Buizerd in gevangenschap

Gestart door Hester, januari 05, 2006, 20:15:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hester

Ik was vandaag in Oosterbeek om de Humes Bladkoning te bekijken. Het was nogal moeilijk te vinden, maar onderweg erheen hoorden we opeens het hard gekrijs van een Buizerd. Wat bleek: in het midden van een gewone tuin stond een Buizerd, met zijn poten vast aan een leren bandjes. Hij kon dus niet wegvliegen.
Met veel ongeloof heb ik dit bekeken, en het deed me best verdriet moet ik zeggen.
KAN DIT ZOMAAR? en WAAROM DOEN (MENSEN) DIT? is nu mijn vraag.
Als hier een meldpunt voor is dan heb ik wel het adres.

Groet, Hester

harderbroek

CiteerIk was vandaag in Oosterbeek om de Humes Bladkoning te KAN DIT ZOMAAR? en WAAROM DOEN (MENSEN) DIT? is nu mijn vraag.
Als hier een meldpunt voor is dan heb ik wel het adres.

Groet, Hester
Hallo hester,

Om je vragen te beantwoorden is die tweeledig.

Het kan indien men hiervoor een vergunning heeft. Denk aan de b.v. Valkeniers. Ook die hebben behalve roofvogels ook wel eens uilen in het bezit.

Of als het een asiel betreft die gewonde roofvogels opvangen ( maar die zitten meestal in kooien)

En NEE als het hier gaat om illegale vangsten ( wat me vreemd lijkt dat men zo,n beest dan buiten zet) , of het illegaal in bezit hebben.

Je kan me het adres geven zodat ik het evt. uit kan zoeken maar dan moet dit wel via mijn prive mail a.u.b.

Je kan ook zelf de AID, Algemene Inspektie Dienst
bellen en daar een melding van maken met het verzoek of zij een kijkje kunnen nemen.

tel. 045-5466222.

Of evt. de politie van Oosterbeek en vragen of die willen kijken of daar mogelijk iets van afweten. Misschien kan je ook het adres op intenet intypen en kom je uit op een valkenier.

Lukt het niet mail me gerust.

M.v.g.
Rob van Swieten
WRN, Werkgroep Roofvogels Nederland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Toine

#2
Er zijn een hoop mensen die roofvogels en uilen in gevangenschap houden tegenwoordig!! Ik ben al vele mensen tegenkomen die o.a. buizerds, woestijnbuizerds, kerkuilen, oehoe's, bosuilen, steenuilen, torenvalken en Amerikaanse torenvalken bezitten. Ik heb afgelopen jaar ook nog overwogen een koppel kerkuilen aan te schaffen, maar vanwege ruimtegebrek heb ik dit niet gedaan! Het zijn wel prachtige dieren die niet moeilijk te houden en te kweken zijn!
Dit is gewoon toegestaan, echter moeten de vogels wel correct geringd zijn en de eigenaar moet in het bezit zijn van een CITES-document wat bij de vogel hoort!
Als ik me niet vergis, moeten alle Europese vogels verplicht geringd zijn en bij een aantal vogels hoort ook een CITES-document, maar hoe dit precies zit weet ik niet.
Als de vogel niet geringd is, is dit in feite illegaal..




huysse

Het hebben-hebben-hebben en nog meer willen hebben fenomeen en het willen hebben van iets wat liefst een ander niet heeft.
En het succes van Harry Potter schijnt er ook mee te maken te hebben . Ben je fan Toine?
Toine, denk eens na over een hond/kat/cavia etc., de asiels zitten er vol mee, ook dankzij mensen die een dier aanschaften omdat ze het zo nodig hebben moesten, en omdat het zo leuk is voor de kinderen. Nou, viel dat even tegen!

Heb je al goede voornemens voor 2006? Anders weet ik er nog wel een voor je.

Marijke

tekenaar

Bij zowel een cavia als een buizerd zal je toch uit moeten gaan van het welzijn van het dier, te beoordelen aan de hand van gedrag en fysieke gezondheid. Ik ben bang dat er meer cavia's onder beroerde omstandigheden worden gehouden dan roofvogels, ook als je het in percentages uitdrukt. M.a.w. dit is de discussie over minimum-huisvestingseisen voor het houden van dieren. (O.a. vrijwel geen enkele muis wordt in Nederland gehouden op een volgens de in Duitsland geldende minimum-eisen, terwijl ik ervan overtuigd ben dat de overgrote meerderheid van de roofvogel-verblijven wel hieraan voldoen). Er is idd nog heel veel werk aan de winkel, maar ik ben bang dat objectief bekeken de problemen liggen in de richting van goudvissenkommen en knaagdierkooitjes die standaard worden verkocht en niet bij de roofvogels...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Toine

#5
CiteerHet hebben-hebben-hebben en nog meer willen hebben fenomeen en het willen hebben van iets wat liefst een ander niet heeft.
En het succes van Harry Potter schijnt er ook mee te maken te hebben . Ben je fan Toine?
Toine, denk eens na over een hond/kat/cavia etc., de asiels zitten er vol mee, ook dankzij mensen die een dier aanschaften omdat ze het zo nodig hebben moesten, en omdat het zo leuk is voor de kinderen. Nou, viel dat even tegen!

Heb je al goede voornemens voor 2006? Anders weet ik er nog wel een voor je.

Marijke
Beste Marijke,

Ik hou al zo'n ruim 15 jaar vogels, ik heb onder andere kippen, duiven, eenden, kwartels, parkieten, australische vinkachtigen en australische duifjes gehad. Ik vind vele vogelsoorten interessant; zowel om te bekijken als te houden.
Wat betreft de uilen; Harry Potter staat hier volledig los van. Als ik mij uilen aan zou schaffen zet ik die niet in een traliekooi in de woonkamer!?
Maar waarom is het zo raar? Je staat er toch ook niet meer van te kijken dat mensen papegaaien houden? Zoek op internet maar eens naar sites van roofvogel- en uilenliefhebbers, je ziet op de foto's dat er voor de dieren goed gezorgd wordt en in goede accomodatie's leven. Ook ik ken enkele liefhebbers met roofvogels en zo te zien hebben deze dieren het er ook wel naar hun zin.
Mijn interesse gaat niet uit naar honden en katten of wat dan ook. Ik zal nooit een impulsaankoop doen, want de kans is groot dat ik daar later spijt van krijg! Om bepaalde redenen heb ik die uilen niet aangeschaft!
Ik weet ook wel hoe vol de asiels zitten met dieren die door mensen de deur zijn uitgeschopt, maar ik weet van te voren wat ik doe; ook voor mijn nakweek dieren heb ik altijd een goed tehuis gezocht!
Ik weet dat er op deze site nog meer liefhebbers zijn met wat jij een 'huisdier wat bijna niemand heeft' zou noemen, denk aan exotische eenden, waadvogels e.d. maar de meeste ervan zijn echte dierenliefhebbers en doen het niet om zoveel mogelijk aparte dieren te verzamelen!

Ik kan me ook wel vinden in de woorden van tekenaar; bij vogelliefhebbers waar ik ben geweest en op website's die ik heb bekeken zie ik dat de eigenaars zoveel mogelijk moeite doen om te zorgen dat de dieren een zo goed mogelijk onderkomen hebben en ze het naar hun zin hebben/zich thuis voelen.

mvg Toine

tekenaar

CiteerIk weet dat er op deze site nog meer liefhebbers zijn met wat jij een 'huisdier wat bijna niemand heeft' zou noemen, denk aan exotische eenden, waadvogels e.d. maar de meeste ervan zijn echte dierenliefhebbers en doen het niet om zoveel mogelijk aparte dieren te verzamelen!
Ter info: op mijn werktafel staat momenteel een aquarium met ... slakken (tenminste 6 soorten uit verschillende werelddelen: soorten die per ongeluk met waterplantjes meekomen en in aquaria over de hele wereld opduiken - deze slakjes  krijg je gratis mee uit dierenwinkels als je erom vraagd, maar je wordt wel gek aangekeken). In mijn huiskamer heb ik een aquarium met zelfgevangen aquariumvissen en riverkreeften (uitsluitend exoten die niet thuishoren op de plekken waar ik ze ving) en een terrarium met x-de generatie in gevangenschap geboren gekko's (terrarium voldoet ruimschoots aan de minimum-eisen, maar belangrijker: ze laten geen gestoord gedrag zien en zijn in goede gezondheid - dat heb ik elders wel anders gezien...). Verder heb ik een bak met centraal Amerikaanse ... kakkerlakken (en niet alleen als hagedissen-voer! Het gedrag van kakkerlakken is werkelijk interessant, altans, voor mij dan). En drie huiskatten (niet gepland, maar als je zo'n beestje ergens opraapt schept dat verplichtingen, en geeft dat ook veel lol terug). En, nee, 'hebben wat een ander niet heeft' was/is is geen motivatie voor mij, maar ik denk niet dat veel mensen zo'n slakkenbakje erop nahouden.  

Ik heb ook jarenlang een bakje met ostracoden in de vensterbank gehad (zoiets als watervlooien, maar dan kleiner). Aanschafprijs: 0,0 (kluitje modder uit een uitdrogend plasje meegenomen en daaruit opgekweekt). Attractiviteit voor de normale mens (whoever that may be) 0,0. Winstoogmerk: huh, watte? En toch heb ik veel lol van die kleine kriebeltjes gehad. Spijtig genoeg is de populatie na jaren uitgestorven (vermoedelijk werd de waterkwaliteit op een gegeven moment onvoldoende)...

