Welke struik is dit?

Gestart door Jaap Vette, augustus 25, 2018, 14:27:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Vette

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161733818
onzeker Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-08-18 Veluwezoom
Foto's:

bij voorbaat dank Jaap Vette

Rob Koelman

Lijkt me een pruim, al dan niet kroosjes (Prunus domestica subsp. insititia)...
Met vriendelijke groet, Rob

Jaap Vette

Bedankt Rob  ;)
Met vriendelijke groet,
Jaap

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra

Rob Koelman

Citaat van: Willemien Troelstra op augustus 29, 2018, 16:15:42 PMWaarom geen Sleedoorn?

Sleedoorn sluit ik niet met zekerheid uit. Maar ik zie glanzende vruchten en takken zonder doorns op de foto's. Daarom gekozen voor pruim...

dirder

Doe toch maar Sleedoorn. Voor de honderd en zoveelste keer: Doornen hebben nul komma nul betekenis bij het determineren van pruimen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op augustus 29, 2018, 17:26:10 PMDoe toch maar Sleedoorn. Voor de honderd en zoveelste keer: Doornen hebben nul komma nul betekenis bij het determineren van pruimen.

Ok. Maar wat zijn hier dan wel de doorslaggevende kenmerken voor sleedoorn (vs pruim)?

Rien Ondersteijn

Ik ken Sleedoorn over t algemeen wel als een open struik waar men de vruchten a.h.w. t eerst ziet hangen en dan pas de tak en t blad.
Deze is erg erg vol met blad..maar misschien spelen de omstandigheden mee ?
Overigens mis ik ook de waslaag die zo kenmerkend is,maar mogelijk zijn de vruchten 'gepoetst'.
Van de andere kant : de meeste pruimen zijn al weg-behalve sommige 'krieken' etc
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Citaat van: Rob Koelman op augustus 29, 2018, 17:27:59 PM
Citaat van: dirder op augustus 29, 2018, 17:26:10 PMDoe toch maar Sleedoorn. Voor de honderd en zoveelste keer: Doornen hebben nul komma nul betekenis bij het determineren van pruimen.

Ok. Maar wat zijn hier dan wel de doorslaggevende kenmerken voor sleedoorn (vs pruim)?

Pruimen hangen gewoon nooit rechtop in de boom, om te beginnen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op augustus 29, 2018, 21:04:06 PMPruimen hangen gewoon nooit rechtop in de boom, om te beginnen.

Daarentegen horen sleedoornbessen niet te glanzen...  B)

Hannie Luijten

Citaat van: Rob Koelman op augustus 29, 2018, 22:01:17 PM
Daarentegen horen sleedoornbessen niet te glanzen...  B)

Toevallig heb ik gisteren dit topic gelezen. En ik zou me er niet in gemengd hebben als ik niet (wel heel toevallig) vandaag deze Sleedoorn tegenkwam. Of het hoort of niet, deze draagt zowel berijpte bessen als glanzende bessen:

Groet, Hannie

Rob Koelman

Citaat van: Hannie Luijten op augustus 31, 2018, 13:56:33 PMOf het hoort of niet, deze draagt zowel berijpte bessen als glanzende bessen:

:duim:

Nou nog een pruim vinden met niet hangende vruchten...  B)

dirder

Ik weet niet wat hier allemaal precies geïnsinueerd wordt, maar dat glanzen is ook volstrekt betekenisloos.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Citaat van: Rob Koelman op augustus 31, 2018, 15:21:09 PM
Citaat van: Hannie Luijten op augustus 31, 2018, 13:56:33 PMOf het hoort of niet, deze draagt zowel berijpte bessen als glanzende bessen:

:duim:

Nou nog een pruim vinden met niet hangende vruchten...  B)

De Engelse hebben hun befaamde 'Bullace', maar volgens Woldring is dit niks anders dan Sleedoorn. Ik zou het niet weten. Zo lang iedereen blijft focussen op enkel de vruchten zal dit nooit uitgeklaard raken. Hoe dan ook bestaan er fenomenaal veel misverstanden omtrent die pruimen, ook bij mensen die beter zouden moeten weten.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Het is tussen haakjes ook helemaal geen gegeven dat Pruimen 'glanzend' zouden moeten zijn-wij hadden ooit veel pruimen soorten waarvan de meeste echt bedauwd  waren.Ook nu zie je nogal veel berijpte soorten[ met name in Limburg en de Betuwe].
Hier : http://kwekerijennederland.nl/pruimenouderasse.html  vind je  er enkele.
En l├ękker...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Jaap Vette

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie betrokkenheid bij mijn vraag  :duim:
Ik heb genoten van jullie discussie en er veel van geleerd !!
Ik ga hem (voorlopig) aanpassen naar Sleedoorn, want je weet maar nooit of de discussie nog een vervolg krijgt ;)
Met vriendelijke groet,
Jaap

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.