Welke larve/nimf?

Gestart door Anser, augustus 24, 2018, 15:37:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161712470
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2018-08-24 Rijssen - Rijsserberg
Foto's:


Toelichting:
Op terreintje met ruigte o.a. melde.
bij voorbaat dank jan wessels

------------einde kopiëren----------------------------

arpwifi

Een Rhopalus zou ik zeggen. Voor subrufus vind ik de sclerietschijfjes/wratjes om het middengebied erg klein, normaal zijn die duidelijker, maar bij Ingrid staat er ook één foto tussen die erg met deze overeenkomt en zij heeft daarbij vermeld dat die uitgekweekt zijn. Als ik die foto niet zou kennen, zou ik hier toch echt eerder op R. maculatus ingezet hebben ... maar die is een knap stuk zeldzamer.

Toch eens bij Ingrid navragen hoe zeker ze is dat dit exemplaar ook echt uitgekweekt was.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Anser

Arp, De eerlijkheid gebied te zeggen dat er in de naaste omgeving een imago van de geblokte glasvleugelwants zat. ik heb er een foto van bijgevoegd.
Gr. Jan.

thijsdegraaf

#3
Voor het antwoord van Arp had ik ook al bij de glasvleugelwantsen gezocht.
Maar ik had hem niet herkend als subrufus. Een van de nimfen, die ik veel zie bij mij als ik planten uit de tuin uitschud. Ik fotografeer ze niet eens meer. Altijd goed herkenbaar.

Ik zie er twee met zo'n groen achterlichaam. Deze is volgens Berend spec, deze komt dichterbij en is wel goedgekeurd. Ook de donkere eerste segmenten van de antenne vind ik verwarrend.

Ter vergelijking:

Anser

Thijs, Bedankt. ik zie duidelijk overeenkomsten.
Gr. Jan.

Arp

De nimfen van de Rhopalidae zijn behoorlijk matig gedocumenteerd - althans in wat er aan vrij toegankelijke bronnen te vinden is.

We hebben al eerder discussie gehad over de nimfen van Stictopleurus. Binnen het kader van de uit Nederland bekende soorten zijn die twee gemakkelijk te onderscheiden, maar het mag kennelijk nog niet omdat van één van beide de nimfen nog niet adequaat "gepubliceerd" zijn, ofzo. Zodra er in een gebied meer soorten bekend zijn zou ik de Nederlandse criteria ook weer niet willen toepassen - totdat de nimfen van die veelal zeldzamere soorten ook een keer bekend zijn.

Tussen de nimfen op waarneming zitten nog wel een paar (deels gevalideerde) waar ik nog wel eens met Berend een biertje over zou willen drinken, maar wat vooral nodig is, is dat we van meer soorten duidelijke, lange series van uitgekweekte beesten krijgen, waarbij voor elk stadium van een aantal individuen het begin van het stadium, een paar tussendagen en het einde van het stadium goed is vastgelegd.

Met de kennis erbij dat deze nimf naast een subrufus zat, plus de gelinkte foto van Ingrid, ontstaat bij mij nu het beeld dat de beesten niet alleen van kleur veranderen over de loop van een stadium (van groenig naar roodbruinig), maar ook dat dit morfologische "kenmerk" van het groepje opvallend grote ronde plaatjes om het middengebied heen, bij de versere exemplaren dus nog niet zo duidelijk is.

Dat is dus nadrukkelijk slechts een theorietje wat weer bevestigd of ontkracht zou kunnen worden als er meer volledige kweekseries bekend worden.

En dat dan ook nog eens van alle andere soorten Rhopalus/Rhopalidae, want ik gok zomaar dat het bij de jongere stadia allemaal nog veel lastiger zal worden om ze uit elkaar te houden
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Citaat van: thijsdegraaf op augustus 25, 2018, 11:06:33 AM
Ik zie er twee met zo'n groen achterlichaam. Deze is volgens Berend spec, deze komt dichterbij en is wel goedgekeurd. Ook de donkere eerste segmenten van de antenne vind ik verwarrend.
Ja, dat is wel een puntje ... het gelinkte nimfje van Frank heeft dat ook wel een beetje...

Een andere overeenkomst tussen deze en die van Frank is het feit dat de doorns/dikke borstelharen aan de zijkant van het abdomen bij de subrufus-nimfen doorgaans over de hele lengte tweekleurig zijn: voorkant zwart, achterkant wit. Ik heb ze nooit onder de binoc gehad, dus het zouden ook twee aparte structuren kunnen zijn die onafhankelijk tegen elkaar aan groeien, maar zo ziet het er op de foto's uit.

De nimfen van Jan en van Frank hebben beide nauwelijks zwart en voor zover herkenbaar dan duidelijk korter dan het wit. Ook de totale lengte van zelfs het witte deel lijkt korter dan te doen gebruikelijk op subrufus.

Al dat soort dingen samen maakte het voor mij twijfelachtig om deze subrufus te willen noemen. Maar met een subrufus ernaast en voor zover ik kan zien geen maculatus bekend uit de buurt, wordt subrufus dan toch weer aannemelijker ...

Kortom: We weten gewoon nog niet genoeg over de variabiliteit en bruikbaarheid voor soortdiagnose van dit soort "kenmerken"
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)