Waarom ik dan wel dieren houd: belangstelling/fascinatie. Ik merk wel dat hoe meer ik buiten rondloop, hoe minder behoefte ik heb aan dieren houden en omgekeerd. Voor mij is dieren houden dus ook deels een vervanging voor wilde dieren zien. Maar daar heb ik alleen vrede mee wanneer ik weet (waarneem, aan de hand van urenlange observaties) dat het niet ten koste gaat van het welzijn van die dieren.

Aan de andere kant: je hebt uiteraard ook van die mannen (meestal geen vrouwen?) die alleen een dier houden om anderen de ogen uit te steken en dan b.v. een onmogelijk grote, moddervette wurgslang in een klein bakje stoppen enz. Als ze die nou eens zouden verplichten een bak te maken van andderhalf maal de lengte van de slang (Duitse minumumeis - in Nederland niet verplicht) dan komen ze erachter dat ze geen plek hebben voor een bak van 8 meter in hun huis en is het meteen afgelopen. Alle dierenhouders zijn niet over een kam te scheren, gelukkig. Overigens: er zijn ook mensen die wurgslangen wel op een verantwoorde manier weten te verzorgen en inmiddels zijn enkele soorten gedomesticeerd te noemen (= wijken in belangrijke mate af van hun wilde soortgenoten door bewuste selectie van kwekers).

p.s. ik denk dat we dit onderwerp maar eens moeten verplaatsen naar een algemenere hoek want het gaat m.i. niet zo zeer over een buizerd meer, maar over het houden van dieren in het algemeen.

p.s. 2 kippen, huiskatten en goudvissen zijn ook exoten (geen van deze soorten komt van oorsprong in Nederland voor - toelichting: huiskat is afstammeling van Afrikaanse wilde kat en niet van de Europese soort)!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Windekind

Ik heb ook slakken gehouden in een aquarium. Nederlandse soorten.
Het houden van dieren is wat mij betreft van meerdere dingen afhankelijk, zoals mate van ontwikkeling dier en mate van bewegingsmogelijkheden in relatie tot natuurlijk bewegingspatroon.
Ik vind persoonlijk dat het houden van roofvogels in kooien niet zou moeten. Ik denk dat hier een ernstige belemmering van bewegingsvrijheid en natuurlijk gedrag plaats vind !!!
Vogels die gebruikt worden voor de valkenierssport is een lastigere discussie omdat die vogels meestal ook buiten mogen vliegen (al is dat beperkt).
En om mijn eerste reden gaat een vergelijking met tubifex of zo je wilt pantoffeldiertjes mank.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

huysse

Beste Toine en Tekenaar,

Uiteindelijk komt het er toch op neer dat het eigenbelang boven dat van het dier gesteld wordt:

ik wil het hebben,
ik vind het leuk,
ik vind het fascinerend

Dat rechtvaardigt volgens mij niet dat je alles maar moet kunnen houden.
Een aantal soorten zijn dusdanig gedomesticeerd dat, mits er aan bepaalde eisen voldaan wordt, deze als huisdier gehouden kunnen worden, en dan heb ik het inderdaad over o.a. hond,kat en cavia, of dat al of niet exoten zijn heeft er niets mee te maken.

Een vergelijkbaar verhaal kun je houden voor wat betreft we eten.
Ik zie er totaal het nut niet van in om allerlei "nieuwe" vleessoorten op de spijskaart te zetten, ook al niet omdat daarvoor nu allerlei wilde dieren in gevangenschap gehouden moeten worden onder het mom van:

ik vind het lekker,
ik wil wat nieuws proberen,
ik wil iets eten wat mijn vrienden nog nooit gehad hebben.

Marijke

-Arthy-

Ik vind dit soort discussie altijd erg moeilijk om over te oordelen.
Wij weten niet wat een vogel denkt. Misschien heeft ie het wel leuker in een kooi?
vraag jij het hem?

Ik heb zelf hier ook een parkiet thuis zitten. Ben er helemaal gek van en wil hem echt niet missen.
Zelf ben ik snel geneigt te zeggen dat buizerds niet in een kooitje horen. Maar waarom een kleine parkiet wel en een buizerd niet?
Je zal dan toch ergens een grens moeten gaan trekken van wat je wel en niet in huis mag houden.
Maar eigenlijk slaat dat ook weer nergens op.

