Andrena clarkella

Gestart door markmeijrink, februari 28, 2008, 20:50:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

In hoeverre is een A. clarkella te determineren aan de hand van onderstaande kenmerken? Ik heb namelijk geen tabellen van Amiet of Scheuchl :(

beschrijving kenmerken:

- voorvleugel 3 cubitaalcellen
- versmallende radiaalcel, voor het midden het breedst
- tweede cubitaalcel beduidend kleiner dan de derde
- rechte basaal ader (niet geknikt)
- thorax bruinrood behaard
- adomen glanzend aanzicht maar wel zwart behaard (niet sterk behaard)
- tarsus, tibia van de derde achterpoot ook bruindrood met erg korte beharing (al dan niet sporarisch behaard)
- onderkant abdomen, glanzend en niet behaard.

Aangetroffen langs de Eyserbeek afgelopen zondag (Limburg)

markmeijrink

ow ja nog vergeten

over de kleur:

- neigt meer naar lichtbruin behaard met iets van rood. (thorax)
- en een smal klauwlid

en als het idd een A. clarkella is dan is het toch een vrouwtje?

M.v.gr. Mark

blerf

Hallo Mark,

je eerste vier punten zijn allemaal kenmerken van zandbijen (Andrena). Deze zijn dus niet te gebruiken om tot op soort te bepalen.
Veel vroeg vliegende zandbijen hebben een combinatie van een oranje/rood behaard borststuk en een zwart achterlijf. Bij clarkella is de kleur echt vosrood. Je zegt verder dat de scheen en tarsus van de achterpoot een roodbruine kleur had. Dit past inderdaad goed bij clarkella. In het veld is dat iets dat normaalgesproken meteen opvalt bij deze soort. Waarschijnlijk zit je dus wel goed met je 'determinatie'.

Kijk ook even naar de foto's van deze soort op waarneming.nl. De achterpoot is heel opvallend, zoals je zult zien.

-blerf-
Groet,
Jeroen

markmeijrink

Ja dat klopt de eerste vier kenmerken zijn afgeleid uit de tabel van Dries Laget (solitaire bijen determineren) als pdf op internet beschikbaar, helaas alleen tot op genus niveau.

Ik had al wat foto's bekeken hier op waarneming.nl en wildebijen.nl en qua foto's komt mijn waarneming overeen.

Mark