Hoofdmenu

Das/Boommarter

Gestart door Sjouke Scholten, februari 27, 2008, 14:39:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjouke Scholten

Hallo,

Binnen een week tijd is hier(Bakkeveen) langs dezelfde weg tweemaal een redelijk zeldzaam beest aangereden. (lees: 1 das en 1 boommarter).

Een das is hier geloof ik nog niet eerder in de omgeving waar genomen.
Een boommarter is hier wel eens gezien in een nestkast van een bosuil, het broedsel van de bosuil is uiteraard mislukt....

Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat die beesten hier terecht komen??
Zijn ze gewoon op trek of zou het iets anders kunnen zijn??

Gewoon een beetje interesse..
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




wimtegels

De das is in ieder geval flink in aantal toe aan het nemen. Tenminste in mijn omgeving.

Veel maatregelen om verkeersslachtoffers te voorkomen hebben hun vruchten afgeworpen. De reproductie is groter dan de sterfte in het gebied. Dat betekent dat het gebied vol raakt en dassen gaan zwerven op zoek naar een nieuw territorium.

Deze zwervende dieren lopen over het algemeen meer kans om verkeersslachtoffer te worden
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

redmar_woudstra

Dassen zitten niet enorm ver van Bakkeveen, onder andere bij Oldeberkoop en Donkerbroek. Ook bij het Katlijkerschar en in Oranjewoud. Een zwervend exemplaar moet vanuit Donkerbroek best bij Bakkeveen kunnen komen. Hemelsbreed is dat een afstand van niks, al weet ik niks van eventueel zwervend gedrag van dassen.
groet,
Redmar

marcel123

Ik dacht dat dassen kunnen rondrekken en hierdoor bijv. ook in Noord Holland voor kunnen komen.

Sjouke Scholten

CiteerDassen zitten niet enorm ver van Bakkeveen, onder andere bij Oldeberkoop en Donkerbroek. Ook bij het Katlijkerschar en in Oranjewoud. Een zwervend exemplaar moet vanuit Donkerbroek best bij Bakkeveen kunnen komen. Hemelsbreed is dat een afstand van niks, al weet ik niks van eventueel zwervend gedrag van dassen.
Ik dacht dat de das die in Donkerbroek was gezien een rond trekkend exemplaar betrof..
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Aaldrik pot

#5
Over het voorkomen van 'reproducerende' boommarters in Zuid-Friesland (behalve Drents-Friese Wold) is nog erg weinig bekend. Van meerdere gebieden zoals Oranjewoud, Bakkeveen, Katlijker Schar, Beetsterzwaag zijn wel losse waarnemingen bekend. We weten inmiddels dat er in Bakkeveen voorplanting plaatsvindt en dus is het niet gek, maar wel erg vervelend, dat er nu een boommarter wordt doodgereden.
Aaldrik Pot

Rudmer Zwerver

#6
De das is in Zuid-oost friesland bezig aan een stevige opmars in noordelijke richting. Als er dieren worden doodgereden wordt er al snel van uit gegaan dat het om rondzwervende dieren gaat. Vaak blijkt het toch om (pas) gevestigde dieren te gaan waarvan wissels wegen kruisen.

Ik zou eens kijken of je in de buurt van de doodgereden das, dassenwissels (paadjes) kunt vinden en probeer deze eens terug te volgen. Onderzoek de dichtstbijzijnde bosjes en bosranden op de aanwezigheid van dassenburchten. Dat kan al veel duidelijkheid geven. Als er dassen zijn gevestigd wordt het misschien tijd voor een dassentunnel??

De dichtstbijzijnde bekende burcht zit in Wijnjewoude. En ik heb ook wel eens iets gehoord of gelezen over burchten in Bakkeveen geloof ik. Ze zitten ook in de Haule. Maar het gaat allemaal erg hard in die regio......

Boommarters zijn nog veel mobieler dan dassen bij mijn weten. Die hebben ook veel grotere territoria dan dassen en maken veel minder gebruik van vaste wissels.

Voor beide soorten geldt dat jonge exemplaren wel op zoek gaan naar nieuwe territoria en zo flinke afstanden (soms meer dan 10 km) kunnen afleggen. Mijns inziens wordt er echter te vaak vanuit gegaan dat verkeersslachtoffers rondtrekkende dieren zijn. Heel vaak is gewoon niet bekend dat er dassen of boommarters in de omgeving zitten. Hiervan heb ik toch al een paar keer voorbeelden gezien in de praktijk.
Rudmer

logico

#7
Dassen kunnen tijdens hun nachtelijke voedsel zoektochten zelfs 10km afleggen dus ik ben het er mee eens als er wordt gezegd dat het echt niet altijd zwervende dassen zijn die aangereden worden.

Territoria van boommarters wat mannetjes betreft kunnen in grote aaneengesloten bosgebieden 1000 tot 2000 hectare groot zijn.

Vrouwtjes hebben territoria van 200 tot 500 hectare

In een landschap met versnipperd liggende bosjes kan een paartje al leven in bosjes van 50 tot 100 hectare.
Met vriendelijke groet,
Patrick