als het ff mag

Gestart door spanjool, februari 29, 2008, 23:06:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

heb ik ook nog een dingetje, zit op vrij zeker een half  vergane populierenblad.
Voorlopig hou ik em op een mycenaatje.
hoed c.a 4mm diam vleeskleurig met donkerder centrum. Onder de  stereo zie je duidelijk bruine sporen.
Aantal vraagjes, ik tel 11 hele lamellen met daar tussen in lamellen van de hoedrand 2/3e tot de steel en daar tussen in nog eens lamellen ca 1/4e tot de steel.
Moet je die nu allemaal tellen dan kom ik tot wel 40 lamellen, tel ik alleen de hele dan zijn er dus maar 11.
De steel (schatting) 25 x 0,7 mm
Volgend probleempje is, ik heb er maar 1 van, moet hem dus heel voorzichtig behandelen anders is ie weg voor ik er erg in heb. Dus even in een flits onder de stereo anders word ie te warm en is het over.
Ga ik er in snijden voor een prerparaatje dan is er morgen waarschijnlijk ook alleen maar pap meer.
Zou het idd een mycena zijn en in welke richting moet ik dan zoeken?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

nog even 1tje
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

je kan niet echt van een rode snede spreken alhoewel het op deze foto wel een beetje zo lijkt.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Ismael

Ha Henk

het lijkt mij geen mycena. Misschien richting Coprinus oid? (Paneolus??)
Groeten Ismaël Wind

wim veraghtert

Dag Henk,

Je ziet op één van de foto's dat er donkere sporen gevormd worden op de plaatjes. Mycena is daarmee uitgesloten. Coprinus is het volgens mij ook niet (die hebben doorgaans sterk gegroefde hoedjes of een ander soort velum) en voor een Panaeolus lijkt het me veel te tenger.
Ik ben er vrij zeker van dat je hier bij Psathyrella moet gaan zoeken. Sporen bekijken (groter of kleiner dan 10 mu) en op zoek gaan naar cystiden (al dan niet met kristallen op de top).
Misschien best wel een interessant ding!

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

spanjool

Hoi Wim,

het lijkt er op dat  gelijk hebt, microscopische kenmerken lijken erg op Psathyrella, cheilocystiden en pleurocystiden komen overeen, echter de sporen zijn aan de kleine kant zoas je kunt zien (heb ze nog niet exact gemeten) zijn ze tussen de 8 en 10mu lang. Ben nu in het boek van Kits van Waveren bezig waarvan gezegd wordt dat als je daar totdehelft in gevorderd bent, dat je em weggooid en nooit meer naar Psathyrella's kijkt. Je hoort de uitkomst dus nog.  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

pleuro etc. Je ziet het fotograferen wil nog niet echt naar mn zin lukken, helaas heb ik m oude camera al verkocht, daar wou het beter mee vind ik.  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

en het beestje is 116530 Psathyrella panaeoloides = Bermfranjehoed.
ook de conclusie van Ger van Zanen
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

wim veraghtert

Een beetje rare habitus voor Bermfranjehoed; diegene die ikzelf vorig jaar in mijn tuin vond (een erg schrale gazon met o.a. Soredieus leermos) groeide terrestrisch in een voedselarme omgeving, zag er wat anders uit en de sporen van die soort waren meer afgerond driehoekig (zie foto & figuur in Breitenbach!).

Misschien weet Nico meer van die dingen af?

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Nico Dam

Psathyrella vind ik ook lastig. Wel ben ik het met Wim eens dat de macrofoto's niet aan een Bermfranjehoed doen denken. Een alternatief heb ik zo ook niet. Leuke vondst, jammer dat het maar zo weinig materiaal is.
Groet,
Nico