Beelden uit de Gard Streek (wilde bijen)

Gestart door Henk Wallays, augustus 08, 2018, 11:23:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Henk Wallays

Al een tijdje geleden dat we nog eens op dit forum iets postten. Nu na terugkomst van de vakantie waar we in de Gard een aantal wilde bijen op beeld konden zetten misschien een gelegenheid opm het weer op te nemen.

Met veel geluk kon ik deze kleine Osmia - Omsia andrenoides op beeld zetten. Dit beestje is vrij zeldzaam in Belgie (waar ik woon) maar blijkbaar meer courant in de regio ginds.

Verder in de maand mei ook ginds even op pad geweest waar ik vooral de Rhodanthidium wou vinden. Met veel plezier vastgesteld dat ze daar goed actief waren in die periode. IK had zowel de mooie rodere Rhodanthidium sticticum (prachtig beest)

als de meer gele Rhodanthidium septemdentatum. Deze laatste legt alvast zijn eitjes in schelpen van slakken

Verder ook nog een klein rode(re) Osmia soort tegen het lijf gelopen ginds. Niet zo zeldzaam daar en ook niet helemaal zeker van identificatie , maar ik heb het voorlopig als Osmia aurulenta gecatalogeerd ;-). Leuke kleuren met die blauwe ogen

Ondertussen denk ik dat we ginds toch een kleine 90 soorten hymenoptera (meeste = wilde bijen) op beeld kunnen zetten met nog een pak 'onzekere'.
Henk Wallays

JohanvantBosch

Schitterend, Henk!
Mooie soorten en mooie platen.  :duim: