Hoofdmenu

Korstzwam

Gestart door Corryabbink, februari 28, 2008, 12:16:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Dag allemaal,
Deze korstzwam vond ik op een afgezaagde Es.
Vrij wattig met een dun vettig creme laagje. Geen specifieke geur geen reactie op KOH. Randen vrij los misschien minimale hoedvorming....in mijn ogen geen echte hoedvorming. Natuurlijk moet die onder de microscoop maar misschien kan iemand me een hint geven in welke richting ik moet zoeken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

foto 2
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

foto 3. Detail
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nico Dam

Corry,
Vanaf alleen maar een foto is zelfs een richting geven onverantwoordelijk. Je hebt minimaal de basisgegevens nodig: sporen amyloid? gespen? cystiden?
Groet,
Nico

Corryabbink

#4
CiteerCorry,
Vanaf alleen maar een foto is zelfs een richting geven onverantwoordelijk. Je hebt minimaal de basisgegevens nodig: sporen amyloid? gespen? cystiden?
Groet,
Nico
Nico bedankt. Die gegevens ben ik aan het uitzoeken.

.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Aangezien het 3e deel van Nordic niet meer te koop is zoek ik nog een goed boek over korstzwammen. Wie kan er mij advies geven?

Breitenbach heb ik wel maar dat is lang niet voldoende
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wim veraghtert

Hét standaardwerk voor korstzwammen is nog steeds Eriksson & Ryvarden (in verschillende delen), hieronder enkele refs van het net geplukt. Helaas ook al lang uitverkocht; als je er nog ergens iets van die volumes te koop aangeboden vindt, tweedehands of zo, niet aarzelen! Ik heb er kopies van maar dat zijn verschillende fardes...

Eriksson, J., Ryvarden, L. 1973. The Corticiaceae of North Europe. Vol. 2. Fungiflora, Oslo, Seite 60-261.
Eriksson, J., Ryvarden, L. 1976. The Corticiaceae of North Europe. Vol 4. Fungiflora, Oslo, Seite 288-546.
Eriksson, J., Ryvarden, L. 1975. The Corticiaceae of North Europe. Vol. 3. Fungiflora, Oslo, 549-886.
Eriksson, J., Hjortstam, K., Ryvarden, L. 1978. The Corticiaceae of North Europe. Vol. 5. Fungiflora, Oslo, Seite 889-1047.
Eriksson, J., Hjortstam, K., Ryvarden, L. 1984. The Corticiaceae of North Europe. Vol. 7. Fungiflora, Oslo, Seite 1282-1449.

Belangrijk voordeel t.o.v. Nordic Macromycetes: de talrijke, gedetailleerde tekeningen!

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

#7
Hallo Wim,
Bedankt voor de informatie. Waarschijnlijk nergens meer te koop. Jammer.
Misschien moet ik dan bij gebrek aan literatuur maar een andere doelgroep zoeken :o  Die korstzwammen interesseren me eigenlijk het meest.........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

CiteerHallo Wim,
Bedankt voor de informatie. Waarschijnlijk nergens meer te koop. Jammer.
Misschien moet ik dan bij gebrek aan literatuur maar een andere doelgroep zoeken :o  Die korstzwammen interesseren me eigenlijk het meest.........
Hoi Corry,

Wat je altijd kunt doen is een dagje in Utrecht spenderen aan het kopieren van deze boeken....
Is wel wat werk maar dan heb je wel wat en het kost minder.
Eventueel neem je de boeken mee en kopieer je ze thuis, of je scant ze. Moet je wel nog een keer rijden om ze terug te brengen.

Corryabbink

#9
CiteerEventueel neem je de boeken mee en kopieer je ze thuis, of je scant ze. Moet je wel nog een keer rijden om ze terug te brengen.
Daar ga ik voorlopig nog niet naar toe maar kunnen die niet opgestuurd worden of meegenomen door iemand anders? Uiteraard tegen betaling van kosten. De post kost minder dan de reis ernaar toe. Bovendien ben ik niet zo reislustig dat zal mijn leeftijd wel meebrengen.............en de boerderij natuurlijk.
De grote stad........ik zou er nog verdwalen  :unsure:

Ps. Ik heb de Duitse myxomyceten(3delen) aangeschaft.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Citeer
CiteerHallo Wim,
Bedankt voor de informatie. Waarschijnlijk nergens meer te koop. Jammer.
Misschien moet ik dan bij gebrek aan literatuur maar een andere doelgroep zoeken :o  Die korstzwammen interesseren me eigenlijk het meest.........
Hoi Corry,

