volgens mij geen bladpootrandwants zoals fotodeterminatie aangeeft. wat wel?

Gestart door fransjee, augustus 13, 2018, 10:06:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

fransjee

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161258753
onzeker Bladpootrandwants - Leptoglossus occidentalis gezien op 2018-08-13 Zoetermeer - Seghwaert
Foto's:






bij voorbaat dank Frans M Jansen

thijsdegraaf

Een schopje omhoog. 't is volgen mij ook wat anders Frans. Maar ik weet niet wat.

GerardL

Wat een bijzonder dier, hopelijk is het geen exoot ?

Als je op nymf + Reduviidae zoekt op internet, kom je wel iets gelijkende tegen, maar geen 100% match.
Er is een beestje uit Australie wat er iets op lijkt

En zie ik nu 2 rode "stekeltijes" uisteken bovenop?

Leuk !

Grtzzzz

Gerard

thijsdegraaf

#3
Voor Reduviidae vind ik de kop kop wat breed en de antenne wat kort, maar wat het dan wel isl  :-\  :huh:
Ik zie wat roods maar of dat stekels zijn...... Misschien kun je een krappe uitsnede maken Frans.

Arp

Ik zet in op Rhopalidae ... al die haren ... we kennen van veel te weinig soorten de echt jonge nimfen nog goed genoeg, dus eigenlijk altijd opkweken zulk spul (!)

P.S. https://www.galerie-insecte.org/galerie/view.php?ref=133320
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Daar had ik ook aan gedacht door die haren, maar kon niks vinden. Deze lijkt er op.  :duim: Opkweken zou inderdaad uitkomst bieden al kan het mislukken.

fransjee

nog 2 andere foto's en een uitsnede op verzoek van Thijs

Arp

Berend heeft 'm ondertussen als "niet te beoordelen" afgevinkt (als Bladpoot).

Ik stel voor dat je 'm verplaatst naar Glasvleugelwants onbekend - Rhopalidae indet. want ik denk dat'ie daar een stuk verder in de goede richting staat.

Zet er ook even een "extrene link" bij naar dit topic en voeg de uitsnedes toe aan de waarneming. Er komt vast een dag dat we meer weten en er dan meer aan hebben zo :) 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)