Hoofdmenu

korstzwam

Gestart door Gert Kremer, maart 01, 2008, 17:21:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Tja, ik denk dat op dit forum soms de indruk gewekt wordt dat als je eenmaal een mic hebt dat alle problemen uit de wereld zijn, maar helaas...........

Trouwens wat een pracht korst! Die zou ik nou ook wel eens willen vinden,
gr.  Ida

groet,
Ida

Ismael

#31
als je een microscoop hebt worden de problemen alleen maar meer  :unsure: tis echt zo. Toch wil ik er ook eentje, probleem is dat je ook zoveel meer boeken erbij moet kopen. Veel pingping dus en dan heb je nog niet de zekerheid dat je er uitkomt tenminste dat hoor ik wel eens :P
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Citeerals je een microscoop hebt worden de problemen alleen maar meer  :unsure: tis echt zo. Toch wil ik er ook eentje, probleem is dat je ook zoveel meer boeken erbij moet kopen. Veel pingping dus en dan heb je nog niet de zekerheid dat je er uitkomt tenminste dat hoor ik wel eens :P
Dag Ismael,
Misschien is er straks wel een  :mic  waar google standaard bij is zit. :lol:

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

CiteerTja, ik denk dat op dit forum soms de indruk gewekt wordt dat als je eenmaal een mic hebt dat alle problemen uit de wereld zijn, maar helaas...........

Trouwens wat een pracht korst! Die zou ik nou ook wel eens willen vinden,
gr.  Ida
Hallo Ida,
Maak je "brievenbus-nummer" bekend via de mail en je vindt een droog korstje op de deurmat.   :D

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

Dag Gert ,

Aardig aanbod, maar ik houd het maar bij je prachtige foto,

Ida

En hoe doen julllie dat toch met die Quote?
groet,
Ida

Gert Kremer

CiteerDag Gert ,

Aardig aanbod, maar ik houd het maar bij je prachtige foto,

Ida

En hoe doen julllie dat toch met die Quote?
Quote, daar op tikken.

dat ander is maar een grapje hoor. ;)  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Nico Dam

Gert,
Marian heeft niet helemaal gelijk. Het is niet de ellende die nu pas begint, maar de lol. Zeker bij korstjes is er microscopisch veel meer te beleven dan macroscopisch.
Maar als je geen ervaring hebt, meld je dan aan voor de microscopiedag bij de NMV.
Groet,
Nico

ratje

#37
CiteerMaar als je geen ervaring hebt, meld je dan aan voor de microscopiedag bij de NMV.
Groet,
Nico
Hallo Nico,
is een goede tip. Maar wat en hoe doe je de rest van het jaar??? Ik vind het al een kunst om al die "vreemde namen" eigen te maken en in praktijk te kunnen brengen als je nooit eerder met een mic. gewerkt hebt, zonder verdere uitleg.  :grin:  :whistle:

Marian en Bert

#38
Citeer
Marian heeft niet helemaal gelijk. Het is niet de ellende die nu pas begint, maar de lol.
Oei, oei, m'n opmerking was niet positief bedoeld maar zo negatief als het kennelijk is overgekomen ook weer niet. Gewoon een smilie vergeten.  :sorry:

Uiteraard vind ik het geweldig dat nu bijna iedereen een microscoop heeft en hopelijk wordt het druk op de microscopiedag.

Groeten van Marian

Marian en Bert

#39
Hoi Hannie,

Hopelijk heeft Nico nog wat goede tips voor je. In afwachting daarvan .........

Je hebt Pilzmikroskopie, een duitse technische woordenlijst en misschien zelfs de CD van Grieta (dat laatste weet ik niet meer). Je zou in afwachting van de microscopiedag alvast een poging kunnen wagen om een stukje van de inhoud van Pilzmikroskopie door te nemen. Als je wat verder bent zul je toch merken dat je er niet onderuit komt om jezelf steeds meer engelse en duitse woorden eigen te maken en dan kun jer net zo goed nu al mee starten. Al lees je de boel eerst alleen maar vluchtig door en bekijk je de diverse plaatjes eens goed. Sla alles wat te technisch is gewoon over (zeker de tekst over de chemicaliën is erg taai). Het gaat er in het begin om dat je naast sporen ook kenmerken leert herkennen zoals basidiën, asci, cystiden enz.. Moeilijk, ik weet er alles van, maar je kunt jezelf vast al wel een beetje op weg helpen en uiteindelijk zal het veel meer voldoening geven als je zelf e.e.a. kunt determineren. Toen ik Pilzmikroskopie door nam had ik er de verschillende delen van Breitenbach naast liggen zodat ik, ter verduidelijking van de tekst, de genoemde soortnamen kon op zoeken. Je ziet dan mooi hoe verschillend sporen, basidiën, cystiden enz. er uit zien. Mocht je nog geen goed boek hebben dan kun je ondertussen ook eens nadenken over wat je leuk vindt aan paddenstoelen; basidiomyceten, ascomycenten misschien zelfs slijmzwammen (je hoeft ook niet aan alles te gelijk te beginnen waarschijnlijk zelfs beter van niet) zodat je daar een goed boek over kunt aanschaffen (als het te koop is). Er zijn helaas, naar mijn weten, geen nederlandstalige boeken met microscopische gegevens. Verder alleen nog de raad, als het kan je, om mee te doen aan excursies en  je aan te sluiten bij een werkgroep bij je in de buurt.  

