Hoofdmenu

Boeken

Gestart door huysse, januari 06, 2006, 09:51:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Het viel me op dat bij de disussie over vogelboeken nooit Peterson genoemd wordt. Is-tie uit de gratie?
En kan iemand zeggen wat Peterson in vergelijking met de genoemde boeken niet biedt?
(Dit i.v.m. aanschaf van een eventueel ander boek)

Bij voorbaat dank,

Marijke

JohanvantBosch

Marijke,
Ik ken de eventuele nieuwe versies van de Peterson niet, dat moet ik vooraf even stellen. Ik denk dat het algemene beeld is dat de Peterson vroeger een mijlpaal was op het gebied van veldgidsen, maar dat hij ondertussen is ingehaald door de modernere gidsen. De tekeningen zijn in de gidsen steeds beter geworden met de Lars Johnson denk ik als onbetwist hoogtepunt. Verder is de kennis over determinatie steeds verder toegenomen en dit wordt in de gidsen steeds beter beschreven. De combinatie tussen die twee dingen maakt de 'ANWB-gids' (ik weet niet eens meer de oorspronkelijke naam) volgens mij tot de beste op dit moment. Die zou ik een ieder aanraden.
Waarin de Peterson volgens mij bijzonder was is het aanwijzen van kenmerken dmv streepjes. Dit wordt nu ook in andere gidsen (misschien in mindere mate) gebruikt. Ook is het gebruikelijker om bij de tekeningen extra opmerkingen over herkenning te zetten, dus niet alleen in de tekst (eigenlijk ontstaan na het boek 'Bird Identification' - ook hiervan weet ik de volledige naam niet meer).

Al met al is het denk ik net als bij elektronische apparatuur e.d., de kennis en de stand der techniek bepaalt wat nu als goed wordt beschouwd. Daarmee is het oude niet slecht geworden, maar er is iets dat net iets beter werkt. Al met al denk ik dus dat Peterson prima is, maar dat je nog meer aan de ANWB-gids hebt.
Die zou ik je dus aanraden.
Groeten,
JOhan
Ennuh, als ik de dingen niet helemaal goed zeg, verbeter me gerust.....



harderbroek

Citeerde 'ANWB-gids' (ik weet niet eens meer de oorspronkelijke naam) volgens mij tot de beste op dit moment. Die zou ik een
ANWB Vogelgids van Europa.
Oorspronkelijke titel, Fagelguiden Europas och medelhavsomradets fagler i falt van o.a. Lars Svensson en Peter Grant

ISBN 90-18-01568-7

M.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Antonie Blom

Ik ben het er redelijk mee eens. De Petersons is het boek waar ik ooit (8 jaar geleden) mee ben begonnen en hij is wel redelijk om mee te gebinnen, maar als je serieus verder wilt gaan met vogelen, dan schiet hij gewoon tekort. De platen zijn vaak niet gedetaileerd, waardoor een aantal belangrijke kenmerken niet afegbeeld worden (duidelijk voorbeeld hiervan bij de boomkruiper en taigaboomkruiper). Daarnaast zie ik dat er vaak maar een of twee kleden en heel zelden drie kleden worden afgebeeld, waardoor je belangrijke informatie over de soort kan gan missen. Daarbij komt ook nog eens dat het boek erg achter loopt op het gebied van de soortindeling; ik zie bijvoorbeeld geen zwarte rotgans, geelpootmeeuw of taiga- / toendrarietgans, dat is gewoon rietgans (om maar een aantal voorbeelden te noemen). Daarom wordt de Petersons niet al te vaak meer gebruikt.

De Jonsson ben ik ook niet echt helemaal tevreden over. De tekeningen zijn gewoon schitterend en een heel groot voordeel is dat ze ook groot zijn. Een nadeel van de Jonsson vind ik echter wel dat hij soms enigzins onoverzichtelijk / rommelig is. Ook het aantal kleden dat afgebeeld staat in de Jonsson laat wat te wensen over, hoewel het er hier ook wel weer meer zijn.

Tot nu toe is het ANWB boek het beste dat ik tegen ben gekomen, hoewel dit ook niet zaligmakend is, want hier staan ook nog wel dingen in die te wensen over laten (bijvoorbeeld geen afbeelding van een pontische meeuw). Het perfecte is boek is er niet en dat zal er nooit komen ook, want dan is het weer vreselijk dik en ook niet meer zo perfect.

Met vriendelijke groet,

Antonie Blom
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

JohanvantBosch

Ik denk dat geen enkel boek compleet zal zijn, vanwege het voortschrijdend inzicht. Zo ook de ANWB-vogelgids. De pontische meeuw staat er niet/nauwelijks in omdat, toen de gids uitkwam, we pas net begonnen te ontdekken dat deze duidelijk herkenbaar zijn en dat ze regelmatig in West-europa voorkomen. Zo zullen er waarschijnlijk nieuwe inzichten blijven komen.

Wat betreft Johnson ben ik het eens, erg mooie platen, maar verder minder dan de ANWB-gids.
GRoeten,
Johan

tekenaar

Johnson heeft als nadeel dat de tekeningen zo groot zijn afgebeeld dat je, om soorten te vergelijken, heel wat moet heen en weer bladeren. De ANWB is voor beginnende vogelaars te 'vol' met te veel plaatjes om te vergelijken. In feite heeft de Peterson (vroeger 'de kist' genoemd naar de eerste bewerker voor Nederland) een combinatie van beide pluspunten waardoor het m.i. voor beginnende vogelaars nog altijd de beste gids is. Kom je eenmaal wat verder dan is de ANWB gids de absolute topper. Wil je komplete info dan wordt het de grote handboeken aanschaffen (die boekenplanken vol: denk aan enkele duizenden Euries: zowel het Engelstalige als het Duitstalige heb je dan nodig) en een abonnement nemen op Dutch Birding, British Birds enz. Ja, er zijn er die dat doen, en die zullen de Peterson op de plank laten staan en hooguit met nostalgische gevoelens eens openslaan.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

RWester

Ik heb ze gewoon alle 8 :D

Hayman (wie niet!!!!)
Peterson 1
Peterson 2
Elseviers
Tirions
Vogeldeterminatie
Lars Jonsson
ANWB

(Line up in chronologische volgorde: wie herkent dit niet! 1 om mee te beginnen, 1 voor de buitenlandse namen, 1 voor de tekeningen, 1 voor de tekst, 1 voor de verspreidingskaartjes... )
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Mark van Veen

En voor de thuisvogelaars: de Hayman en de ANWB gids zijn ook op groot formaat te verkrijgen (Hayman in engels, ANWB geloof ik van Tirion in het Nederlands). Dan pas zie je hoe mooi de tekeningen zijn (zo mooi zie je ze buiten niet :gap: ). Voor het thuisvogelen is ook de Concise versie van de Birds of the Western Palaearktic mooi: zeer ruime keus aan soorten, mooie platen, uitvoerige tekst (alhoewel niet scherop op velddeterminatie).

De kleine hayman is handig omdat ie zo klein is dat ie overal inpast.
groet,

Mark van Veen

Guus Peterse

CiteerHayman (wie niet!!!!)
Goh wat vreemd. Ik ben ook zo'n spaarder van vogelgidsen en heb ook zo'n rijtje, de oudjes met een postelastiek aan elkaar gehouden anders vallen ze in stukken uiteen. Ik heb, behalve het gangbare setje, ook nog Bruun en Heinzel / Fitter / Parslow (maar dat is dan weer Elseviers geloof ik), maar Hayman??? Zeker iets gemist ergens de afgelopen jaren.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JohanvantBosch

Ik heb ook dat rijtje, hoewel ik de Bruun heb overgeslagen. Maar ik ken de Hayman ook niet.
Kan iemand daarover wat vertellen?
Groeten,
Johan

Mark van Veen

groet,

Mark van Veen

RWester

Óch,...vroeger....
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


huysse

Wat is het verschil tussen Peterson 1 en Peterson 2?
Ik heb een 2e druk en een 11e herziene maar beide zonder eieren.
Zijn er nog andere?

Marijke

RWester

CiteerWat is het verschil tussen Peterson 1 en Peterson 2?

Weinig, alleen bijgewerkt qua zeldzaamheden, status van soorten, enz.

CiteerIk heb een 2e druk en een 11e herziene maar beide zonder eieren.

Bij mijn weten hebben er nooit eieren ingestaan. Daarvoor:

Elseviers Broedvogelgids met daarin alle Europese eieren en jongen

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


laatvlieger

heinzel fitter en parslow, een zwaar onderschat juweeltje!! Vooral voor ondersoorten een must! ( tekeningen doen wat oud aan, maar het is eigenlijk nog steeds de enige veldgids die zoveel aandacht aan al die ondersoorten schenkt)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Dragonfly

Ook ik heb enkele maanden terug de ANWB-gids aangeschaft. Ondanks dat ik nog tot de categorie "beginners" hoor, vind ik het een erg fijne gids en leer ik er veel van door het alleen maar door te bladeren.
Ik had er nog een vraagje over, misschien dat iemand het weet. De versie die ik heb gekocht heeft een zwarte voorkant, de 4de druk 2005. Ik kan alleen nergens in het boek vinden of er verbeteringen zijn aangebracht? Of was het alleen een kwestie van uitverkocht zijn en dus (her)drukken?

Mijn vorige gids was de Tirion gids "Veldgids voor de vogels van Europa" van John Gooders, ooit uit de ramsj gehaald, maar absoluut niet fijn om mee te werken. Wat was de (veel duurdere) ANWB-gids een verademing! Nog geen moment spijt gehad!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

harderbroek

Citeermaar Hayman??? Zeker iets gemist ergens de afgelopen jaren.

Guus
Hoi Guus,

Zeg maar gerust heel wat jaren als je de Bruun nog hebt, deze stamt geloof ik van begin jaren zeventig (heb ik ook nog).

En Hayman eind jaren zeventig 1e druk. Dus reken de gemiste jaren maar uit. ;)

M.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

In de nieuwere drukken van de ANWB gids zijn geen verbeteringen aangebracht.

Een gemiste kans om ook de Franse, Duitse en Engelse naam bij de soorten te vermelden.

Ook is de zwarte kaft erg gevoelig voor krassen en strepen.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Edwin Russer

Hallo allemaal, ik denk een uitstekende foto/determinatiegids in de maak, althans, voor zover ik weet is deze nog niet uitgebracht,

http://www.acblack.com/Department/Article....281&dept%5Fid=2
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Mark van Veen

Dat lijkt me er een voor mijn extra verstevigde boekenplank!  
groet,

Mark van Veen