steenuil?

Gestart door sjaakvantiel, augustus 22, 2018, 19:40:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161638083
Steenuil - Athene noctua gezien op 2018-08-21 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:








Toelichting:
Op 2 plaatsen een geslagen Steenuil n.m.m. Die zitten hier veel. Ook een sperwer komt regelmatig langs en die zou het wel eens de dader kunnen zijn.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

Johan Bos

Steenuil klopt. Sperwer als predator is onwaarschijnlijk; Havik of Bosuil komen in aanmerking.
Groet,
Johan

sjaakvantiel

Bedankt voor je reactie Johan. Omdat Merels ook worden geslagen door Sperwers, leek het me mogelijk. Een Steenuil is immers vrijwel net zo groot als een Merel. Hij oogt alleen groter doordat die zijn veren meer opzet. De havik zit hier wel in het gebied, maar die heb ik hier nog nooit in de tuin gezien. Bosuil trouwens hetzelfde verhaal. Het kan natuurlijk ; k zal er meer alert op zijn. Gaaien en Eksters zie ik momenteel ook niet meer. Wie weet... Mvrg. Sjaak.

Johan Bos

Onmogelijk is het niet, maar niet erg waarschijnlijk. Een steenuil (ca. 200 g) is echt wel een slag groter dan een merel (ca. 100 g). In Duitsland worden wel eens dwerguilen door sperwers gepakt, zo is mij verteld.
Groet,
Johan

sjaakvantiel

Er is - hier in ieder geval-  denkelijk voedselschaarste voor veel rovers. Erg droog nog en nauwelijks water. In verhouding met andere jaren ook weinig Merels, Gaaien, Eksters en kleine vogels te zien. Muizen zijn wel genoeg. Misschien zijn hierdoor de grenzen wat verlegd. Ik ga er meer op letten voor zover mogelijk. Nogmaals bedankt Johan. Mvrg. Sjaak.

sjaakvantiel

Vandaag een grote lichtbruine vogel zien vluchten toen ik bij het kippenhok kwam. Mis ook 2 jonge hennen. Een snellere vleugelslag dan een Buizerd, zo op het oog zelfde grootte (van de achterzijde gezien). Dus Havik kan idd. wel eens juist zijn.