Hoofdmenu

korstzwam

Gestart door Gert Kremer, maart 01, 2008, 17:21:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Nog een Korstzwam, deze groeide op een dood stammetje van een Berk.
Komt mij ergens wel bekend voor.
Dacht eerst aan Ziekenhuisboomkorst maar dat istie niet, kleur is anders en er zitten ook "tandjes' op.
Geprobeerd om een sporee te maken, maar er komt niets.
Dus help maar weer mee.

3260
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

3261.  misschien Getande boomkorst?????
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#2
3272: stukje voor het drogen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

klein stukje voor het drogen met tandjes?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

Hoi Gert,

Zonder een mic?

Groeten van
Marian

Gert Kremer

CiteerHoi Gert,

Zonder een mic?

Groeten van
Marian
Ja natuurlijk eerst zo.
Een mic. is nog niet in mijn bezit en een praatje over het onderwerp is volgens mij ook belangrijk.
Het "kan" inleiden voor richting van de benaming.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

#6
CiteerJa natuurlijk eerst zo.
Een mic. is nog niet in mijn bezit en een praatje over het onderwerp is volgens mij ook belangrijk.
Het "kan" inleiden voor richting van de benaming.
Gelijk heb je dat praatje moet mogelijk blijven en je weet nooit hoe een koe een haas vangt :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

Citeer
CiteerJa natuurlijk eerst zo.
Een mic. is nog niet in mijn bezit en een praatje over het onderwerp is volgens mij ook belangrijk.
Het "kan" inleiden voor richting van de benaming.
Gelijk heb je dat praatje moet mogelijk blijven en je weet nooit hoe een koe een haas vangt :rolleyes:
als een koe maar niet vergeet dat het een kalf is geweest :P  :D  :lol:  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Om niet te vergeten.
Het eerste plaatje dan maar van de mic.  :P
3412a
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#11
3416a
Van het tandje.......    met zweet op het voorhoofd :grin:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

J&L

#12
www.grzyby.strefa.pl/indexl.html

Hoi,

Is dit nou een Foptandzwam??Basidioradulum radula  

Gulistan

Hallo Gert, sinds wanneer heb je een microscoop? Of heb ik iets gemist? Geweldig! Ik denk dat je een kleuring moet toepassen.
Groeten van Christiane

Gert Kremer

CiteerHallo Gert, sinds wanneer heb je een microscoop? Of heb ik iets gemist? Geweldig! Ik denk dat je een kleuring moet toepassen.
Christiane,
Mic. nog maar net.
Ik heb alleen maar water en amoniak.
Dekglaasjes zijn besteld.
Moet het nog leren he, maar spruitjes was eerst ook moeilijk te eten ;)
ps: is er op de foto's al wat op te zien?


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

Nou Gert, heel erg gefeliciteerd met de mic. Ik ben blij voor je. Maar je weet dat ik de mijne ook nog niet lang heb en ook nog steeds bezig ben met leren spruitjes eten. Veel succes! Ik vind op de eerste foto nog het meeste te zien, maar ik denk dat de zwam nog jong is. Geen sporen. Maar hij ziet er in elk geval erg spannend uit.
Groeten van Christiane

Ismael

Gefeliciteerd met je  :mic Gert!!
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

Citeerwww.grzyby.strefa.pl/indexl.html

Hoi,

Is dit nou een Foptandzwam??Basidioradulum radula
Hallo Jacob,
Ik zou het niet weten?
De mic. foto's zijn gemaakt van droog materiaal wat even in het water is geweest en toen met een lepeltje plat gedrukt en het water weggehaald.
Het materiaal is van 28-2-2008 en als je dat bekijkt zit er aan de buitenkant van de
korstzwam een bruin randje (tandjes?).
Bedankt voor de site.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Hoi Gert,
alle begin is moeilijk :grin: Gewoon blijven oefenen :duim:  :duim:  

Gert Kremer

CiteerHoi Gert,
alle begin is moeilijk :grin: Gewoon blijven oefenen :duim:  :duim:
Hannie met hulp he :whistle:  ;)

