Kameelhalswesp nest in insectenhotels?

Gestart door Annemiek van Dijk, augustus 21, 2018, 10:24:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Annemiek van Dijk

Heeft / kent iemand kameelhalswespen die nestelen in een insectenhotel? Hier lijkt het erop maar ik weet niet of dat mogelijk is.

In onze insectenhotels heb ik diverse kameelhalswesp mannen gefotografeerd, die er waarschijnlijk komen slapen / schuilen. Ik heb ook enkele foto's van vergelijkbare wespen zonder de klompjes, waarvan ik aanneem dat het vrouwen zijn, zie bijgaande foto's van 2 en 30 juni 2018 (of Ectemnius?). Ik lees bij P. van Breugel dat ze in zand/leem zouden nestelen, op bwars wordt hout genoemd. Ik heb de indruk dat ze misschien in de hotels nestelen, met name in de meer rafelige gangen van 3-4mm. Wellicht wegens concurrentie met tronkenbijen? Heeft iemand ervaring hiermee?

SORRY DIT MOET ONDER WESPEN
M.V.G. Annemiek van Dijk

wilde

Dag AvD,
Het is hier de gewoonte om je naam onder een item te zetten.
Als je een vraag stelt over een bij of wesp is het ook handig om de waarnemingsdatum en de plek te vermelden (behoudens zeer zeldzame soorten, naar keuze).

De wespen op de foto's zijn Ectemnius-graafwespen. Waarom denk je aan kameelhalswesp?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Annemiek van Dijk

Dank voor de reactie Albert. Toch Ectemnius dus. Heb in de hotels in Heeze NB ook mannen kameelhalswesp gezien (zie bijgaand zijaanzicht van 2 jun 2018) en heb niet veel voorbeeldmateriaal van de vrouwen. Heb blijkbaar onterecht bepaalde zijaanzichten kameelhalswesp met vooraanzichten Ectemnius gecombineerd. Heb ik in latere foto's nu het goede vooraanzicht van kameelhalswepsen gevonden denk ik (foto vooraanzicht in holte van 30 juni 2018).

Vriendelijke groet,
Annemiek van Dijk
M.V.G. Annemiek van Dijk

wilde

Ja, die met de geelwitte bandering lijkt me een man Lestica clypeata (o.a. vanwege de vervormde voortars).
De wesp in het gaatje is niet te beoordelen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me