stoeprandvingermos?

Gestart door waterland01, december 30, 2007, 16:40:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

waterland01

Dit lijkt me op het eerste gezicht stoeprandvingermos, maar de lobben lijken me wat te breed, en het midden hoort toch zwartig te zijn? Wie kan helpen?
Henk Timmerman

Corryabbink

#1
Dag Henk,
Het zou Stoeprandvingermos kunnen zijn. De sorediën zijn bij niet te jonge exemplaren altijd aanwezig bovenop de lobben. Het stadium van het korstmos is ook bepalend voor het "zwarte" = blauwgrijze sorediën. De lobben zijn bij deze soort ca. 2 mm.

Het is me op de foto niet duidelijk of ik nu sorediën zie of iets anders. Er zijn nog meer vingermossen zoals b.v. Groot vingermos(Ph.stellaris) die bredere lobben heeft(tot ca. 3 mm) en niet soredieus is.
Zie:

http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...l%3Dnl%26sa%3DG
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

waterland01

Bedankt! Ik zie op de vergrote foto soredien, dus ik ga er maar vanuit dat het een jonkie Stoeprandvinger is. Hij zat trouwens niet op een stoeprand, maar op een houten straatbank. Straatbankvingermos dus. :P  
Henk Timmerman

Corryabbink

CiteerBedankt! Ik zie op de vergrote foto soredien, dus ik ga er maar vanuit dat het een jonkie Stoeprandvinger is. Hij zat trouwens niet op een stoeprand, maar op een houten straatbank. Straatbankvingermos dus. :P
Ik vond de mijne ook op een bank achter in de tuin :D  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

waterland01

Deze nog even goed afsluiten. Dit is natuurlijk geen Stoeprandvingermos, maar Bosschildmos (Flavoparmelia caperata), die in ieder geval in deze omgeving (Lelystad) ook voorkomt op houten bruggetjes, houten bankjes en steigers. De lobben zijn veel te breed voor Stoeprandvingermos, die veel en veel smallere lobben heeft.
Henk Timmerman

Corryabbink

Henk mooi dat je eruit bent :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"