ik het had aangepast maar blijkbaar niet dus. :-[ Ik heb het alsnog aangepast. Bedankt voor je oplettendheid. :blink:

Marion5

Voor ons beiden was het best wel ingewikkeld  :angel:
We hebben er nu, ook voor de andere liefhebbers, weer extra aandacht aan besteed.
Zodat je nog even aan dit topic denkt bij je volgende (Witte) eikenvouwmot  :lol: