Christiane & Ismael

Gestart door drsthesandy, februari 27, 2008, 18:46:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

drsthesandy

Hallo Christiane en Ismael,

Mijn experiment is goed gelukt. Gisterenavond na werk supersnel naar de plek des onheils gegaan en de tak had ik meteen teruggevonden!! Met kleine HOEDJES en ik had ook prijs met het KRASSEN.!!!!! Zie waarneming: waarneming gerimpelde bloedende korstzwam

Dus ik heb m als gerimpelde korstzwam ingevoerd.

Kunnen jullie mij uitleggen wat dat bloeden is? En hoe kan je deze nou goed van een dennen/eikenbloedzwam onderscheiden?

Ik ben helemaal blij, bedankt voor de hulp!  

gr. Sandra :feest:  
Sandra Draulans

bruggeman

Dat bloeden is het gevolg van beschadiging van met gekleurde vloeistof gevulde hyphen in het weefsel van de zwam. De vloeistof komt bij beschadiging vrij en de zwam bloedt,

gr Ida
groet,
Ida

drsthesandy

#2
He Ismael,

Nou ik had dus in waarneming.nl ook bij eikenbloedzwam iets gezien wat erg op mijn jonge exemplaren leek. Daarom vroeg ik me al af hoe je goed het verschil kunt zien. Ik heb nog wel closeups van de hoedjes, maar die zij met mijn slechtste camera gemaakt.

Ik ga gewoon morgen nog eens keer langs met mijn macrolens. En dan dus kijken naar beharing? Nog iets? Zeg niet welke boom want dat weet ik nooit. Ik vind het altijd zo zonde om iets mee naar huis te nemen dus ik doe het liever in het veld.

Wat als ie behaard is dan is het dus een .... eiken?

Groeten weer.
Sandra Draulans

xenion

Bloedend, duidelijke schijnhoedjes, op loofhout... Volgens mij kom je dan niet om de Eikenbloedzwam (S. gausapatum) heen.

ps. Ismael, waar kan ik mijn prijs ophalen? ;)
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=270422
Groeten,
Martin

Nico Dam

De verklaring voor het bloeden is interessant. Referentie?
Groet,
Nico

bruggeman

#5
Geen gespecilaliseerd artikel:
Audubon Society Field Guide to North American Mushrooms (G.H. Lincoff) neemt deze soorten op als Haematostereum en meldt "bleeding red on bruising because of inbedded, color-conducting organs".  Breitenbach beeldt ze af als "conducting hyphen"


Overigens had ik laatst een bloedende Paarse korstzwam. Ik sneed vrij diep  en raakte de geleilaag en die stulpte met geweld door het  wondje naar buiten, kleurlloos maar wel spectaculair. Het was in het veld zichtbaar, maar vooral duidelijk onder de prep. mic.

Ida
groet,
Ida

drsthesandy

Ik ben vandaag nog eens teruggegaan of ik de hoedjes goed kon fotograferen. Helaas was alles verdroogd. Beetje jammer.

Ik heb mijn waarneming wel naar eikenbloedzwam gezet.

Iedereen nogmaals dank voor alle reacties!

gr. Sandra

Sandra Draulans