Ik weet niet wat ik moet vinden.
Democratie geld nog altijd in dit land dus ik denk niet dat het houden van buizerds ineens verboden zal worden.
Rick Gevers

huysse

Beste Arthy

Ik ben het met je eens dat het allemaal niet zo simpel is.
De stap van deze discussie naar "wat eten we wel en wat eten we niet en waarom" is maar een kleine en dan kom je in een gebied waar ik het ook moeilijk vind om consequent te zijn.
Toch heb ik voor mijn gevoel wel een bepaalde grens getrokken en ik vind het houden van wilde dieren niet kunnen als het alleen gebeurt voor het plezier van de eigenaar: dus om er naar te kijken en er mee te pronken ( vergelijkbaar met het kopen/dragen van bont)

Een parkiet hoort m.i. ook niet in een kooitje (met de nadruk op -tje ) en tegenwoordig gaat men er van uit dat je minimaal 2 moet hebben om de soort recht te doen.Lijkt me voor jezelf ook veel leuker!
Maar laat ze dan a.u.b. veel los want vogels in kooitjes... brrrrrr!

Marijke

Jan-Pieter

En oeverloze discussie in de zin van: We komen er toch niet uit.

Hebben hebben hebben is soms een uitgangspunt. 100 en 1 Dalmatiërs op tv en iedereen wil zo'n hond. Liefst alleen puppies want die zijn zo lief maar ja die dingen groeien.

Een discussie voeren over kooigrootte is zinvol maar ik denk dat de meeste roofvogels veel beter af zijn dan hun kleine vogelgenoten en ook konijnen, cavia's en hamsters zijn er vaak niet goed aan toe en daar hoor je dan niets over. Waarom is het voor vogels in ene zielig terwijl je over zoogdieren, vissen en amfibiën en reptielen niets hoort?

En wat betreft het voorstel van goede voornemens van Marijke? Ze noemt ze niet maar het laat zich raden dat "het kooien open en laten gaan" is. Iets wat dus niet gaat want de vogels ullen binnen de kortste keren dood gaan.
MVG JP

-Arthy-

CiteerEen parkiet hoort m.i. ook niet in een kooitje (met de nadruk op -tje ) en tegenwoordig gaat men er van uit dat je minimaal 2 moet hebben om de soort recht te doen.Lijkt me voor jezelf ook veel leuker!
Maar laat ze dan a.u.b. veel los want vogels in kooitjes... brrrrrr!
Daar moet natuurlijk even op gereageerd worden.
Niet dat ik me wil verdedigen, maar omdat ik het leuk vind om erover te vertellen.
Het komt misschien verdedigend over, maar dat is het niet ;)

Ik heb mijn vogeltje met de hand opgevoed, en hij is daardoor extreem tam.
Hij vliegt hier altijd los in mijn kamer en alleen 's avonds gaat ie zn kooitje in om te slapen.
Ik ga ook regelmatig met hem 'spelen' en ik vermoed dat hij een fijn leven heeft. Helaas kan ik dat niet zeker weten natuurlijk ;)

Ik werk zelf in een dieren winkel, omdat ik het fijn vind samen te zijn met dieren en deze te verzorgen.
Maar wat hier al gezegt word, alleen jonge dieren verkopen. En heel veel oude dieren worden verwaarloost en weggedaan. Erg sneu allemaal.
Maar tegenhouden zal moeilijk worden.
Huisdieren horen volgens sommige mensen nou eenmaal bij een gezin. En daar valt geld in te verdienen, dus gebeurt het.
Rick Gevers

huysse

CiteerEn wat betreft het voorstel van goede voornemens van Marijke? Ze noemt ze niet maar het laat zich raden dat "het kooien open en laten gaan" is. Iets wat dus niet gaat want de vogels ullen binnen de kortste keren dood gaan.
Nee mis!
Heel gewoon: ik neem me voor 2006 en volgende jaren voor om geen roofvogels in gevangenschap te houden.

En natuurlijk geldt het hele verhaal ook voor andere soorten, maar we begonnen hier toevallig met de buizerd. Maar zoals je lezen kunt hadden we ons al aardig algemeen uitgelaten.
Ik denk dat het houden van reeds gedomesticeerde dieren minder stressvol is voor deze dieren dan voor de wilde, maar natuurlijk moet daar ook aan een groot aantal eisen voldaan worden.

Of dit een oeverloze discussie is weet ik niet, als er maar een persoon eens gaat nadenken voor hij/zij aan het houden van (wilde) dieren begint ben ik al blij.
En bij de hele dierenhouderij gaat het ook om handel en dat is bij gedomesticeerde dieren al vaak niet in orde, laat staan bij de wilde.


Marijke

Jan Harteman

#14
Als vogelkweker wil ik (voel ik de verplichting?) me ook even te mengen in deze zinvolle discussie.
Op voorhand staat het vast dat we er niet uitkomen, maargoed, de discussie op zich is al zinvol genoeg om er toch aan te beginnen.

Wanneer heeft een dier ruimte nodig? Daar zijn vele verklaringen en theoriën over, want aan de hand van deze factoren kun je ook bepalen of een dier voldoende ruimte krijgt in een 'kooi-situatie'.

Om een voorbeeld te nemen, veel vogelhouders spreken niet over gevangenschap. Zij gebruiken liever het woord 'beschermd milieu'. Natuurlijk omdat dit vriendelijker klinkt, maar er zit ook een kern van waarheid in.
Vogels (en andere dieren) die in een kooi (in mijn geval volière) worden gehouden, hebben minder of geen last van externe factoren. De vogels die ik houdt zijn zo veilig voor roofdieren als sperwers en reigers, maar ook marterachtigen komen niet (zo snel) binnen. Ze zijn dus in bepaalde mate beschermd tegen negatieve effecten.
Een dier heeft ruimte nodig om te vluchten. Als er geen reden is om te vluchten (geen roofdier) hoef je in het geval van vluchten al minder van deze ruimte beschikbaar te maken.

Een trekvogel heeft ruimte nodig om te trekken. Als het koud wordt gaan ze naar het zuiden, als het warm wordt omgekeerd. Dit is niet alleen omdat het koud wordt (de kou zelf kunnen ze immers vaak goed verdragen), het komt vooral omdat ze onvoldoende voedsel kunnen vinden.
De trekvogels die ikzelf in mijn volière heb, krijgen het hele jaar door voldoende voedsel. Trekgedrag is dus überhaupt nooit te zien, de vogels hebben immers voldoende voedsel, ook in het koude seizoen.
Pas als je al deze dingen tegen elkaar afweegt, kun je jezelf afvragen of je je dieren voldoende ruimte geeft.

Buizerds, uilen, maar bijv. ook Leeuwen en tijgers zijn van nature luie dieren. Ze jagen alleen als ze honger hebben, het liefst een zwakker exemplaar (niet omdat ze die herkennen, wel omdat dat de enige is die ze te pakken krijgen, de rest is immers te snel). Veel buizerds pakken zelfs het liefst een eerder gestorven prooi (aas dus), zodat ze de rest van de dag op een paaltje langs de A2 kunnen blijven zitten, turend naar al die voorbij razende hulpjes (die het hen zo makkelijk maken). Wat is nu het verschil met een buizerd die in een volière zit, wachtend op een stukje aas... of een buizerd die langs de snelweg zit? Uiteraard heeft de laatste meer vrijheid, maar ook meer vijanden. De buizerd die in gevangenschap is geboren zal er beslist minder van te lijden hebben dan veel mensen vermoeden.

Persoonlijk denk ik dat mijn ca. 20 (uitheemse en inheemse) vogels voldoende ruimte hebben in hun volière van 14 x 12 meter, 2,5 meter hoog. Ze kunnen er zwemmen in een vijver van 3x3m (80cm diep voor de duikers) en de vogels die graag in ondiep water vertoeven hebben de beschikking over een heuse waterloop. Ook staat er een grote variatie aan vegetatie. Grassen, vaste planten, heesters... van alles. Hier vinden ze in de zomer veel insekten, in de winter kunnen ze eronder schuilen tegen de wind etc. etc.

Je mag dit verhaal opvatten als verdediging van mijn vogelhobby, maar je moet wel beseffen dat de volière zó is aangelegd, dat de dieren zich er goed voelen. De volière is aangelegd met dien verstande dat ik er dieren in kon gaan houden die ervoor geschikt zijn. Dieren die ik niet geschikt acht, komen er dus niet in.

Ter inbeelding;



De rest is elders op het web te vinden.

Overigens, dieren houden alleen voor de behoefte van de mens vind ik nog geen reden waarom het niet zou mogen. Veel dieren zijn tegenwoordig namelijk ook nog ambassadeurs van hun wilde soortgenoten.
Hoeveel kinderen (en volwassenen) krijgen niet juist in een dierentuin voor het eerst een leeuw of kameel te zien? Juist als dit mogelijk blijft zal de mens zich blijven fascineren voor de levende natuur. De natuur die beschermd moet worden, steeds vaker. Juist als mensen gefascineerd raken met dieren, zullen deze mensen het dier gaan beschermen. En een levend dier in levende lijve, zegt kleine kinderen veel meer dan prenten in een boek.

acherontia

#15
Ik vind het toch teveel klinken als een visser die bij hoog en laag volhoudt dat de vissen geen last hebben van het vangen..... Ik denk dat het een geluk is dat vogels niet op een voor ons verstaanbare manier communiceren... en dat het heel erg jammer is dat mensen altijd menen te weten hoe een ander organisme zich voelt en dat wij toch vooral precies weten wat het nodig heeft...

De vergelijking tussen een buizerd langs de A2 en eentje in gevangenschap gaat geheel mank, alleen al het feit dat de partnerkeuze nogal beperkt wordt/is in gevangenschap is een serieus verschil, het doen voorkomen of een dier alleen wil eten is wel een heel simplistische weergave van de werkelijkheid.

Jeroen

Windekind

Sorry,

heer Harteman,

voor mij is dit een wel zeer zwakkke verdediging op eigenlijk alle argumenten.

Om maar een puntje te noemen( lang niet het sterkste) we sluiten je op in een cel; wat zal je gelukkig zijn want je bent verzekerd van voedsel en zult niet overreden worden. Veel plezier !

Jeroen heeft helemaal een keihard punt. Een vande grootste fouten van niet gedragsbiologen is om die dieren te bekijken met een menselijke bril. En die fout maak jij exponentieel.





Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Pim

#17
"Liever tien vogels in de lucht dan één in een kooi", zei mijn oma altijd.

Dat laatste heb ik verzonnen, maar ik ben wel van mening dat vogels in de vrije natuur thuishoren.

Zelf heb ik ook altijd een ambivalent gevoel als ik in een dierentuin wandel.

Maar ik denk dan altijd, het kan erger want er zijn genoeg gekken die voor hun plezier dieren doden.

groet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Maar Jan, hoewel ik niks met gehouden vogels heb, ben je een prima ambassadeur met kennis van zaken.

groet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

tekenaar

Ik denk dat we bij de discussie over wel of niet een bepaalde soort houden twee verschillende zaken moeten afwegen, die helaas nog wel eens door elkaar gehaald worden:

- effect van het houden van dieren op de natuur. Hiermee bedoel ik effecten op een wilde populatie (hoeveel dieren kan/mag je vangen uit een populatie zonder dat de wilde populatie noemenswaardig schade ondervindt). Dit moet m.i. op dezelfde manier worden afgewogen wanneer het gaat om haringen voor een hollandse nieuwe of kardinaaltetra's (tropisch visje wat massaal wordt gevangen voor aquaria). De uitkomst is ook hetzelfde: waar nodig vangstquota of verboden. Die verboden kennen we nu overigens ook in de vorm van de CITES wetgeving; op grond van onderzoek kan en moet die nog veel verder worden aangescherpt. Overigens hebben ook gedomesticeerde dieren effecten op de natuur: de kippen van mijn buren vangen bijvoorbeeld regelmatig hazelwormen. Ook dit soort effecten moet worden afgewogen.

- effecten op het welzijn van de dieren die wordne gehouden. Uiteraard kunnen we niet precies weten wat een dier denkt. Echter, door het gedrag van dieren te vergelijken met het gedrag van hun soortgenoten in de natuur en door te kijken naar o.a. hormoonhuishouding is het wel mogelijk te bepalen in hoeverre de dieren gestresst zijn en in hoeverre ze natuurlijke gedragselementen kunnen uiten. Wanneer puur vanuit dierenwelzijnsoogpunt wordt gekeken denk ik dat je hierbij voor alle dieren eenzelfde maatstaaf moet nemen. Zo kom je dan uit op minimum-eisen voor het houden van dieren (hoeveel vierkante meter heeft een perzische kat minimaal nodig? En hoe moeten die vierkante meters worden ingericht? Heeft hij een soortgenoot nodig?) De consequentie hiervan is uiteraard dat een olifant meer ruimte nodig heeft als een muis en ook een andere sociale omgeving. Maar als je die olifant werkelijk 50 ha en een kudde van 15 soortgenoten kan bieden, dan is het welzijn van die olifant waarschijnlijk minder aangetast als dat van een muis in een standaard kooitje. Waar ik op doel: sommige soorten stellen dan ineens zulke eisen dat ze niet meer gehouden kunnen worden. Andere soorten zouden wel eens veel geschiktere huisdieren kunnen zijn als honden en katten.

Reachtie op een eerdere opmerking: je kan natuurlijk ook afzien van het houden van om het even welke dieren en  als vegetarier door het leven gaan. Hier heb ik veel respect voor. Echter, vegetariers hebben evengoed veel effect op hun leefomgeving, denk alleen maar aan de benodigde landbouwgrond vor het verbouwen van groente (= minder leefruimte voor een heel aantal wilde diersoorten). Uiteraard heeft een vleeskoe ook effect op zijn omgeving, maar om nu zo een twee drie te zeggen welk effect groter, positiever/negatiever is... ?

