bladmijnen Parectopa robiniella

Gestart door carina, augustus 17, 2018, 08:56:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

carina

Hallo allemaal,

Voor de liefhebbers van bladmijnen een oproep om uit te kijken naar mijnen van Parectopa robiniella op Robinia pseudoacacia.

Deze zeldzame soort werd in België voor het eerst gevonden in 2007 te Hour in de zuidelijke provincie Namen. Daarna werd ze niet meer gezien tot nu. In 2018 wordt er een eerste mijn gevonden in Kontich in de provincie Antwerpen. Meteen de eerste waarneming voor Vlaanderen. Intussen werd de soort gespot op verschillende locaties in de provincies Antwerpen en Limburg, 1 waarneming uit West-Vlaanderen.

Momenteel zijn de bladmijnen nog in relatief lage aantallen aanwezig, hoogste aantal 17 mijnen op 1 locatie.

Een aantal van deze vindplaatsen, Mol (Kanaalplassen) en het Turnhouts vennengebied, liggen in vogelvlucht niet zover van de Nederlandse grens. Het zou dus best kunnen dat de soort net over de grens op Nederlands grondgebied eveneens zou kunnen voorkomen.

De mijn start als een klein driehoekig mijntje in de nerfoksel van de hoofdnerf aan de onderzijde van het blad, later volgt een langgerekte bovenzijdige wittige blaasmijn bovenop de hoofdnerf.  Blaasmijn met lobbige uitlopers. In bijlage enkele foto's.

Groeten,
Carina Van Steenwinkel

wouterbosgra

Ik ken de soort uit Frankrijk en hou em al een paar jaar in de gaten in NL, omdat volgens mij wel te verwachten is dat de soort hier een keer opduikt. Tot nu toe alleen (gelukkig) nog nooit gevonden.

guus dekkers

Beste Carina,

Ik denk dat ik ze gevonden heb maar kan er nog geen naam aan geven in waarneming.nl:
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161937528
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec. gezien op 2018-08-30 Hoeven - Pagnevaartbos
Foto's:








Toelichting:
Parectopa robiniella
groetjes guus

carina

Dag Guus,

Ik had de soort al geactiveerd. Je waarneming is inmiddels goedgekeurd.

guus dekkers

groetjes guus

marcel234

#5

Henk Soepenberg

Zit ook al in Overijssel (Landgoed Eerde bij Ommen).

Vriendelijke groeten,
Henk