Giebel en Alver?

Gestart door Rudmer Zwerver, maart 03, 2008, 22:27:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudmer Zwerver

Hier twee vissen die ik vorige week ving en mij niet direct bekend voorkwamen. Zelf dacht ik 2 x Giebel (vanwege het lage aantal schubben) en de laatste een Alver (de zijlijn loopt door naar de staart). Wie helpt?

Giebel
Rudmer

Rudmer Zwerver

Giebel
Rudmer

Rudmer Zwerver

Alver
Rudmer

Rudmer Zwerver

Of is de eerste een karper?
Rudmer

tekenaar

#4
1: Vanwege de kleur (goudkleurig i.p.v. zilverkleurig) en de vorm van de kop denk ik richting jonge karper. Met wat moeite is te zien dat hij baarddraden heeft: dat bevestigd deze determinatie.

2: Goudvis of giebel, niet mogelijk aan de hand van de kenmerken van 1 enkele jonge vis verder te determineren. (diep gevorkte staart sluit kroeskarper uit)

3: blankvoorn: oranje kleur in het oog.

Beetje uitleg bij giebel versus goudvis:

Beide soorten zijn zeer nauw verwant en niet altijd aan de hand van uiterlijke kenmerken te onderscheiden. Aantal schubben en vinstralen geeft geen houvast )(grote overlap) Giebel is zich meest ongeslachtelijk voortplantende soort. Goudvis plant zich geslachtelijk voort. De oorsprong van giebel is import van wildtype exemplaren die zich vervolgens verder verspreid hebben. De oorsprong van goudvis is import van gedomesticeerde exemplaren die zich verder aan het verspreiden zijn. Dan kom je op het volgende:

Vang je een heel aantal volwassen exemplaren en zijn het allemaal of bijna allemaal vrouwtjes: dan zijn het giebels. Bij grotere aantallen goudvissen kan je een geslachtsverhouding van ruwweg 1:1 verwachten. Hiervoor heb je wel vissen nodig van minstens een centimeter of 12-15. Met het schepnet vang je meest alleen kleintjes of kleine aantallen...

Vang je exemplaren met zichtbare domesticatiekenmerken dan zijn het goudvissen en geen giebels. Bij vangst van grotere aantallen volwassen exemplaren kan je verwachten dat tenminste een paar van de vissen domesticatiekenmerken vertonen. Domesticatiekenmerken zijn te lange vinnen (sluiervinnen), een afwijkende kleur en een afwijkende lichaamsbouw. Om dit te beoordelen moet je dus weten hoe ze er "normaal" uitzien. De overgrote meerderheid van de goudvissen behoort tot een leucistisch-erythristische kleurmutatie. Deze vissen worden geboren met de normale wildkleur (zilverig met bruine rug) en worden uiteindelijk knaloranje. Dit omkleuren hangt af van de afmeting van de vis en de watertemperatuur. In "de natuur" kleurt een deel van de populatie NOOIT om en blijft dus een giebelkleurig uiterlijk houden. Als je zulke vissen in een aquarium houdt, bij kamertemperatuur, kleuren ze alsnog om, meest binnen een paar maanden. Een "aquariumtest" kan dus uitkomst brengen!!! In het veld kan je goudvissen tegenkomen in alle stadia van omkleuring. Als je de eerdere stadia herkent, kan je aan de hand daarvan sommige goudvissen als zodanig herkennen. Het duidelijkste is wanneer er een duidelijke scheidingslijn ontstaat tussen de (dan geelbruine) kleur van de bovenste helft van de zijkant en de onderste helft.

Flink grote giebels zijn vaak ook wat anders van lichaamsbouw als flink grote goudvissen (giebel: hoogruggiger met een wat kleinere kop), maar dat hangt sterk af van de leefomstandigheden en gaat dus ook niet altijd op.

Toevallig heb ik gisteren staan te schepnetten in een slootje waar iemand vele tientallen goudvissen moet hebben gedumpt: ik heb een heleboel variatie in handen gehad en gefotografeerd. Zodra ik tijd heb zal ik daar iets van op internet zetten. Op de ravon-site heb ik alvast een foto van een goudvis-met-giebel-uiterlijk geplaatst.

Om het leuk te houden kan je soms ook goudvis x karper en kroeskarper x karper hybriden tegenkomen. (Voor de oplettende lezers: waarom kan je geen giebel x karper hybriden verwachten?)  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rudmer Zwerver

Omdat Giebels zich ongeslachtelijk voortplanten... :wacko:

Ik denk dat nummer 2 dan een Giebel is, ik heb namelijk 4 van deze identieke jongens (uhm....dames) gevangen. Allen +/- 15 cm groot.

Nummer 1 heeft volgens mij (kleine) baarddraden, ben in het veld vergeten daarop te letten.

Nummer 3 een Blankvoorn? Ik kwam met de bovenstandige bek, het grote oog en de bruine rug en "rolronde" lichaam op een Vetje danwel een Alver. Toen ik hem zag dacht ik: Aah een Vetje, toen ik goed keek vond ik hem er toch wat vreemd uitzien.. vandaar mijn gedachte aan Alver.

Ik ga even kijken of ie op andere foto's ook een oranje oog heeft, dat is me in het veld namelijk niet opgevallen.
Rudmer

Rudmer Zwerver

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Paul, de rugvin en de borst lijken ook op dezelfde hoogte te beginnen (op deze foto slecht te zien).
Rudmer