gewone steltwants toch?

Gestart door gbeersma, augustus 11, 2018, 11:52:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marco de Haas

Sorry voor de verwarring heren, zat nog met enkele vergelijkbare beestjes uit Costa Rica in mijn hoofd waar het halsschild wel eerder begon. Gelukkig is alles nu weer helder (nouja, wat het halsschild betreft in ieder geval).
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

thijsdegraaf

CiteerJa, je hebt gelijk Thijs, al klopt die verhouding ook wel voor de beestjes hierboven van Gerard als ik het goed meet.

Ja het gaat mij er om of en hoe ik het vast kan leggen in de informatie. Verhouding kop halsschild zal waarschijnlijk niet zo kunnen blijven staan. (Zou ook naar British Bugs kunnen schrijven) Wacht nog de reactie van Berend hiervoor af. Dat kan even duren en ik ben er volgende week een paar dagen niet.

Citeerorry voor de verwarring heren, zat nog met enkele vergelijkbare beestjes uit Costa Rica in mijn hoofd waar het halsschild wel eerder begon.
Ik had (net als Henk) wat kritischer kunnen kijken, maar was zo blij dat het opgelost was  :-[

Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op augustus 25, 2018, 08:54:05 AM
CiteerJa, je hebt gelijk Thijs, al klopt die verhouding ook wel voor de beestjes hierboven van Gerard als ik het goed meet.

Ja het gaat mij er om of en hoe ik het vast kan leggen in de informatie. Wacht nog de reactie van Berend hiervoor af.

Snap ik, heel verstandig Thijs  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#33
Heb nog geen bericht van Berend. Maar ik heb toch al vast wat gewijzigd:

Gewone steltwants - Berytinus minor

Onder Herkenning:

CiteerBritish Bugs geeft aan dat de kop korter is dan het halsschild (pronotum), wat een verschil zou zijn met B. crassipes, maar op foto's is dat vaak niet duidelijk. Zie topic. Wel is B. minor groter en smaller.

Hoornbloemsteltwants - Berytinus crassipes

Onder Herkenning:

CiteerBritish Bugs geeft aan dat kop en het halsschild (pronotum) ongeveer de gelijke lengte hebben, wat een verschil zou zijn met B. minor, waar aangegeven wordt, dat de kop korter is dan het halsschild (pronotum), maar op foto's is dat vaak niet duidelijk. Zie topic. Wel is B. crassipes kleiner en breder.


Ik heb nog geen verhoudingen gegeven wat betreft lengte, breedte.
Verschil in lengte van halsschild zou door die onvolgroeide vorm kunnen komen wat in de bron staat, maar dat is me niet duidelijk genoeg om nu al in de informatie te zetten.
Verder heb ik dit topic bij de bronnen gezet.

gbeersma

Het beestje is (geheel naar verwachting) inmiddels goedgekeurd.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

thijsdegraaf