Welke cicade ?

Gestart door harry60, maart 02, 2008, 00:10:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Deze foto heb ik niet gemaakt, is gemaakt in het westland.
Iemand enig idee welke cicaden dit zou kunnen zijn.

M Vr G Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Robert Heemskerk

Ik denk dat dit Hemiptera - Psyllidae zijn.

harry60

Nog een foto nu van zij aanzicht.
Het beestje is nog geen 5mm groot

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

amvanerkelens

Dag Harry,
Het zijn mooie foto's.

Mogelijk is het een potato/tomato psylid (bladvlo) een Bactericera cockerelli.
zie hiervoor deze site bij nr 1243124 en deze moet je even vergroten en dan speciaal naar de vleugels kijken. Ik vind dat dit erg overeenkomt met die van jou.

Maar ik ben geen expert :lol:  dus nog even afwachten wat die ervan zegt.

Groet Alie

Robert Heemskerk

dag Harry, Joke,

Ik heb ook even gekeken en de kleur en tekening op rugschild en halsschild is toch anders.
Verder lijkt me dit een Amerikaanse soort  ^_^

Ik zou het bij Psyllidae houden.

Op waarneming.nl staat een groep Psylla spec., met daarachter Plantenluizen?
Dat is iets wat ik al langer niet begrijp.., volgens mij moet dat zijn 'Bladvlooien' (Psyllidae)

Jacomijn weet misschien wel hoe dat zit?

Arp

CiteerOp waarneming.nl staat een groep Psylla spec., met daarachter Plantenluizen?
David heeft het onlangs allemaal een beetje bijgewerkt. De verzamelsoort is nu:

Bladvlo spec. (Psylloidea spec.) en wel in de "Familie" (lees: groep) "Plantenluizen (Sternorrhyncha)".

Er is ook een verzamelsoort speciaal voor het genus Psylla (Psylla spec. dus), die uiteraard ook in de overkoeplende groep "Plantenluizen (Sternorrhyncha)" is ondergebracht.

In die "groep" zitten verder ook nog de bladluizen en meer van zulks, dus dat klopt allemaal verder wel ;)

Edit/PS:
Je kunt misschien overwegen om speciaal voor de families Psyllidae en Triozidae nog extra verzamelsoorten aan te vragen, maar hoe zinnig dat is ...?

Overigens: Mocht het inderdaad de gesuggereerde Bactericera cockerelli zijn, dan is dat dus een Triozidae en géén Psyllidae (!) Met deze pagina kun je de beide families op basis van vleugeladering bepalen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Heb zelf ook nog even verder gezocht en heb devolgende pagina gevonden.
http://www.forestryimages.org/browse/detai...?imgnum=5190072

en dan zou het een Psyllidae moeten zijn.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citeerhttp://www.forestryimages.org/browse/detai...?imgnum=5190072
en dan zou het een Psyllidae moeten zijn.
Als je naar de vleugeladering kijkt op de link die ik had gegeven (heb ik ook nu pas gedaan, gisteren geen tijd) dan is het inderdaad duidelijk een Psyllidae (géén Triozidae). "Oppervlakkig" plaatjes vergelijken is altijd nogal hachelijk, zeker als je ver over onze landsgrenzen gaat gluren. De door jou gelinkte Russelliana solanicola lijkt mij in elk geval een anders gevormde vleugeladering te hebben (vergelijk bijvoorbeeld hoogte/breedte van de cel "cu1"). Bovendien heb ik nog nergens aanwijzingen kunnen vinden dat die soort in NL voor zou komen - als jij die wel hebt hoor ik het graag, want dan ik m'n voorlopige/klad checklist weer wat bijwerken?!

Helaas heb ik zelf nog geen goede Psylloidea-naslagwerken gevonden (en ook geen uitgebreide fotoverzamelingen) dus kan ik er verder ook nog niks mee ...  :unsure: Bij mij gaan deze momenteel nog in het mapje "Psyllidae_-_uitzoeken", sorry.

Arp

Net een aardige pagina opgeduikeld, al geloof ik dat die van Harry er helaas niet tussen staat ...

British Bugs - Psylloidea

harry60

CiteerNet een aardige pagina opgeduikeld, al geloof ik dat die van Harry er helaas niet tussen staat ...

British Bugs - Psylloidea
jammer dat er zo weinig fotos staan.
Maar wel een mooie tip wie weet word er nog uitgebreid.

Bedankt voor alle reakties.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning