Echte tonderzwam of Populierenvuurzwam in oude Populier en stuk stam op de grond

Gestart door Harm digitaal, augustus 23, 2018, 12:10:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161652639
onzeker Echte tonderzwam - Fomes fomentarius gezien op 2018-08-22 Nijmegen - Dukenburg - park Staddijk
Foto's:
















Toelichting:
Zowel op nog staande deel van populier als op de grond liggende stuk van boomstam! Die vruchtlichamen op het liggende stuk waren op een na bedekt met wit sporenpoeder, wat ik vreemd vind aangezien in "Gerhardt" staat dat sporulatie plaatsvindt in april/mei. Daarom dacht ik dat het mogelijk om een Populierenvuurzwam zou kunnen gaan.
bij voorbaat dank Harm Alberts
Met vriendelijke groet Harm Alberts

paddenstoelenmonster

#1
2 jaar geleden heb ik bij het openluchtmuseum in Arnhem ook een echte tonderzwam een populatie gezien die in 14 september 2016 wit sporen poeder produceerden het kan dus wel degelijk maar het is zeldzaam. De zwammen zien er verder voor mij heel erg uit als echte tonderzwam. een hartelijke groeten uit Schaarsbergen, Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Harm digitaal

Bedankt voor je reactie Henk :duim:
Zo zie je maar weer dat er in de natuur altijd weer uitzonderingen zijn op wat er in de boeken staat.
Goed dat jij jouw ervaring hier hebt gedeeld.
Ik zet hem op een zekere Echte tonderzwam.
Met vriendelijke groet Harm Alberts