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

CiteerHallo Gert, sinds wanneer heb je een microscoop? Of heb ik iets gemist? Geweldig! Ik denk dat je een kleuring moet toepassen.
Hallo Christiane,
Wat moet ik dan voor "spul" inslaan? om kleur te krijgen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gulistan

Ik heb op de nNeuwjaarsbijeenkomst met de hulp van Marian mijn boodschapjes gedaan. Namelijk een flesje Melzers, vooral voor de ascomyceten, een flesje Kongorood, voor paddenstoelen met hyaline sporen ( zeg maar wit of doorschijnend), een flesje katoenblauw, (ook voor kleuring van wit materiaal) een flesje KOH, voor reacties van vuurzwammen en weerschijnzwammen, en kan ook bij kleuringen gebruikt worden aansluitend op Kongorood of Kantoenblauw bij harde zwammen. En dan heb ik nog ijzersulfaat gekocht, maar nog nooit gebruikt, ik weet ook nog niet waarvoor ik het moet gebruiken.
Als je heel erg omhoog zit kan je bij mij kleine hoeveelheden halen, volgens mij zit je niet ver weg. En anders op de Microscopie dag van de vereniging, is nog even heen, volgens mij op 14 juni.
Heb je je dekglaasjes al?
Groeten van Christiane

Gert Kremer

Hallo Christiane,

(Als je heel erg omhoog zit kan je bij mij kleine hoeveelheden halen, volgens mij zit je niet ver weg. En anders op de Microscopie dag van de vereniging, is nog even heen, volgens mij op 14 juni.
Heb je je dekglaasjes al? )
....
De glaasjes zijn aanwezig en als het goed is komen de "kleurmakers" :wub:  volgende week binnen.

je aanbod, is heel vriendelijk, als het niet goed komt doe ik een beroep oke?


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo,

Even en nieuw vers stukje gehaald vandaag en een preparaatje gemaakt met water van de korstzwam.
Veel zoek werk maar toch wat gevonden. :D

3494 van dit stukje wat afgesneden.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

3504a sporen  
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Hallo,

Wie heeft wat gegevens over Getande boomkorst?
Deze komt misschien wel in aanmerking.

nog een foto 3511a
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

#26
Hoi Gert,

Goed van je dat je toch over de streep bent maar nu begint de ellende pas goed :mic :gun:  :wub: :wacko:  :rolleyes:
Je zou op zoek kunnen gaan naar sporen. Maar over het algemeen kun je korsten (en ook andere schimmels) niet alleen op grond van sporen determineren. Goede boeken met mic. gegevens en heel veel oefenen, er zit helaas niets anders op.

Cerocorticium molare, Getande korstzwam (ik ken hem niet) heeft geen cystiden. Wat je microscoopfoto's laten zien weet ik niet maar misschien weet iemand anders dat wel.

Sporen in materiaal zijn vaak moeilijk te vinden. Wat ik er over geleerd heb is dat als je (verse) materiaal met het hymenium naar beneden op een objectglaasje legt, het geheel in een papier (keukenrol/wc papier) wikkelt en het iets bevochtigt je een redelijke kans hebt dat je na een tijdje sporen op je dekglaasje vindt. De sporen van C. molare zijn ovaal, glad, doorzichtig met een zijdelingse apiculus en met korrelige inhoud. 8 - 11 x 5 - 7 mu  (Breitenbach).
Succes!

Groeten van Marian  

wim veraghtert

Voor korsten moet je vier dingen bekijken:
- Sporen: hoe groot en welke vorm? Zijn ze amyloïd (=blauwverkleurend in Melzers reagens)?
- Basidiën: hoeveel sterigmen?
- Cystiden: aanwezig? en zo ja, hoe zien ze eruit?
- Hyfen: zijn er gespen aanwezig of niet?

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Stip

DAT GEEFT DE BURGER MOED!  :angel:

Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gert Kremer

CiteerDAT GEEFT DE BURGER MOED!  :angel:

Stip
Hallo Stip,
moederloos denk daar maar aan :(  en ik dacht dat ik nu een mooi plaatje aangeleverd had met sporen om de benaming te krijgen van het korstje.
Maar misschien kom er nog 1 met een gouden tip  :huh:

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.