In ieder geval is dat niet mijn keuze. Ik houd dieren uit dezelfde interesse waarmee ik dieren in het wild bestudeer. Beide vullen elkaar in mijn ogen aan waardoor ik ook beter in staat ben mijn veldwaarnemingen te interpreteren en uiteindelijk ook beter in staat ben beschermingsadviezen te geven t.b.v. diezelfde dieren. Momenteel adviseer ik bijvoorbeeld bij de aanleg van een amfibieentunnel met geleidingsschermen bij een snelweg. Ik zou dit niet zo goed hebben kunnen doen als ik in het verleden niet allerlij amfibieen had gehouden en zo uit eigen ervaring weet over wat voor hekwerken ze wel en niet heen kunnen klimmen. Maar die nobele doelstelling had ik niet toen ik amfibieen had: ik deed dat omdat ik het leuk vond meer over deze dieren te weten te komen. Ik ben ervan overtuigd dat dit voor veel meer mensen geldt die bijdragen leveren aan de bescherming van wilde dieren.

kleine reactie op de reactie van Jan: de enige trekvogelsoort die ik in het verleden heb gehouden was de inheemse kwartel. Tijdens de trekperiode waren die 's nachts erg onrustig en probeerden regelmatig op te vliegen. Om te voorkomen dat ze zich beschadigden tegen het dak van de voliere was het nodig een lampje te laten branden. Trekgedrag, altans de aanzet daartoe, heb ik dus wel gezien en ik moest daar bij de verzorging ook rekening mee houden. Ik heb het verdere gedrag goed kunnen vergelijken met de geomestivceerde Japanse kwartels en kon amper verschillen waarnemen - afgezien van het feit dat de Europese soorte een groter vluchtafstand heeft.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Guus Peterse

Als liefhebber van vogels in het wild die geen vogels in kooitjes houdt, ga ik toch een beetje met Jan Harteman mee. Zijn het niet juist degenen die zo fervent tegen het houden van dieren zijn, die de dieren door een menselijke bril bekijken? Wij hechten heel veel waarde aan vrijheid en zo, maar hoe weten we nou zo zeker dat die buizerd daar ook zo aan hecht? Heel eenvoudig gesteld (natuurlijk een simplificatie, weet ik ook wel) heeft een buizerd de keus tussen vrijheid maar wel met gevaar en mogelijk honger, en veiligheid en altijd voldoende te eten. Hoe kunnen wij nou zo zeker weten dat die buizerd dan prioriteit geeft aan vrijheid? Misschien vindt-ie het wel lekker zo.
Natuurlijk kunnen we ook dat niet zeker weten.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

En overigens ben ik het geheel met Pims oma eens.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

CiteerEchter, vegetariers hebben evengoed veel effect op hun leefomgeving, denk alleen maar aan de benodigde landbouwgrond vor het verbouwen van groente (= minder leefruimte voor een heel aantal wilde diersoorten). Uiteraard heeft een vleeskoe ook effect op zijn omgeving, maar om nu zo een twee drie te zeggen welk effect groter, positiever/negatiever is... ?
Daar zijn wel degelijk harde gegevens over. Het blijkt dat voor een bepaalde hoeveelheid vlees ongeveer tien keer zoveel landbouwgrond nodig is dan voor 'diezelfde' hoeveelheid plantaardig voedsel. Dat is ook wel logisch, want dat vlees moet natuurlijk ook eten voordat wij het kunnen opeten en bij de tussenstap die dat vlees in feite is (een beest eet planten en wij eten het beest, in plaats van wij die zelf de planten eten) gaat natuurlijk veel energie 'verloren' omdat dat beest ook leeft en energie verbruikt.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

acherontia

#23
Soms denk ik weleens de natuur heeft heel wat te vrezen van al die natuurliefhebbers...  

Het toedichten van menselijke eigenschappen aan dieren is inderdaad fout of op zijn minst dubieus. Maar leven voordoen als alleen maar eten is het andere uiterste, dat is overleven en niet leven, inderdaad is overleven hetgeen dieren veelal in gevangenschap doen.

Het is ook frapant om hier te zien hoe iedereen eigenlijk vooral bezig is om zijn eigen gedrag goed te praten.....

Jeroen

acherontia

CiteerZijn het niet juist degenen die zo fervent tegen het houden van dieren zijn, die de dieren door een menselijke bril bekijken? Wij hechten heel veel waarde aan vrijheid en zo, maar hoe weten we nou zo zeker dat die buizerd daar ook zo aan hecht?


Moet je eens naar een dierentuin gaan en vragen bij hoeveel dieren men problemen ondervindt op het moment dat ze drachtig zijn, hormonen zijn op dat moment slecht te reguleren en natuurlijk gedrag wordt in sterke mate beperkt in gevangenschap. Jij praat over een buizerd die wel of niet hecht aan vrijheid, menselijker kan ik het niet verwoorden! Nogmaals veel dieren zullen prima overleven in gevangenschap, omdat nu gelijk maar te vertalen naar prima leven in gevangenschap; ik durf het niet aan.

Begrijp mij niet verkeerd, ook ik heb allerlei organismen in kooitjes gehouden en kweek nog steeds volop vlinders, de reden is simpel ik doe het omdat ik er plezier aan beleef... daarbij komt dat ik het op een dusdanige manier doe dat ik het verantwoord vind.