Wat je altijd kunt doen is een dagje in Utrecht spenderen aan het kopieren van deze boeken....
Is wel wat werk maar dan heb je wel wat en het kost minder.
Eventueel neem je de boeken mee en kopieer je ze thuis, of je scant ze. Moet je wel nog een keer rijden om ze terug te brengen.
Hoi Arno, mag je boeken mee naar huis nemen dan? Hoeveel zouden er dat mogen zijn? Velen hebben tegenwoordig al zo'n compact cameraatje, kun je er misschien foto's van maken. :rolleyes:  

Gulistan

Je mag maximaal 3 boeken per keer lenen, en je mag ze dan maximaal 3 manden houden. Ze hebben heel veel mooie boeken
Groeten van Christiane

Corryabbink

#12
CiteerJe mag maximaal 3 boeken per keer lenen, en je mag ze dan maximaal 3 manden houden. Ze hebben heel veel mooie boeken
Dag Christiane,
Mooi dat het mogelijk is maar Utrecht is me te ver. Bovendien zou ik dan minstens 3x de tocht moeten ondernemen. Er zou een andere oplossing mogelijk moeten zijn. Leuk voor mensen die in de buurt wonen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

De boeken worden niet opgestuurd heb ik horen vertellen, op zich wel te begrijpen, de meest boeken zijn niet echt goedkoop. Ik begrijp dat het een hele rit, eigenlijk zou je met enkele mensen tegelijk naar Utrecht moeten kunnen rijden.  

Corryabbink

#14
Arno bedankt. Ik zie wel er zijn nog meer soorten te onderzoeken  :D waarvan wel voldoende literatuur beschikbaar is. Om nou half Nederland af te reizen gaat me te ver. Ik kan ze altijd nog invoeren als Korstzwam onbekend en materiaal bewaren.

Iedereen bedankt!
Dan heb je een  :mic  en geld voor boeken...........  :censored:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

Het idee van Arno lijkt me wel. Ik weet niet of er meerdere personen zijn die dit willen? Je zou dan de stof van boeken met elkaar kunnen uitwisselen.  

Gert Kremer

CiteerHet idee van Arno lijkt me wel. Ik weet niet of er meerdere personen zijn die dit willen? Je zou dan de stof van boeken met elkaar kunnen uitwisselen.
Eventueel neem je de boeken mee en kopieer je ze thuis, of je scant ze. Moet je wel nog een keer rijden om ze terug te brengen.

Is dat niet verboden?  :huh:

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Arno van Stipdonk

Zolang je ze maar niet aan jan en alleman gaat ronddelen lijkt het me geen probleem. Een groot aantal boeken zijn nu eenmaal niet meer verkrijgbaar en dan lijkt het me zeker geen enkel probleem dat je ze kopieert.

Corryabbink

#18
CiteerHét standaardwerk voor korstzwammen is nog steeds Eriksson & Ryvarden (in verschillende delen), hieronder enkele refs van het net geplukt. Helaas ook al lang uitverkocht; als je er nog ergens iets van die volumes te koop aangeboden vindt, tweedehands of zo, niet aarzelen! Ik heb er kopies van maar dat zijn verschillende fardes...

Eriksson, J., Ryvarden, L. 1973. The Corticiaceae of North Europe. Vol. 2. Fungiflora, Oslo, Seite 60-261.
Eriksson, J., Ryvarden, L. 1976. The Corticiaceae of North Europe. Vol 4. Fungiflora, Oslo, Seite 288-546.
Eriksson, J., Ryvarden, L. 1975. The Corticiaceae of North Europe. Vol. 3. Fungiflora, Oslo, 549-886.
Eriksson, J., Hjortstam, K., Ryvarden, L. 1978. The Corticiaceae of North Europe. Vol. 5. Fungiflora, Oslo, Seite 889-1047.
Eriksson, J., Hjortstam, K., Ryvarden, L. 1984. The Corticiaceae of North Europe. Vol. 7. Fungiflora, Oslo, Seite 1282-1449.

Belangrijk voordeel t.o.v. Nordic Macromycetes: de talrijke, gedetailleerde tekeningen!

Groetjes,
Wim
Wim er zijn toch nog meer delen?

Deel 1. is dat niet meer gangbaar? Daarin zijn toch de sleutels opgenomen of heb ik daar niets aan?

Deel 3 en een door jou niet genoemd deel 8 zijn ook nog verkrijgbaar.

Aanschaffen? Of heb ik er niets aan indien de serie niet compleet is?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wim veraghtert

Ja, mijn lijstje was niet volledig. Uiteraard best de hele serie te kopen. Worden ze nog ergens te koop aangeboden?

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Corryabbink

#20
Deel 1 was niet meer leverbaar. Al met al loopt het bijna op niets uit.

Mocht iemand ooit gaan kopieren of zelf exemplaren in het bezit hebben die ik kan kopieren dan hou ik me aanbevolen. Een extra kopie is zo gemaakt.
Uiteraard tegen betaling van onkosten en het hoeft ook niet helemaal voor niets :)
Ik zou deze serie dolgraag in mijn bezit krijgen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"