zeer jong nimfje schildwants - Eysarcoris venustissimus

Gestart door thijsdegraaf, juli 18, 2018, 11:30:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Herkent iemand hem al? Zat in mijn kweekbakje met Dicyphus Met robertskruid en moederkruid. Mijn tweede Dicyphus nimfje is trouwens omgekomen tussen de deksel. Er liep een springspinnetje en dit nimfje rond, waardoor ik even niet oplette.  :(  :angry:
Ik ga nu dit nimfje maar opkweken, maar dan is het handig als ik weet welke het is. Bètaversie Herkennings software De herkennings software is niet in staat tot een resultaat te komen.   ;)
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/160136839
Schildwants onbekend - Pentatomidae indet. gezien op 2018-07-18 Bergen (NH)
Foto's:



bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Arp

Iets meer/scherper achterlijf zou handig zijn - kleurverdeling en grootte van diverse sclerietplaatjes enzo ... met die hele smalle rechthoekige plaatjes langs het connexivium en het wat voor de wangen uitstekende rostrum zou het nog wel eens een Acanthosomatidae kunnen zijn ?!? (even uit de losse pols)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ja daar zeg je me wat. Ik zal voor de zekerheid wat berkenzaad in het bakje doen.  Zal straks nog een foto proberen te maken.

thijsdegraaf

Denk dat je gelijk hebt. Ik heb er wat berkenzaad bijgedaan. Zag veel berkensmalsnuit nimfjes.  :blink:



thijsdegraaf

#4
21-7: ietsiepietsie groter gegroeid. Tja....... 't zou toch geen Eurygaster worden   :-\ ?



thijsdegraaf

#5
23-7: twee nieuwe foto's  Nog steeds er klein, maar weer met wat meer tekening. Eysarcoris venustissimus misschien?  :-\ :-\ :-\

Zou nu toch makkelijker moeten worden, maar ik ben er nog steeds niet uit. En weet dus ook niet wat ik in zijn bakje moet doen, maar blijkbaar zit er iets bij dat hij eet.






Arp

Jaaaa ... zal inderdaad Eysarcoris zijn! Ik heb die een keer uit ei opgekweekt maar heeeeel lang geleden met heeeeele slechte foto's die echt niet toonbaar zijn  :rolleye:  maar alles lijkt zover wel te kloppen.

Grappig dat ik op die eerste foto het idee had dat de sclerietplaatjes langs het connexivium laag/plat/rechthoekig zouden zijn, terwijl het toch gewoon halve cirkeltjes blijken te zijn ... beter kijken  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#7
Nou ja.. ik heb er veel langer naar gekeken en kwam er ook niet uit. Na mijn vorige stukje was ik er wel meer van overtuigd, dat dat hem is. Dat betekent, dat hij ook robertskruid lust, want daar moet hij op gezeten hebben, toen ik dat plukte voor mijn Dicyphus nimf. Ik heb er nu voor de zekerheid ook dovenetel in gedaan. Daar heb ik ze vaker op gezien in de tuin.
Toevallig liep er laatst ook een volwassen exemplaar tegen de wand in mijn kasje: https://waarneming.nl/waarneming/view/160142745 Misschien moeder/vader  :blink:

thijsdegraaf


thijsdegraaf


Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ja eigenlijk zou ik hem steeds in dezelfde houding moeten fotograferen, maar zo is het ook wel leuk.

thijsdegraaf

Vervelend bericht.
Vandaag vond ik hem dood in het bakje, terwijl hij gisteren nog springleven was.Ik begrijp er niets van.
robertskruid was al heel snel verdroogd in de tuin. Ik had hem daarom bonte gele dovenetel gegeven. Daar zie ik ze vaker op en heb ik al eens een oudere nimf mee opgekweekt. Daar deed hij het goed op.
m'n laatste foto, een vervellingshuidje en een collage. Meer gaat het niet worden.

Vervellingshuidje:


9-8-2018:


Collage:

Arp

Al met al toch een prachtig overzichtje voor bij de soortinfo Thijs  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ah je hebt hem er bij gezet Arp. Heeft het toch nut gehad, maar het blijf jammer.