Jeroen

P.S. Overigens kweek ik niet met een commercieel oogmerk, verhandel geen vlinders en kweek ook uitsluitend inheemse soorten.


Jan Harteman

CiteerDaar zijn wel degelijk harde gegevens over. Het blijkt dat voor een bepaalde hoeveelheid vlees ongeveer tien keer zoveel landbouwgrond nodig is dan voor 'diezelfde' hoeveelheid plantaardig voedsel.
Ik heb ooit gelezen dat voor 1 kilo kip, 25 kilo granen nodig is.
Reken maar uit hoeveel landbouwgrond nodig is om heel Nederland van een lekkere kerstmaaltijd te voorzien..

De argumenten die ik heb genoemd waren misschien niet de sterkste, maar toch zeker wel van belang vind ik. De argumenten die tekenaar hierna heeft aangevoerd waren wellicht veel beter, ik ben het dan ook roerend met hem eens.

@ tekenaar; goed gesproken ^_^  

Guus Peterse

CiteerBegrijp mij niet verkeerd, ook ik heb allerlei organismen in kooitjes gehouden.
Ik niet. Niet dat ik me daarom beter voel, maar dat ik in elk geval wat dat betreft niet bezig ben om mijn eigen gedrag goed te praten.
Verder heb ik het helemaal niet over prima leven in gevangenschap. Ik stel alleen maar de vraag of we wel zo zeker kunnen weten dat (bijvoorbeeld) die buizerd op dat paaltje langs de A2 het zoveel beter heeft dan (bijvoorbeeld) die buizerd in die tuin is Oosterbeek.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan Harteman

#27
CiteerNogmaals veel dieren zullen prima overleven in gevangenschap, omdat nu gelijk maar te vertalen naar prima leven in gevangenschap; ik durf het niet aan.
Dát is nu juist het verschil met mensen en (de meeste) dieren. De westerse mens lééft, dieren (en helaas veel mensen) óverleven. De meeste mensen in Nederland zijn in de gelegenheid om niet dagelijks aan óverleven te denken, omdat we alles uit de koelkast kunnen pakken wat we nodig hebben. ALLE wilde dieren OVERleven, of je ze nu in de winter extra zaden voert of niet, ze moeten allemaal hun best doen om te zoeken wat ze nodig hebben etc.
Wat dat betreft kunnen dieren in gevangenschap net zo prima overleven als in het wild. Want (lui) leven zoals wij dat kunnen, dat kennen ze toch niet.

Humaniseren is iets raars... geen enkel wild dier lijdt een luxeleven. Ook een in gevangenschap dier niet, zelfs (of juist) niet de hondjes in truitjes en broekjes. Ik probeer mijn vogels op een dierwaardige manier te laten (over)leven. Wat anderen met dieren doen is niet mijn verantwoording, al trek ik het mij wel aan.

Windekind

Sorry, tekenaar,

maar het is wat mij betreft wat te eenvoudig hoe je het stelt.

Je tweede punt gaat wat mij betreft bovendien volledig mank (nogmaals).
Of je bent misschien een volkomen uitgebalanceerd boedhist.

Ik zou zeggen als reactie op de opmerking dat jij alle dieren op dezelfde manier hun levensruimte en gedrag wil geven en op die manier gelijk wil stellen.


Dat werkt niet[/SIZE]

Laat jij door het eesste de beste microorganisme neersabelen terwijl een arts een medicijn heeft ? (extreme voorbeeld) Een pissebed (hoe zeldzaam ook) versus de oran oetang ?

Hecht jij dezelfde waarde aan een mug als aan een olifant ? (als je voor de keuze staat een van beiden te kunnen redden kiezen wij denk ik hetzelfde, afgezien van de bedreiging van de soort).

Het zijn allemaal lastige afwegingen die erg interessant zijn en waarover ik al vele honderden uren met mensen van gedachten heb gewisseld.

Ik stel zelfs persoonlijk ( tot verbazing van velen) een dier in sommige gevallen boven een mens. Ook als het gaat om de keuze dood of levend. Dat is m.i. n.l. afhankelijk van de situatie, terwijl de mens dus beter ontwikkeld is wat betreft bewustzijn etc. (heb het niet over wat er mee gebeurt)

Voor mij gaat een buizerd in een hok te ver !!!!!!!!!!!!!!!!!

En Jan : dat kun je toch niet zo stellen dat als je niet kunt bewijzen dat het dier er geen last van heeft dat het dan goed is !


Dan ken ik er nog een paar die het daglicht niet kunnen verdragen !!!!!


Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jan Harteman

#29
CiteerEn Jan : dat kun je toch niet zo stellen dat als je niet kunt bewijzen dat het dier er geen last van heeft dat het dan goed is!
Andersom dan toch ook niet?