Groeten van Marian

Gert Kremer

Hallo, hallo,  :huh: gaat dit tropic nog over de benaming van mijn korstzwammetje?  :whistle:

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

CiteerHoi Hannie,

Hopelijk heeft Nico nog wat goede tips voor je. In afwachting daarvan .........

Je hebt Pilzmikroskopie, een duitse technische woordenlijst en misschien zelfs de CD van Grieta (dat laatste weet ik niet meer). Je zou in afwachting van de microscopiedag alvast een poging kunnen wagen om een stukje van de inhoud van Pilzmikroskopie door te nemen. Als je wat verder bent zul je toch merken dat je er niet onderuit komt om jezelf steeds meer engelse en duitse woorden eigen te maken en dan kun jer net zo goed nu al mee starten. Al lees je de boel eerst alleen maar vluchtig door en bekijk je de diverse plaatjes eens goed. Sla alles wat te technisch is gewoon over (zeker de tekst over de chemicaliën is erg taai). Het gaat er in het begin om dat je naast sporen ook kenmerken leert herkennen zoals basidiën, asci, cystiden enz.. Moeilijk, ik weet er alles van, maar je kunt jezelf vast al wel een beetje op weg helpen en uiteindelijk zal het veel meer voldoening geven als je zelf e.e.a. kunt determineren. Toen ik Pilzmikroskopie door nam had ik er de verschillende delen van Breitenbach naast liggen zodat ik, ter verduidelijking van de tekst, de genoemde soortnamen kon op zoeken. Je ziet dan mooi hoe verschillend sporen, basidiën, cystiden enz. er uit zien. Mocht je nog geen goed boek hebben dan kun je ondertussen ook eens nadenken over wat je leuk vindt aan paddenstoelen; basidiomyceten, ascomycenten misschien zelfs slijmzwammen (je hoeft ook niet aan alles te gelijk te beginnen waarschijnlijk zelfs beter van niet) zodat je daar een goed boek over kunt aanschaffen (als het te koop is). Er zijn helaas, naar mijn weten, geen nederlandstalige boeken met microscopische gegevens. Verder alleen nog de raad, als het kan je, om mee te doen aan excursies en  je aan te sluiten bij een werkgroep bij je in de buurt.  

Groeten van Marian
Hallo Marian
een heel verhaal. Je hebt helemaal gelijk. Ik ben al wel bezig geweest met de Pilzmikroskopie te lezen, maar zoals je aangeeft gaat het bij de technische gedeeltes mis. Ik denk dat ik me alles te snel eigen wil maken op  het gebied van de paddestoelen. Tot voor enkele maanden geleden had ik nooit een mic. voor mijn neus gehad. Het meest frustrerend vind ik dat ik niet altijd weet waar ik naar kijk onder de mic. Boeiend is het zeker wat ik te zien krijg.
Bij de paddestoelenwerkgroep kijkt men alleen op een macrobiotische manier naar een paddestoel, daar heb ik al een hele discussie over gehad. Ik zou nu binnenkort een keer mee naar Wageningen.

Hoi Gert
Hallo, hallo, gaat dit tropic nog over de benaming van mijn korstzwammetje?  
Tuurlijk wel
:grin:  :grin:  

Gert Kremer

Droog materiaal geweelt in water en een kein stukje van de (hoed) onder de mic.
zie foto's.
Het laat me nog niet los dat korstje. :angry:
Misschien ziet er nu iemand van in,  :mellow:

1
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 3
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 5
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 7
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#46
Hallo mensen,

13 maanden in een doosje, onzeker en droog, dat is zelf voor een zwam niet prettig.
Maar om te slagen moet je geduld en medewerking hebben. Diverse pogingen ondernomen, geen sporen kunnen vinden. (maar ik heb ook geen kennis hoor). maar vergeten, dat nooit. -_-
Maar dankzij de microscoop en de kennis van Bernhard de Vries is de naam bekend.
Hyphoderma setigerum -Barstend Harskorstje-
Het droge materiaal had ik hem 13-3-2009 meegegeven.
De foto die ik hem nastuurde mailde hij terug:
Dat is een prachtig voorbeeld van een uit de kluiten gewassen exemplaar.
Ik bewaar de foto, dank, Bernhard.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Gert gefeliciteerd!
Wie wat bewaart heeft wat :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"