Zakdrager?

Gestart door wieteler, maart 01, 2008, 21:25:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

wieteler

Hallo forum

Deze zakken enkele dagen geleden gevonden.
Bos/heide gebied.
In de buurt van de vondst is een klein vennetje

Groeten Leon

H. Meijer

Hallo Leon,

Sowieso een zakdrager en ik denk Diplodoma Laichartingella. Ik heb zelf deze zak maar 1 keer gevonden.

Leuke waarneming (en foto) met die lege pophuls, die uit de zak steekt.

Groet,

Hilco

H. Meijer

Nog even een aanvulling voor wat betreft de linker zak.

Dit is denk ik Proutia betulina, een zak die je met enige regelmaat kunt aantreffen op berken met algen en korstmossen.

Hilco

zakdrager

Dag Leon en Hilco,

ik denk niet dat de determinaties kloppen. Maar bij zakdragerzakken wil je om te beginnen de lengte van de zak in mm's weten. Hoe groot waren ze?

Henk

wieteler

Hallo Henk en Hilco.

Ben even wezen kijken naar de lengte van de zakken.
De linkerzak is totaal 12mm lang.
De rechterzak heeft als totaal lengte 21 mm, zoder de pophuls 17mm.
De zakken zitten aangehecht op een houten paal op 15 cm. hoogte.
Van de rechterzak heb ik er vandaag nog een gevonden, ook deze op een houten paal maar nu op 80 cm. hoogte.

Groeten Leon

H. Meijer

Leon en Henk,

Henk had gelijk.

Ik ben eigenwijs, dus ik doe toch een nieuwe poging.

Rechts, Sterrhopterix fusca. Links? mannelijke zak??

Of toch nog iets anders??

Ben zeer benieuwd wat Henk er van maakt.

Groeten aan jullie beide,

Hilco

zakdrager

De rechterzak is inderdaad S. fusca. De linker waarschijnlijk ook want het ziet er uit alsof het laatste stuk van de zak verdwenen is (waardoor hij wat korter wordt).
Het zijn dan ook oude zakken van vorig jaar (of eerder).

Ik vind het trouwens leuk om meer te horen over lokaties. Waar heb je bijv. laichartingella gevonden, Hilco?

Henk  

wieteler

Hallo Hilco en Henk.
Hartelijk dank voor jullie inspanning.

Groeten Leon

H. Meijer

Henk,

Bedankt voor de bevestiging (ben ik toch niet zo dom als ik dacht).

laichartingella heb ik op 22 maart 1998 in Olterterp op een (onderaan) bemoste stam van een eik gevonden.

Wat betreft overige soorten (eigen waarnemingen) van Zuid-Oost Friesland:

P. casta                              zeer algemeen
T. tubulosa                         algemeen
N. duplicella                        algemeen
P. betulina                          iets minder algemeen
B. claustrella                       zeldzaam (3 keer gevonden)

Mooiste soort P. graslinella, op de bekende locatie van Friesland, een aantal keer gevonden. Op 28 mei 1998 een ingesponnen vrouwelijke zak op een braamstruik.
Deze heb ik meegenomen en aan iemand van de Vlinderwerkgroep Friesland gegeven. Later bleek dat de vlinder al was uitgekomen, want die persoon belde mij toen op met de mededeling, dat er allemaal kleine rupsjes op de zak zaten.

Ik heb de zak toen opgehaald en de rupsjes (het is een toch zeldzame soort) losgelaten op de bekende locatie.

Henk, hoe zit het met de verspreiding van S. fusca? Deze is namelijk niet bekend uit Friesland.
En komt P. graslinella b.v. ook op de Veluwe voor?

Groet,

Hilco

zakdrager

Beste Hilco,

Leuk dat jij zo intensief naar zakdragers kijkt en al zoveel soorten hebt gevonden.

Laichartingella geldt als zeldzaam (wat hij denk ik niet is) maar hij is wel relatief moeilijk te vinden, daarom zijn vondsten de moeite van het vermelden waard om een beter inzicht in de verspreiding te krijgen. Zelf heb ik er een stuk of 5 gevonden, denk ik.

Voor claustrella geldt een beetje hetzelfde. Is vermoedelijk minder "zeldzaam" dan laichartingella, maar wordt ook niet al te makkelijk gevonden en meestal maar 1 of 2 bij elkaar.

Graslinella is voor jullie daar niet zo bijzonder (als je naar goede plekken gaat) maar is voor Nederland als totaal extreem zeldzaam, m.a.w. de soort is zeer lokaal. Bij mijn weten is hij nog nooit op de Veluwe gevonden. Wel rond Breda in het verre verleden maar daar zal hij wel niet meer zitten.  

Fusca is in grote delen van Oost- en Zuid-Nederland lokaal niet zeldzaam. De soort is wel gebonden aan biotopen als niet te droge heide, hoogvenen en bossen in dergelijke gebieden en daardoor al met al toch wel beperkt in zijn voorkomen. Leuk dat hij ook in Friesland gevonden is. Het lijkt er dan op dat hij in (vrijwel) alle geschikte biotopen in Nederland kan voorkomen.

Henk

PS Geen tijd om in de boeken te duiken voor meer details, ga morgen naar Florence.



Goyatlah

#10
Wat algemeen is en zeldzaam is vaak hogelijk subjectief en afhankelijk van het aantal en de activiteit van de waarnemers. Voorbeeld: ik ken het Noord-Drentse gebied onderhand vrij goed, maar ken maar 1 voortplantingsplaats daar (ietsje verder nog een paar, maar dat vertekent het beeld weer) 1 voortplantigsplaats op ca 400 km2 van de Maanwaterjuffer en dan nog heet dat beest vrij algemeen, terwijl Drenthe eigenlijk de enige plaats in Nederland is waar die beesten zitten. Rode lijst soorten als Groene en Noordse Glazenmaker heb ik vaker en op meer lokaties gezien.

Dus: hoe zeldzaam een beest is lijkt afhankelijk van het blikveld van de waarnemer.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Oops, en waar ze zitten zijn ze ook nog altijd veruit in de minderheid tot verwante soorten zoals de Azuurwaterjuffer.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

han.endt

CiteerMaanwaterjuffer en dan nog heet dat beest vrij algemeen, terwijl Drenthe eigenlijk de enige plaats in Nederland is waar die beesten zitten.
Op de Veluwe is de Maanwaterjuffer niet zo zeldzaam.

acherontia

#13
P. graslinella ken ik niet van de Veluwe wel uit het Haaksbergerveen in Overijssel (Twente) en het Dwingelderveld in Drenthe. Op die laatste plek trof ik vorig jaar een stuk of 5 zakken aan tijdens het zoeken naar quercifolia rupsen.

Jeroen

H. Meijer

Moi Dolf,

Nog even een reactie op jouw bericht.

Waarnemerseffecten spelen natuurlijk een (grote) rol in onze kennis over de verspreiding van soorten.

Ook de subjectiviteit van waarnemers is een feit. Ik ken mensen die verkondigen die en die soort is niet zeldzaam, terwijl het b.v. toch een lokale soort is
(is bij veel soorten wel duidelijk). Zo'n beest kan lokaal wel in grote aantallen vliegen, maar daarom is hij nog wel zeldzaam.

Veel soorten zijn natuurlijk ook relatief zeldzaam, omdat veel mensen niet weten waar ze naar moeten kijken. Een voorbeeld bij de vlinders zijn de Sesiidae (wespvlinders), waar bepaalde soorten als rups (als je weet waar je naar moet kijken) goed te vinden zijn. Voor deze familie zijn ook feromonen verkrijgbaar, waarmee je de mannetjes kunt lokken. Kenissen van mij hebben deze vorig jaar gebruikt en wat blijkt, soorten die als zeldzaam te boek staan komen in elk geschikt gebied met grote aantallen op het feromoon af.

Wat ik met het bovenstaande eigenlijk wil zeggen is, dat we voortdurend moeten streven naar kennisvergroting en nieuwe mensen enthousiast moeten maken voor faunistisch onderzoek.

Des te meer kennis, des te meer kans op bescherming (hoop ik).

Hilco